Etätukiratkaisulla kerätyn datan hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä

Nora Nirhamo | 2021/01/18

Softabilityn Mikko Luukkonen oli puhumassa Data Business Forum 2020 -virtuaalitapahtumassa siitä, miten etätukiratkaisulla kerättyä dataa voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä. Studiohaastattelu on katsottavissa kokonaisuudessaan artikkelin lopussa.

Softabilityn Mikko Luukkonen oli puhumassa viime joulukuussa järjestestetyssä Data Business Forum 2020 -virtuaalitapahtumassa siitä, miten etätukiratkaisulla kerättyä dataa voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä. Esityksessään Luukkonen kertoi muun muassa esimerkkejä käyttötapauksista, joissa automaattisesta datan keruusta on hyötyä, sekä miten keinoälyä voidaan hyödyntää etätukiratkaisun tukena.

 

Automaattisesta palvelupyyntöjen datan keruusta hyötyä monessa käyttötapauksessa

Softabilityn kehittämä XReach-etätukiratkaisu on reaaliaikainen live-videovälitteinen tukiväline teknikon ja asiantuntijan välille. XReach mahdollistaa automaattisen ja helpon palvelupyyntöjen datan keruun ongelmanratkaisuineen pilveen tietoturvallisesti; laitteille ei tallenneta tietoja. Tämä ajan myötä kertyvä niin sanottu tietopankki nopeuttaa mahdollisten uusien ongelmien ratkaisemisessa ilman, että teknikon tulee aina ottaa yhteyttä asiantuntijaan. Jos ongelma on sama tai samankaltainen kuin aiemmin on ollut, teknikko pystyy soveltamaan tietopankista löytyviä valmiita ratkaisuja.

Kerätyn datan avulla pystytään myös esimerkiksi havaitsemaan missä asioissa teknikoilla tai asiantuntijoilla on eniten puutteita tiedoissa. Tämän pohjalta pystytään koulutusinvestoinnit keskittämään niihin asioihin, joissa kohdataan eniten haasteita.

Kertyneen datan avulla on lisäksi nopeampaa sisäänajaa uudet työntekijät. Tietopankista on kätevää näyttää tapauksia, jotka on jo ratkaistu ja opettaa uusia työntekijöitä miten ongelmat ratkaistaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Jotta liiketoimintaa voitaisiin kehittää kertyneen datan avulla, sitä pitää pystyä analysoimaan ja raportoimaan. Analysoinnin tuottamien oivallusten perusteella yritys saa käsityksen missä heidän laitteissaan tai palveluissaan on eniten ongelmia, minkälaisia nämä ongelmat ovat, miten, kuka ja missä ajassa ne on ratkaistu. Tämä käsityksen nojalla yritys voi kehittää omaa liiketoimintaansa esimerkiksi suunnittelemalla kestävämpiä ja helpommin huollettavia tuotteita tai tehokkaampia palveluja.

Sandvik Mining & Rock Technology vahvistaa yllä mainitut käyttötapaukset otettuaan XReach-etätukiratkaisun käyttöönsä:

Meillä on globaali ratkaisu, joka kerää ja kokoaa kaiken huoltodatan yhteen paikkaan, johon kaikilla asiantuntijoilla on pääsy milloin vain. Tietopankin avulla pystymme tunnistamaan huollon tietämyksen puutekohtia ja kehittämään osaamistamme niissä. Datan avulla ymmärrämme koneiden toimintaa paremmin, jolloin saamme lisättyä niiden käyttöikää sekä huollon tuottavuutta. Analysoimalla dataa pystymme myös suunnittelemaan ja valmistamaan kestävämpiä, helpommin ylläpidettäviä koneita, ja palvelemaan siten myös asiakkaitamme paremmin.”, kertoo Lindsay Jackson, Service Operations Inspections Specialist, Sandvik Mining & Rock Solutions.

 

Keinoälypohjaiset palvelut etätukiratkaisun tukena

Tänä päivänä suuret teknologiayritykset, esimerkiksi Microsoft, Amazon, Google ja vastaavat, tarjoavat monipuolisia, helposti käyttöönotettavia keinoälypohjaisia palveluita tukemaan ja tehostamaan sovellusratkaisuja. Etätukiratkaisusta puhuttaessa keinoäly tuo ratkaisulle lisäarvoa esimerkiksi kuvantunnistuksessa ja kielikäännöksissä.

Kuvantunnistusta voidaan hyödyntää etätuessa esimerkiksi rikkinäisen laitteen tai sen yksittäisen osan tunnistamisessa. Tähän on olemassa erinäisiä toimijoita maailmalla kuten vaikkapa Partium. Huoltoprosessi nopeutuu, kun teknikko ei joudu manuaalisesti ensin etsimään laitteen tai sen osan tietoja ja tämän jälkeen korvaavaa osaa. Palvelu voidaan jopa liittää niin pitkälle osaksi huoltojärjestelmää, että rikkinäisen laitteen tai sen osan tunnistuksen jälkeen uusi osa lähtee automaattisesti tilaukseen.

Keinoäly tuo merkittävää hyötyä myös puheentunnistukseen, jolloin lähes reaaliaikainen kielikäännös mahdollistuu. Esimerkiksi etätukiratkaisua globaalisti käytettäessä, teknikko ja asiantuntija voivat olla täysin eri puolilla maapalloa eikä yhteistä kieltä aina löydy tai he puhuvat saman kielen eri maa- tai aluekohtaisia murteita. Keinoälyn tehtävänä on tunnistaa puhetta ja muuntaa se halutulle kielelle. Näin eri kieliä puhuvien henkilöiden keskinäinen kommunikointi on ylipäätänsä mahdollista tai yksinkertaisesti parempilaatuista. Katso lisää esimerkiksi Microsoftin kielikäännös palveluista.

Etätukiratkaisu tuo selviä liiketoimintahyötyjä, kun käyttökohteet on määritetty huolella. Kehitämme XReach- valmisratkaisua yksilöidysti asiakastarpeen mukaan ja ratkaisu on integroitavissa asiakkaan olemassa oleviin järjestelmiin. Autamme ratkaisun avulla kehittämään yrityksenne liiketoimintaa.

 

DBF 2020 studiohaastattelu on katsottavissa kokonaisuudessaan suomeksi ohessa olevasta linkistä:
https://www.youtube.com/watch?v=GLsB1txBhzQ

Lisätietoja:

Mikko Luukkonen, Solution Sales, Softability Oy, +358 50 554 3652, mikko.luukkonen(at)softability.fi

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Marko Meinander on pitkän linjan ohjelmistokehittäjä

Nora Nirhamo | 2023/05/26

Mitä Marko pitää konsulttina työskentelystä ja millaisia projekteja hänen työpöydällään on vuosien saatossa ollut? Tutustu tällä hetkellä sädehoitoon suunnitellun ohjelmiston parissa työskentelevän pitkän linjan kehittäjämme uratarinaan.

Lue postaus

Ville Helin kirjoitti ensimmäiset koodirivinsä jo 80-luvulla

Nora Nirhamo | 2023/05/22

Tutustu monitaiturikehittäjäämme Villeen, millaisista projekteista hänen työura koostuu sekä minkälaiset teknologiat ja ohjelmointikielet hänellä on hallussaan!

Lue postaus

Markus Särkiniemi: “Työssä on kiva kohdata uusia haasteita”

Nora Nirhamo | 2023/04/20

Miten X Factor, kävelytyylit ja koneoppiminen liittyvät toisiinsa? Tutustu pitkän linjan senior softakehittäjämme Markuksen uratarinaan ja ota selvää!

Lue postaus

Tuotekehityksen osaajatarpeet lähitulevaisuudessa

Nora Nirhamo | 2023/04/13

Miten ohjelmistokehitykseen liittyvät tuotekehityksen osaajatarpeet ovat muuttuneet yrityksissä viimeisten vuosien aikana? Entä mihin teknologioihin ja millaiseen osaamiseen tullaan keskittymään lähitulevaisuudessa? Nämä ja monta muuta mielenkiintoista löydöstä “Tuotekehityksen osaajatarpeet lähitulevaisuudessa” -trendikatsauksessa.

Lue postaus

ABB saa Softabilityltä osaavia konsultteja ja joustavuutta tuotekehitysprojekteihin

Nora Nirhamo | 2023/03/29

ABB:llä ja Softabilityllä on takanaan pian kahdenkymmenen vuoden yhteistyö. Softabilityn konsultit ovat työskennelleet ABB:n tuotekehitysprojekteissa monissa eri rooleissa. Lue lisää!

Lue postaus

Ohjelmistokehittäjä Mikael Mäkelä “Ihmiset hyötyvät tästä mitä teen”

Nora Nirhamo | 2023/03/21

Tutustu Mikaelin uratarinaan – miten lapsuudessa hakkerin töistä haaveillut Mikael päätyi ohjelmistokehittäjäksi Softabilitylle?

Lue postaus

Webinaari: Trendikatsaus – Tuotekehityksen osaajatarpeet lähitulevaisuudessa

Nora Nirhamo | 2023/03/09

Miten ohjelmistokehitykseen liittyvät tuotekehityksen osaajatarpeet ovat muuttuneet yrityksissä viimeisten vuosien aikana? Entä mihin teknologioihin ja millaiseen osaamiseen tullaan keskittymään lähitulevaisuudessa? Kerromme nämä ja monta muuta mielenkiintoista löydöstä “Tuotekehityksen osaajatarpeet lähitulevaisuudessa” -trendikatsauksen julkistuswebinaarissa. Lataa tallenne!

Lue postaus
Yläviistosta kuvattu teollisuushallin sisäkuva. Etualalla ylhäällä poikittainen palkki jossa lukee Konecranes.

Konecranes testaa yhdistettyä todellisuutta – älylasit tukevat tavaran vastaanoton laadunvarmistusta

Nora Nirhamo | 2023/02/01

Softability toteutti Konecranesille tavaran vastaanoton laadunvarmistukseen yhdistettyä todellisuutta hyödyntävän HoloLens 2 -älylasisovelluksen. Sovellus auttaa parantamaan laadunvarmistuksen tuottavuutta ja laatua, nopeuttamaan uusien työntekijöiden perehdyttämistä innostavalla tavalla sekä tukemaan Konecranes Smart Factory -ohjelman paperittoman tehtaan tavoitetta. Lue lisää!

Lue postaus

Hyvää joulua ja menestyksekästä uutta vuotta 2023!

Nora Nirhamo | 2022/12/23

Tämä vuosi rupeaa pikkuhiljaa olemaan paketissa ja on aika suunnata katseet kohti uutta vuotta. Softability kiittää tämän vuoden yhteistyöstä ja toivottaa kaikille erittäin hyvää joulua ja menestyksekästä uutta vuotta 2023!

Lue postaus