Etätukiratkaisulla kerätyn datan hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä

Nora Nirhamo | 2021/01/18

Softabilityn Mikko Luukkonen oli puhumassa Data Business Forum 2020 -virtuaalitapahtumassa siitä, miten etätukiratkaisulla kerättyä dataa voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä. Studiohaastattelu on katsottavissa kokonaisuudessaan artikkelin lopussa.

Softabilityn Mikko Luukkonen oli puhumassa viime joulukuussa järjestestetyssä Data Business Forum 2020 -virtuaalitapahtumassa siitä, miten etätukiratkaisulla kerättyä dataa voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä. Esityksessään Luukkonen kertoi muun muassa esimerkkejä käyttötapauksista, joissa automaattisesta datan keruusta on hyötyä, sekä miten keinoälyä voidaan hyödyntää etätukiratkaisun tukena.

 

Automaattisesta palvelupyyntöjen datan keruusta hyötyä monessa käyttötapauksessa

Softabilityn kehittämä XReach-etätukiratkaisu on reaaliaikainen live-videovälitteinen tukiväline teknikon ja asiantuntijan välille. XReach mahdollistaa automaattisen ja helpon palvelupyyntöjen datan keruun ongelmanratkaisuineen pilveen tietoturvallisesti; laitteille ei tallenneta tietoja. Tämä ajan myötä kertyvä niin sanottu tietopankki nopeuttaa mahdollisten uusien ongelmien ratkaisemisessa ilman, että teknikon tulee aina ottaa yhteyttä asiantuntijaan. Jos ongelma on sama tai samankaltainen kuin aiemmin on ollut, teknikko pystyy soveltamaan tietopankista löytyviä valmiita ratkaisuja.

Kerätyn datan avulla pystytään myös esimerkiksi havaitsemaan missä asioissa teknikoilla tai asiantuntijoilla on eniten puutteita tiedoissa. Tämän pohjalta pystytään koulutusinvestoinnit keskittämään niihin asioihin, joissa kohdataan eniten haasteita.

Kertyneen datan avulla on lisäksi nopeampaa sisäänajaa uudet työntekijät. Tietopankista on kätevää näyttää tapauksia, jotka on jo ratkaistu ja opettaa uusia työntekijöitä miten ongelmat ratkaistaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Jotta liiketoimintaa voitaisiin kehittää kertyneen datan avulla, sitä pitää pystyä analysoimaan ja raportoimaan. Analysoinnin tuottamien oivallusten perusteella yritys saa käsityksen missä heidän laitteissaan tai palveluissaan on eniten ongelmia, minkälaisia nämä ongelmat ovat, miten, kuka ja missä ajassa ne on ratkaistu. Tämä käsityksen nojalla yritys voi kehittää omaa liiketoimintaansa esimerkiksi suunnittelemalla kestävämpiä ja helpommin huollettavia tuotteita tai tehokkaampia palveluja.

Sandvik Mining & Rock Technology vahvistaa yllä mainitut käyttötapaukset otettuaan XReach-etätukiratkaisun käyttöönsä:

Meillä on globaali ratkaisu, joka kerää ja kokoaa kaiken huoltodatan yhteen paikkaan, johon kaikilla asiantuntijoilla on pääsy milloin vain. Tietopankin avulla pystymme tunnistamaan huollon tietämyksen puutekohtia ja kehittämään osaamistamme niissä. Datan avulla ymmärrämme koneiden toimintaa paremmin, jolloin saamme lisättyä niiden käyttöikää sekä huollon tuottavuutta. Analysoimalla dataa pystymme myös suunnittelemaan ja valmistamaan kestävämpiä, helpommin ylläpidettäviä koneita, ja palvelemaan siten myös asiakkaitamme paremmin.”, kertoo Lindsay Jackson, Service Operations Inspections Specialist, Sandvik Mining & Rock Solutions.

 

Keinoälypohjaiset palvelut etätukiratkaisun tukena

Tänä päivänä suuret teknologiayritykset, esimerkiksi Microsoft, Amazon, Google ja vastaavat, tarjoavat monipuolisia, helposti käyttöönotettavia keinoälypohjaisia palveluita tukemaan ja tehostamaan sovellusratkaisuja. Etätukiratkaisusta puhuttaessa keinoäly tuo ratkaisulle lisäarvoa esimerkiksi kuvantunnistuksessa ja kielikäännöksissä.

Kuvantunnistusta voidaan hyödyntää etätuessa esimerkiksi rikkinäisen laitteen tai sen yksittäisen osan tunnistamisessa. Tähän on olemassa erinäisiä toimijoita maailmalla kuten vaikkapa Partium. Huoltoprosessi nopeutuu, kun teknikko ei joudu manuaalisesti ensin etsimään laitteen tai sen osan tietoja ja tämän jälkeen korvaavaa osaa. Palvelu voidaan jopa liittää niin pitkälle osaksi huoltojärjestelmää, että rikkinäisen laitteen tai sen osan tunnistuksen jälkeen uusi osa lähtee automaattisesti tilaukseen.

Keinoäly tuo merkittävää hyötyä myös puheentunnistukseen, jolloin lähes reaaliaikainen kielikäännös mahdollistuu. Esimerkiksi etätukiratkaisua globaalisti käytettäessä, teknikko ja asiantuntija voivat olla täysin eri puolilla maapalloa eikä yhteistä kieltä aina löydy tai he puhuvat saman kielen eri maa- tai aluekohtaisia murteita. Keinoälyn tehtävänä on tunnistaa puhetta ja muuntaa se halutulle kielelle. Näin eri kieliä puhuvien henkilöiden keskinäinen kommunikointi on ylipäätänsä mahdollista tai yksinkertaisesti parempilaatuista. Katso lisää esimerkiksi Microsoftin kielikäännös palveluista.

Etätukiratkaisu tuo selviä liiketoimintahyötyjä, kun käyttökohteet on määritetty huolella. Kehitämme XReach- valmisratkaisua yksilöidysti asiakastarpeen mukaan ja ratkaisu on integroitavissa asiakkaan olemassa oleviin järjestelmiin. Autamme ratkaisun avulla kehittämään yrityksenne liiketoimintaa.

 

DBF 2020 studiohaastattelu on katsottavissa kokonaisuudessaan suomeksi ohessa olevasta linkistä:
https://www.youtube.com/watch?v=GLsB1txBhzQ

Lisätietoja:

Mikko Luukkonen, Solution Sales, Softability Oy, +358 50 554 3652, mikko.luukkonen(at)softability.fi

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Do We Already Know Everything There Is to Know About Software Testing?

Kari Hakulinen | 2024/05/29

One of the ancient early books of the biblical canon already knew it: ”Nihil novi sub sole,” or as put in modern English, ”There is nothing new under the sun,” meaning there is nothing truly novel in existence.

Lue postaus
A person with glasses looking at a laptop and another screen with code on them.

Miksi yritysten ei tulisi tinkiä ohjelmiston testauksesta vaikeassakaan tilanteessa?

Mauri Jokela | 2024/04/24

Ohjelmiston testaus ennen julkaisua on liiketoiminnan kannalta kriittistä. Ailahtelevassa markkinassa on viime aikoina näkynyt kuitenkin trendi, jossa osa yrityksistä tinkii ohjelmiston testauksesta ennen julkaisua ja ottaa siten valtavan taloudellisen riskin, jos ohjelmisto ei toimikaan toivotusti.

Lue postaus

Selecting embedded operating systems can be a pickle – Why FreeRTOS should be your go-to option

Toni Akkala | 2024/02/20

There is a plethora of embedded operating systems software developers can choose from when starting a new project from scratch. In this blog post, I will review some aspects to consider when selecting such an operating system. I will also describe the features of one that I think suits many different systems.

Lue postaus

Alexander Gudzovskiyn innokkuus ohjelmistoalaa ja uuden oppimista kohtaan on säilynyt

Nora Nirhamo | 2023/12/04

Alexanderilla on takanaan jo vuosia ohjelmistoalalla, mutta innokkuus ohjelmistoalaa kohtaan on säilynyt. Tutustu Alexanderin urapolkuun, kieliosaamiseen, aiempiin projekteihin sekä siihen mikä häntä työssään motivoi.

Lue postaus

Pitkän työuran tehneen Jan Tillanderin kipinä ohjelmistoalaa kohtaan palaa yhä

Nora Nirhamo | 2023/11/03

Meillä työskentelee reilu määrä osaavia tekijöitä, joilla on motivaatiota ja halua kehittyä työssään. Kysyimme asiakkaallamme konsulttina työskentelevältä Senior Software Architect Jan Tillanderilta, millaista on työskennellä konsulttina riveissämme. Tutustu Janin tarinaan ja osaamiseen!

Lue postaus

KONE – Luotettavissa ja osaavissa käsissä

Nora Nirhamo | 2023/10/27

Softabilityn ja KONE:en välinen yli vuosikymmenen kestänyt yhteistyö perustuu luottamukseen, avoimuuteen ja korkeaan laatuun. Softabilityn konsultteja työskentelee KONE:ella erilaisissa projekteissa, erityisesti hissejä liikuttavan ohjelmiston parissa. KONE:en Product Owner Alessio Calcagno korostaa konsulttien osaamisen korkeaa laatua ja heidän vahvaa toimialatuntemustaan teollisuuden laitevalmistuksessa.

Lue postaus

Dnyaneshwar Suryawanshi “Ilman haasteita työ kävisi tylsäksi”

Nora Nirhamo | 2023/09/07

Dnyaneshwar on uransa aikana työskennellyt useissa eri projekteissa, joissa hän on päässyt oppimaan taitavilta tiimikavereiltaan, kehittänyt esiintymistaitoaan ja tutustunut testiautomaatioon. Tutustu Dnyaneshwarin uratarinaan ja siihen, millaisissa projekteissa hän on ollut mukana.

Lue postaus

Tuemme avustustyötä Ukrainassa

Nora Nirhamo | 2023/07/03

Osana yhteiskuntavastuutamme lahjoitimme tänäkin vuonna 2 % liikevaihdostamme Suomen Punaisen Ristin avustustyöhön Ukrainassa.

Lue postaus

Marko Meinander on pitkän linjan ohjelmistokehittäjä

Nora Nirhamo | 2023/05/26

Mitä Marko pitää konsulttina työskentelystä ja millaisia projekteja hänen työpöydällään on vuosien saatossa ollut? Tutustu tällä hetkellä sädehoitoon suunnitellun ohjelmiston parissa työskentelevän pitkän linjan kehittäjämme uratarinaan.

Lue postaus