Lisätty todellisuus etäneuvonnassa yhdistettynä älykkääseen asiantuntijaportaaliin auttaa mobiilisti teollisuuden huoltotöissä

Mikko Luukkonen | 2018/01/16

Softabilityn myyntipäällikkö Mikko Luukkonen kertoo etäneuvonnan uusista keinoista ja lisätyn todellisuuden hyödyntämisestä esim. laitteiden huollossa ja asennuksessa.

Haaste on tuttu: teknikko tai kenttätyöntekijä tarvitsee asiantuntijan apua, koska ei pysty yksin ratkaisemaan työtehtävää, kuten esimerkiksi laitteen asennusta, korjausta tai huoltoa.

– Vastaavia tarpeita voi löytyä monelta eri alalta. Esimerkiksi teollisuudessa, huoltotöissä, rakennus- ja kiinteistöalalla sekä vakuutusalalla on paljon erilaisia käyttökohteita, kertoo Mikko Luukkonen lisätyn todellisuuden ratkaisuihin keskittyvästä Softability Studiosta.

Miten lisätty todellisuus tukee huolto- tai asennusprosessia?

Luukkonen kuvaa esimerkkien kautta etätuen tarvetta ja lisätyn todellisuuden hyödyntämistä:

– Esimerkiksi teknikon tai huoltomiehen osaaminen voi loppua kesken, eikä kaikkien laitteiden tuotemanuaaleja tai ohjekirjoja ole mukana. Ehkä oikean ohjeen löytäminen vie liikaa aikaa tai sitä ei edes ole saatavilla. Laite voi olla myös uusi, jolloin tarvittu osaaminen löytyy ainoastaan laitevalmistajan organisaatiosta, Luukkonen kertoo.

Nykyteknologia onneksi mahdollistaa live-videon välityksellä tapahtuvan etätuen ja -neuvonnan, jossa kenttätyöntekijä voi olla reaaliaikaisessa videoyhteydessä toisessa paikassa olevan asiantuntijan kanssa ja välittää videokuvaa siitä, mitä parhaillaan näkee.

– Työntekijällä on kentällä mukanaan älypuhelin tai älylasit, joiden kanssa hän voi olla yhteydessä vaikkapa toisella puolella maailmaa olevan asiantuntijan kanssa. Asiantuntija käyttää etäneuvontaan suunniteltua portaalia, jonka kautta hän näkee live-videon välityksellä tarkan tilanteen kentällä ja voi keskustella työntekijän kanssa ratkaisusta. Asiantuntija voi neuvoa työntekijää ja piirtää ohjeita suoraan videokuvaan.

Kun asiantuntija neuvoo ja antaa visuaalisia työohjeita lisätyn todellisuuden avulla suoraan kohteeseen, kentällä oleva henkilö pystyy suorittamaan tehtävän nopeammin ja laadukkaammin.

– Ohjeena voi olla esimerkiksi: “Aloita tästä, tee seuraavaksi tämä ja muista varoa tuota” tai ”Avaa nämä osat ja lisää osa X työkalupakista laitteen kohtaan Y”. Merkinnät ja ohjeet näkyvät kohteessa mobiililaitteen ruudulla tai älylasien näkökentässä, ja työntekijä pystyy selaamaan eri ohjeiden välillä ja palaamaan niihin myöhemmin uudelleen.


Tyypillisesti ohjeet ovat annotaatiotyökaluilla tehtyjä merkintöjä kuvan päälle, mutta myös tekstiohjeiden, dokumenttien (esim. ohjeet ja manuaalit), kuvien ja 3D-mallien lähetys onnistuu kätevästi.

Lähitulevaisuudessa lisätyn todellisuuden avulla asennettavan tai huollettavan kohteen 3D CAD-malli voidaan myös sijoittaa fyysisen laitteen päälle automaattisesti, puhutaan kohteiden jäljittämisestä (eng. object tracking). Tätä kohteen 3D-mallia animoimalla voidaan työohjeet esittää erittäin helposti ymmärrettävässä muodossa ikään kuin hologrammin tyyppisenä kuvana. Ohjeet leijuvat ilmassa riippumatta siitä, mistä kulmasta kohdetta katsotaan.

Mobiilin tai älylaseilla tuetun työnohjauksen taustalla älykäs asiantuntijaportaali

Tärkeä kilpailutekijä etänä tehtävässä työnohjauksessa on älykäs asiantuntijaportaali, joka osaa automaattisesti välittää ongelman oikealle asiantuntijalle ratkaistavaksi.

– Jos tietyn laitteen tuntemusta vaativia huoltotehtäviä on tehty aiemmin VIESTI-etätukiratkaisun tukemana, asiantuntijaportaali osaa yhdistää tapauksen oikealle asiantuntijalle palvelupyynnön metatietojen avulla, Luukkonen kuvaa. Samalla neuvontaprosesseista kertyy historiatietoa ja analytiikkaa, jolla uusia huoltoprosesseja ja palvelupyyntöjä voidaan jatkossa ohjata entistä tarkemmin.

Teknisesti asiantuntijaportaalin taustalla on avoimen lähdekoodin WEB Real-Time Communications (RTC)-kirjasto, joka tarjoaa selaimille ja mobiilisovelluksille kyvyn reaaliaikaiseen kommunikaatioon. Lisätyn teknologian toteutuksissa hyödynnetään myös konenäköohjelmistokirjasto Vuforiaa, joka mahdollistaa muun muassa live-videokuvaan piirtämisen ja kohteiden jäljityksen 3D CAD-mallin perusteella.

– Tarvittaessa toteutus räätälöidään ja integroidaan asiakaskohtaisesti, jolloin asiakas saa omannäköisensä järjestelmän, Mikko Luukkonen kertoo.

Loppuun hän haluaa tehdä selkeän pesäeron viestintäpalveluiden tarjoajiin:

VIESTI-etätukiratkaisu ei ole vain videokuvan välityssovellus, vaan se tarjoaa älykkään asiantuntijaportaalin ja mahdollistaa lisätyn todellisuuden hyödyntämisen etäneuvonnassa.


Kirjoitus on alun perin julkaistu itewikin blogimediassa Mikko Luukkosen haastattelun pohjalta.

Lisätietoa:

Softability Group Oy, Mikko Luukkonen, Myyntipäällikkö, mikko.luukkonen(a)softability.fi

Lisätietoa VIESTI-etätukiratkaisusta

 

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Softability ylsi Suomen parhaiden yritysten joukkoon

Hanna-Kaisa Jauhola | 2018/02/16

Softability on valittu vuonna 2018 yhdeksi Suomen parhaaksi työpaikaksi. Yrityksemme sijoittui Great Place to Work Institute Finlandin tutkimuksen keskisuurten yritysten sarjassa sijalle 21. Softability otti tunnustuksen vastaan Suomen parhaat työpaikat -gaalassa iloisin ja kiitollisin fiiliksin: ”Kiitos kuuluu jokaiselle softabilitylaiselle – Yhdessä olemme tämän saavuttaneet!”

Lue postaus

Softabilityltä lisätyn todellisuuden sovellus Tehometille valaisinpylväiden esittelyyn

Hanna-Kaisa Jauhola | 2018/02/02

Softability Studio toteutti Tehometille lisätyn todellisuuden mobiilisovelluksen, joka esittelee Tehometin tuotteita virtuaalisesti. Toteutettu mobiilisovellus on AR-tuotekatalogi, joka visualisoi Tehometin valaisinpylväät näyttävästi lisättyä todellisuutta hyödyntäen käyttäjän valitsemiin paikkoihin.

Lue postaus

Softabilitylle Great Place to Work -sertifikaatti

Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/12/19

Softability Group Oy on tutkitusti hyvä työpaikka! Softability on saavuttanut erinomaisella tuloksella Great Place to Work® -sertifikaatin. Kiitos kaikkien softabilitylaisten, yhdessä olemme tehneet hyvän työpaikan, ja jatkamme yhdessä sen vaalimista ja kehittämistä.

Lue postaus

Hyvää joulua ja menestystä vuodelle 2018!

Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/12/19

Vuosi 2017 lähenee loppuaan ja on aika kiittää yhteistyöstä ja toivottaa rauhaisaa joulun aikaa sekä menestyksekästä Uutta Vuotta 2018!

Lue postaus

Tutustu FIVR:n ja Tekesin VR/AR Industry of Finland -selvitykseen

Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/12/18

FIVR toteutti Tekesille kattavan raportin Suomen VR/AR-markkinoista. Softability on yksi raportissa kuvatuista yrityksistä, joka toteuttaa lisätyn ja yhdistetyn todellisuuden sovelluksia yrityksille.

Lue postaus
Mikko Luukkonen, Sales Manager @ Softability Group Oy

Softability mukana EIT Digital Innovation Day 2017 -tapahtumassa

Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/12/11

Softability osallistuu EIT Digital Innovation Day 2017 -tapahtumaan Otaniemen Dipolissa tiistaina 12.12. Softabilityn Mikko Luukkonen pitchaa tapahtumassa.

Lue postaus

Kiitos #Slush17! Kiitos ständillä kävijät!

Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/12/08

Softability Studio esitteli Slushissa omalla ständillään VIESTI-etätukiratkaisua ja älylaseille sekä mobiililaitteille suunniteltuja lisätyn ja yhdistetyn todellisuuden sovelluksia. Kiitos kaikille ständillämme käyneille. Arvonnan voittaja on selvillä.

Lue postaus

VIESTIN jukistus Slushissa – Vieraile ständillämme A.36

Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/11/24

Softability Studio julkistaa VIESTI-etätukipalvelun SLUSHissa. Vieraile ständillämme A.36 startup demo -alueella perjantaina 1. joulukuuta, tai varaa tapaaminen kanssamme. Olemme Slushissa myös torstaina 30.11. Nähdään siellä!

Lue postaus

Tutustu tulevaisuuden VR-/AR-sovelluksiin HUS VR Labissa

Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/11/20

Softability on mukana Biomedicumissa toimivassa HUS:n virtuaalisen todellisuuden laboratoriossa HUS VR lab:ssa, jossa pääsee kokeilemaan terveydenhuollon tulevaisuuden VR-/AR-sovelluksia. HUS VR labissa on 22.−24.11. avoimet ovet, jossa myös Softability esittelee sovelluksiaan. Tervetuloa!

Lue postaus