Lisätyn todellisuuden hyödyt ja haasteet yrityksille

Mikkko Luukkonen, Softability, Microsoft HoloLens Mikko Luukkonen | 2017/05/15

Lisätty todellisuus tarjoaa valtavasti uusia mahdollisuuksia yrityksille, mutta uuden teknologian käyttöönottoon liittyy myös haasteita, koska laitteet ovat vielä kehityksensä alkuvaiheessa. Softabilityn myyntipäällikkö Mikko Luukkonen kertoo blogissa lisätyn todellisuuden hyödyistä ja haasteista yrityskäytössä.

Lisätty todellisuus (AR, Augmented Reality) nousi valtavirtaan Pokemon GO -pelin myötä, kun taas virtuaalitodellisuudesta (VR, Virtual Reality) on puhuttu jo pitkään vau-efektin tuottajana esimerkiksi koulutuksessa, viihdekäytössä sekä myynnin ja markkinoinnin tukena.

Microsoftin kehittämä termi yhdistetty todellisuus (MR, Mixed Reality) yhdistää nimensä mukaisesti molempien parhaat puolet tarjoten yrityksille kokonaan uusia käyttökohteita. Microsoftin laitevalmistajille lisensioima Windows Mixed Reality -ohjelmistoalusta onkin kiihdyttänyt uusien MR-tyylisten virtuaalilasien markkinoilletuloa, mistä esimerkkinä toimivat muun muassa Acerin, HP:n ja Dellin kehitteillä olevat VR-lasit.

Lisätyn todellisuuden sovellutukset ovat tulleet jäädäkseen, mutta mitä hyötyä niistä on yrityksille juuri nyt? Entä millaisia haasteita käyttöönotto voi tuoda?

Mitkä ovat potentiaalisia sovelluskohteita lisätylle todellisuudelle yrityksissä?

Valmistavan teollisuuden tai laitevalmistajan näkökulmasta hyödyllisiä voivat olla esimerkiksi seuraavat käyttökohteet:

  • Myynti ja markkinointi: tuotteiden esittely virtuaalisessa muodossa
  • Koulutus: toimintaympäristön simulointi virtuaalisessa muodossa
  • R&D: 3D-mallien visualisointi
  • Palvelut: huoltotyön tuki
  • Tuotanto: kokoonpanotyön tuki
  • Operaatiot: laitteiden käyttö virtuaalisessa käyttöliittymällä

Tässä vaiheessa AR/MR -teknologian kehitystä puhutaan usein Proof-of-Concept (PoC) -projekteista, joissa kokeillaan taipuuko teknologia johonkin käyttötarkoitukseen. Varsinaiset tuotantoprojektit ovat mahdollisia sitten, kun teknologia saavuttaa riittävän kypsyystason.

Helpointa on lähteä liikkeelle myynnin ja markkinoinnin sovelluksista, koska näissä tavoitellaan usein vau-ilmiötä, joka saadaan aikaan yksinkertaisemmallakin ratkaisulla. Riittää, että sovellus esittelee laitteiden kykyjä yleisellä tasolla tuoden asiakkaan tuotteen näyttävästi esille. Ympäristönä toimii yleensä toimisto tai messuhalli eli myös olosuhteet ovat hallitut valaistuksen, lian ja pölyn määrän sekä kolhujen ja iskujen kannalta.

Seuraavana yritysten agendalla ovat usein koulutukset. Niihin voidaan käyttää niin AR- kuin VR-teknologiaa. VR-teknologia on tarpeen silloin, kun kyse on esimerkiksi vaarallisesta toimintaympäristöstä, ja koulutuksessa halutaan minimoida loukkaantumisten tai vahinkojen riskit. AR-teknologia puolestaan mahdollistaa koulutuksen oikealla laitteella oikeassa toimintaympäristössä. Kulloistenkin laitteiden eri osia voidaan korostaa esimerkiksi väreillä ja koulutus voidaan halutessa myös pelillistää, mikä saattaa lisätä harjoittelijoiden motivaatiota oppia.

Yllä mainituista syistä johtuen huolto, operaatiot ja tuotanto tulevat usein ajankohtaisiksi vasta myöhemmissä vaiheissa.

CAD-suunnittelussa (R&D) käytettyjen 3D-mallien visualisointi sijoittuu jonnekin esitettyjen käyttötapausten välimaastoon toteutettavuutensa vuoksi. Haasteena on CAD-ohjelmien tuottamien 3D-mallien suuri koko, mikä aiheuttaa ongelmia AR/MR-laitteiden piirtokyvylle. Tietyssä kokoluokassa 3D-mallin piirtäminen alkaa nykiä laitteilla ja koon vielä kasvaessa, sovellus ei suostu välttämättä edes lataamaan mallia.

Virtual reality

Minkälaisia uusia toimintatapoja lisätty todellisuus mahdollistaa?

Koulutus

Lisätyn todellisuuden sovellusten ansiosta koulutettavia ei tarvitse enää viedä oikeaan toimintaympäristöön operoimaan oikeita laitteita, mikä vähentää turhia vaaratilanteita ja loukkaantumisia. Kun laitteet ja ympäristö korvataan virtuaalisilla vastineillaan eli käytetään VR-laseja, voidaan välttää virheistä johtuvia ongelmia erityisesti koulutuksen alkuvaiheessa.

AR/MR -laseilla taas voidaan kouluttaa oikeassa toimintaympäristössä ja oikeilla laitteilla prosessiohjeella höystettynä, mikä parhaassa tapauksessa nopeuttaa oppimista.

Kaikki kolme teknologiaa mahdollistavat myös koulutuksen pelillistämisen, millä voi olla positiivisia vaikutuksia sekä koulutettavien oppimishaluun että koulutuksen tehokkuuteen.

Huolto

Huollossa voidaan vähentää kentällä olevien työntekijöiden koulutuksen tasoa ja tarvetta tai yksittäinen asiantuntija toimistolla voi suorittaa useamman huoltotehtävän päivän aikana, koska:

  • Keikalla olevia työntekijöitä tuetaan prosessiohjeella (teksti, kuvat, videot, animaatiot ja 3D-mallit). Tämä eroaa mobiililaitteen tai tietokoneen käytöstä siinä, että kyse on puettavasta teknologiasta (työntekijän kädet ovat vapaat itse työn tekemiseen) ja mallien kolmiulotteisesta visualisoinnista (helpottaa laitteeseen kohdistuvien huoltotoimenpiteiden hahmottamista).
  • Toimistolla olevat asiantuntijat voivat tukea työntekijöitä tarpeen tullen etänä.

Kokoonpano

Manuaalien selaaminen tai kävely edestakaisin ohjeruutujen ja työpisteen välillä vievät aikaa, minkä lisäksi kävely tehtaalla on aina turvallisuusriski. Tabletti voidaan toki kiinnittää omaan jalustaansa työntekijän käsien vapauttamiseksi, mutta AR/MR-lasit tarjoavat puettavana teknologiana helpomman vaihtoehdon. Tuotannon kokoonpanossa työntekijän ei tarvitse enää kantaa mukanaan paperisia ohjekirjoja tai mobiililaitetta, kun ohjeet ovat läsnä vain tarvittaessa – sitomatta kenenkään käsiä.

Tulevaisuudessa AR/MR-lasit pystyvät myös projisoimaan laitteen 3D-mallin sen päälle, mikä lisää ohjeiden ymmärrettävyyttä ja tehostaa työtä.

Lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia kokoonpanossa:

  • Työohjeet voivat sisältää teksti- ja kuvaohjeiden lisäksi laitteen 3D-mallin (hologrammi MR-laitteella).
  • Laitteen kokoonpanon eri vaiheet voidaan esittää animaatioina.
  • Puheohjauksella (toimii Hololens Cortana AI:n kautta hyvin (EN-US), Android-laitteilla heikosti) voidaan vapauttaa työntekijän kädet kantamaan työkaluja ja osia.
  • Oikean käyttöohjeen löytämistä voidaan nopeuttaa asettamalla kokoonpantavaan osan päälle tunniste (eng. marker) tai QR-koodi.
  • Ohjeet voidaan piilottaa näkyvistä tai siirtää osittain sivuun, jolloin työntekijä näkee kokoonpantavan laitteen selkeästi edessään.
  • Työntekijää voidaan auttaa vaikeissa tilanteissa etätuen avustuksella, kuten huollon käyttötapauksessa.

Mitä haasteita lisätyn todellisuuden hyödyntäminen yrityskäytössä voi tuoda?

Lisätyn todellisuuden laitteet ovat kehityksensä alkuvaiheessa, mikä asettaa rajoituksia sovelluskehitykselle ja niissä käytettäville sisällöille, kuten 3D-malleille.

AR/MR-laitteiden haasteisiin kuuluvat muun muassa korkea hinta, rajoitettu graafinen prosessointiteho, akun lyhyt kesto, pieni näkökenttä, iso koko ja paino, huono lian ja iskujen sietokyky sekä heikko tuki puheentunnistuskirjastoille (joko rajoitettu määrä kieliä tai signaalin käsittelyn vaikeudet).

Yritykset käyttävät tuotteidensa suunnitteluun CAD-ohjelmia, joiden tuottamat 3D-mallit ovat usein hyvin yksityiskohtaisia ja siten suuria kooltaan. Tämä aiheuttaa ongelmia AR/MR -laitteille, sillä kuvanvirkistysnopeus (eng. framerate) saattaa hidastua tai 3D-malli ei lataudu sovelluksessa ollenkaan. Ongelma koskee niin teollisia laitevalmistajia kuin rakennusyhtiöitä, sillä esimerkiksi BIM-mallit ja IFC-tiedostot voivat olla valtavia kooltaan. Olemme kehittäneet tätä varten automatiikkaa, jolla 3D-mallit voitaisiin automaattisesti konvertoida, optimoida ja skaalata oikeaan kokoon.

"Rajoitteista johtuen on vaikeaa luoda lisätyn todellisuuden sovelluksia, joilla on hyvä käytettävyys ja käyttökokemus.”

Ongelmien välttämiseksi niin sanotun 3D-mallien tuotantoputken pitää olla kunnossa, jotta yritys voi tukea lisätyn todellisuuden sovellusten laajempaa käyttöönottoa.

On syytä muistaa myös, etteivät AR/MR-laitteet pysty vielä esittämään reaaliaikaista, korkealaatuista kuvadataa esimerkiksi lääketieteellisten kuvantamislaitteiden tarpeisiin. Tämä vaatisi erillisen PC:n prosessoimaan dataa ja lähettämään sen käsiteltynä AR/MR-laitteelle esitettäväksi.

Näistä rajoitteista johtuen on vaikeaa luoda lisätyn todellisuuden sovelluksia, joilla on hyvä käytettävyys ja käyttökokemus (UI/UX). Tilanne lisää organisaatioiden muutosvastarintaa ja hidastaa lisätyn todellisuuden laitteiden käyttöönottoa yrityksissä: Moni ajattelee vielä, miksi tehdä asiat hankalasti uudella teknologialla, kun ne voi tehdä helposti vanhoja toimintatapoja noudattaen.

Lisätyn todellisuuden tila yrityskäytössä

Internet on täynnä markkinointimateriaalia lisätyn todellisuuden sovellusten käytöstä yrityksissä, mutta ne eivät välttämättä vastaa todellista tilannetta, joten en mainitse niistä sen enempää.

Olen kuitenkin ollut mukana muutamissa Proof-of-Concept -projekteissa, joissa lisättyä todellisuutta on sovellettu esimerkiksi lääketieteellisen laitteen ohjaamiseen Hololens-laitteella (Thermo Fisher Scientific), suurikokoisten laitteiden esittelyyn asiakkaalle niiden oikeassa koossa (Perkin Elmer Wallac), asuinrakennusten esittelyyn ja markkinointiin hologrammien avulla (Skanska), huollon tuessa (teollisuuden laitevalmistaja), laivan 3D-mallin tarkastelussa (Meyer Turku) sekä asiakastarkastuksessa lopputuotteen virtuaalisia näköisversioita hyödyntäen (Patria).

Mikko Luukkonen, Sales Manager @ Softability Group Oy

Blogikirjoitus on julkaistu myös itewikin blogimediassa.

Softability Business Blender -tapahtumassa Mikkelissä 12.5.

Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/05/10

Softabilityn Mikko Luukkonen esittelee laajennetun todellisuuden mahdollisuuksia pk-yrityksille Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n järjestämässä Business Blender -yritystapahtumassa Mikkelissä perjantaina 12.5.

Lue postaus
Softability Studio Team

Softability ylpeänä esittelee Studio-tiiminsä!

Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/04/21

Softability on yksi johtavista lisätyn todellisuuden ratkaisujen toimittajista Suomessa. Voimme nyt ylpeänä eistellä Softability Studio tiimimme huippuammattilaiset, jotka osaavat ottaa kaiken irti lisätyn todellisuuden (Augmented Reality, AR), yhdistetyn todellisuuden (Mixed Reality, MR) ja virtuaalitodellisuuden (Virtual Reality, VR) teknologioista ja laitteista. Softability Studio tiimi luo interaktiivisia sovelluksia, jotka tuovat ideat todellisuuteen uusimmilla lisätyn todellisuuden teknologioilla.

Lue postaus
Softability toimitusjohtaja Janne Repo

Kauppalehti: ”Lisätty todellisuus tulee arkeen”

Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/04/10

Kauppalehti julkaisi artikkelin Softabilitystä: ”Lisätty todellisuus tulee arkeen – Sovellusalueita on lähes rajattomasti”. Lue koko artikkeli Kauppalehden sivuilta (linkki alla).

Lue postaus
Softability's CEO Janne Repo

Softability kasvupolulla

Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/03/30

Softability Group on valittu mukaan Kohti Yrityskauppaa -kasvuohjelmaan, joka järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Lue postaus
Hololens

Reboot Finland – D.Day for Manufacturing -tapahtuma 14.3.

Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/03/13

Softability osallistuu D.Day for Manufacturing -tapahtumaan, joka järjestetään Nokian Executive Experience Centerissä Espoossa 14. maaliskuuta.

Lue postaus
Tallink Megastar with HoloLens

HoloLens-ratkaisu Meyerille

Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/02/10

Softability suunnitteli Meyer Turku Oy:lle HoloLens-sovelluksen, jolla voidaan tarkastella uutta Tallink Megastar laivaa virtuaalisesti. Laivaa voi katsella ns. yhdistetyn todellisuuden tilassa, jossa sekoittuvat oikea reaalimaailma ja digitaalinen maailma.

Lue postaus
Multiple users sharing session.

HoloLens esittely Helsinki Clarionissa 24.1.

Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/01/18

Koe virtuaalitodellisuus Microsoft HoloLens -lasien läpi ja tule tapaamaan meitä Clarion Helsingissä 24.1.2017 järjestettävään CX Masterclass -tapahtumaan.

Lue postaus

Hyvää Joulua ja Menestyksestä Uutta Vuotta 2017!

Mikko Luukkonen | 2016/12/20

Hyvä asiakas, Tänä vuonna päätimme lahjoittaa joululahjoihin ja -kortteihin varatut rahat Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen Punaisen Ristin ”Hyvä Joulumieli” -keräykseen, jolla tuetaan vähävaraisia lapsiperheitä.

Lue postaus
Vuzix and Hololens devices

Hololens ja Vuzix sekä Unity

Lucas Cosson | 2016/11/30

Hololens on mahtava, mutta Vuzix on käytännöllinen. Kummatkin tarjoavat tekstiä, kuvia, 3D malleja ja ääntä sekä kykenevät puheentunnistukseen, lisätyn todellisuuden visualisointiin ja eleiden tunnistamiseen. Bluetooth ja langaton teknologia kummallakin laitteella tarjoaa yhteyden muihin laitteisiin ja Internettiin.

Lue postaus
Softability Services

Korkean Laadun Testidata Yhdistämällä Datan Profilointi ja Luonti

Kari Hakulinen | 2016/11/24

Tämä artikkeli esittää uuden idean yhdistää datan profilointityökalu datan luontityökalun kanssa generoimaan suuren määrän laadukasta testidataa ja tuottaamaan täysin anonymisoitua testidataa, joka suojelee herkkää asiakasdataa.

Lue postaus
Inspecting a residential building project with Microsoft Hololens.

Hololens ja Softability – Rakennusalan sovellus Skanskalle

Lucas Cosson | 2016/11/07

Lähestyimme syksyllä kansainvälistä skandinaavista rakennusalan yritystä, Skanskaa, ja sovimme toimittavamme heille asuntomyynnin ja -markkinoinnin Hololens sovelluksen.

Lue postaus
Virtual reality

Virtuaaliset teknologiat tekevät läpimurron vuonna 2017

Mikko Luukkonen | 2016/11/04

Virtuaalitodellisuus (VR), lisätty todellisuus (AR) ja yhdistetty todellisuus (MR) tekevät läpimurron vuonna 2017, kun teknologia ottaa harppauksen.

Lue postaus
Hololens

Hololens kokoonpanotyössä

Lucas Cosson | 2016/10/18

Softability Group Oy on toiminut vuosia teollisuuden ja lääketieteen laitevalmistajien luotettavana ohjelmistokehitys- ja laadunvarmistuskumppanina.

Lue postaus
Hololens development

AR, VR ja MR sovellusten kehitys

Mikko Luukkonen | 2016/08/25

Softability rakentaa nyt myös AR (Augmented Reality), VR (Virtual Reality) ja MR (Mixed Reality) sovelluksia. Erityisenä keskittymisen kohteenamme on edelleen Microsoftin, valitun kumppanimme, Hololens teknologia.

Lue postaus
Hololens

Softability investoi Hololens –kehitykseen

Mikko Luukkonen | 2016/04/28

Kehitämme yhdessä muutaman avainasiakkaamme kanssa Hololens –käyttäjäkokemusta ja visualisointia asiakkaidemme tarpeisiin.

Lue postaus