Etätukiratkaisulla kerätyn datan hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä

Nora Nirhamo | 2021/01/18

Softabilityn Mikko Luukkonen oli puhumassa Data Business Forum 2020 -virtuaalitapahtumassa siitä, miten etätukiratkaisulla kerättyä dataa voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä. Studiohaastattelu on katsottavissa kokonaisuudessaan artikkelin lopussa.

Softabilityn Mikko Luukkonen oli puhumassa viime joulukuussa järjestestetyssä Data Business Forum 2020 -virtuaalitapahtumassa siitä, miten etätukiratkaisulla kerättyä dataa voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä. Esityksessään Luukkonen kertoi muun muassa esimerkkejä käyttötapauksista, joissa automaattisesta datan keruusta on hyötyä, sekä miten keinoälyä voidaan hyödyntää etätukiratkaisun tukena.

 

Automaattisesta palvelupyyntöjen datan keruusta hyötyä monessa käyttötapauksessa

Softabilityn kehittämä XReach-etätukiratkaisu on reaaliaikainen live-videovälitteinen tukiväline teknikon ja asiantuntijan välille. XReach mahdollistaa automaattisen ja helpon palvelupyyntöjen datan keruun ongelmanratkaisuineen pilveen tietoturvallisesti; laitteille ei tallenneta tietoja. Tämä ajan myötä kertyvä niin sanottu tietopankki nopeuttaa mahdollisten uusien ongelmien ratkaisemisessa ilman, että teknikon tulee aina ottaa yhteyttä asiantuntijaan. Jos ongelma on sama tai samankaltainen kuin aiemmin on ollut, teknikko pystyy soveltamaan tietopankista löytyviä valmiita ratkaisuja.

Kerätyn datan avulla pystytään myös esimerkiksi havaitsemaan missä asioissa teknikoilla tai asiantuntijoilla on eniten puutteita tiedoissa. Tämän pohjalta pystytään koulutusinvestoinnit keskittämään niihin asioihin, joissa kohdataan eniten haasteita.

Kertyneen datan avulla on lisäksi nopeampaa sisäänajaa uudet työntekijät. Tietopankista on kätevää näyttää tapauksia, jotka on jo ratkaistu ja opettaa uusia työntekijöitä miten ongelmat ratkaistaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Jotta liiketoimintaa voitaisiin kehittää kertyneen datan avulla, sitä pitää pystyä analysoimaan ja raportoimaan. Analysoinnin tuottamien oivallusten perusteella yritys saa käsityksen missä heidän laitteissaan tai palveluissaan on eniten ongelmia, minkälaisia nämä ongelmat ovat, miten, kuka ja missä ajassa ne on ratkaistu. Tämä käsityksen nojalla yritys voi kehittää omaa liiketoimintaansa esimerkiksi suunnittelemalla kestävämpiä ja helpommin huollettavia tuotteita tai tehokkaampia palveluja.

Sandvik Mining & Rock Technology vahvistaa yllä mainitut käyttötapaukset otettuaan XReach-etätukiratkaisun käyttöönsä:

Meillä on globaali ratkaisu, joka kerää ja kokoaa kaiken huoltodatan yhteen paikkaan, johon kaikilla asiantuntijoilla on pääsy milloin vain. Tietopankin avulla pystymme tunnistamaan huollon tietämyksen puutekohtia ja kehittämään osaamistamme niissä. Datan avulla ymmärrämme koneiden toimintaa paremmin, jolloin saamme lisättyä niiden käyttöikää sekä huollon tuottavuutta. Analysoimalla dataa pystymme myös suunnittelemaan ja valmistamaan kestävämpiä, helpommin ylläpidettäviä koneita, ja palvelemaan siten myös asiakkaitamme paremmin.”, kertoo Lindsay Jackson, Service Operations Inspections Specialist, Sandvik Mining & Rock Solutions.

 

Keinoälypohjaiset palvelut etätukiratkaisun tukena

Tänä päivänä suuret teknologiayritykset, esimerkiksi Microsoft, Amazon, Google ja vastaavat, tarjoavat monipuolisia, helposti käyttöönotettavia keinoälypohjaisia palveluita tukemaan ja tehostamaan sovellusratkaisuja. Etätukiratkaisusta puhuttaessa keinoäly tuo ratkaisulle lisäarvoa esimerkiksi kuvantunnistuksessa ja kielikäännöksissä.

Kuvantunnistusta voidaan hyödyntää etätuessa esimerkiksi rikkinäisen laitteen tai sen yksittäisen osan tunnistamisessa. Tähän on olemassa erinäisiä toimijoita maailmalla kuten vaikkapa Partium. Huoltoprosessi nopeutuu, kun teknikko ei joudu manuaalisesti ensin etsimään laitteen tai sen osan tietoja ja tämän jälkeen korvaavaa osaa. Palvelu voidaan jopa liittää niin pitkälle osaksi huoltojärjestelmää, että rikkinäisen laitteen tai sen osan tunnistuksen jälkeen uusi osa lähtee automaattisesti tilaukseen.

Keinoäly tuo merkittävää hyötyä myös puheentunnistukseen, jolloin lähes reaaliaikainen kielikäännös mahdollistuu. Esimerkiksi etätukiratkaisua globaalisti käytettäessä, teknikko ja asiantuntija voivat olla täysin eri puolilla maapalloa eikä yhteistä kieltä aina löydy tai he puhuvat saman kielen eri maa- tai aluekohtaisia murteita. Keinoälyn tehtävänä on tunnistaa puhetta ja muuntaa se halutulle kielelle. Näin eri kieliä puhuvien henkilöiden keskinäinen kommunikointi on ylipäätänsä mahdollista tai yksinkertaisesti parempilaatuista. Katso lisää esimerkiksi Microsoftin kielikäännös palveluista.

Etätukiratkaisu tuo selviä liiketoimintahyötyjä, kun käyttökohteet on määritetty huolella. Kehitämme XReach- valmisratkaisua yksilöidysti asiakastarpeen mukaan ja ratkaisu on integroitavissa asiakkaan olemassa oleviin järjestelmiin. Autamme ratkaisun avulla kehittämään yrityksenne liiketoimintaa.

 

DBF 2020 studiohaastattelu on katsottavissa kokonaisuudessaan suomeksi ohessa olevasta linkistä:
https://www.youtube.com/watch?v=GLsB1txBhzQ

Lisätietoja:

Mikko Luukkonen, Solution Sales, Softability Oy, +358 50 554 3652, mikko.luukkonen(at)softability.fi

Share

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Softabilityn yhteishenki jyllää haastavasta ajasta huolimatta – ylsimme tänäkin vuonna Suomen parhaimpien työpaikkojen joukkoon!

Nora Nirhamo | 2021/04/29

Onnellisina jännitimme tänäkin vuonna listasijoitusta Suomen parhaimpien työpaikkojen joukkoon. Työntekijöille tehdyn Great Place to Work® -tutkimuksen pohjalta Softability sijoittui keskisuurten organisaatioiden sarjassa sijalle 18. Kiitos upeille työntekijöillemme!

Lue postaus

Softability on nyt myös kulta-tason Microsoft-kumppani Application Integration -kompetenssi-alueella

Nora Nirhamo | 2021/04/20

Softability on Microsoft-kumppani jo neljällä eri kompetenssi-alueella. Aiempia kompetensseja on Azure-pilvipalveluiden toteutuksesta, mobiilikehityksestä sekä ohjelmistokehityksestä. Nyt uusimpana saavutuksena saimme “Gold Application Integration” -kompetenssin.

Lue postaus

Webinaari 6.5.2021: Microsoft Mixed Reality (MR) ratkaisut liiketoiminnan tukena!

Nora Nirhamo | 2021/04/16

Tervetuloa webinaariimme torstaina 6.5.2021 klo 10-11 kuulemaan miten Microsoft Mixed Reality (MR) ratkaisut toimivat liiketoiminnan tukena! Luvassa eri MR-ratkaisujen esittelyä sekä case-esimerkkejä!

Lue postaus

Webinaari: Nykyaikaista opetusmenetelmiä virtuaalisilla oppimisympäristöillä!

Nora Nirhamo | 2021/04/15

Lataa webinaaritallenne yhdessä Microsoftin kanssa pidetystä webinaarista, jossa kuulet miten nykyaikaistetaan opetusmenetelmiä virtuaalisten oppimisympäristöjen avulla!

Lue postaus

Webinaari 6.5.2021: Virtuaalinen yhteistyö teollisuudessa, huollossa ja kunnossapidossa – Teollisuuden etätukiratkaisu

Nora Nirhamo | 2021/04/12

Osallistu yhdessä Sharpin kanssa pidettävään webinaariimme torstaina 6.5.2021 klo 15 – 16 kuulemaan teollisuuden etätukiratkaisusta, joka integroituu helposti yrityksen IT-järjestelmiin!

Lue postaus

Tule, näe ja koe! Softability esittelee uuden XR Showroominsa

Nora Nirhamo | 2021/03/31

Olemme Softabilityllä toteuttaneet useita onnistuneita XR-ratkaisuja asiakkaillemme saaden mielenkiintoisia referenssejä. Nyt osa näistä yleisistä käyttötapauksista on kaikkien asiakkaiden nähtävissä ja koettavissa uudessa XR Showroomissamme Vantaalla. Tule, näe ja koe miten XR voisi olla hyödyksi juuri sinun yrityksellesi!

Lue postaus

Webinaari: ALSO & Softability – RealWear HMT-1 älylasit ja XReach-etätukiratkaisu

Nora Nirhamo | 2021/03/26

ALSO ja Softability esittelevät yhdessä XReach-etätukiratkaisun ja RealWear HMT-1 älylasien käyttöä webinaarissaan. Lataa tallenne ja katso mitä ALSO ja Softability voivat yrityksellesi tarjota!

Lue postaus

“Avustettu todellisuus on täällä!” – Sharp valitsi Softabilityn XReachin yritysasiakkaille toimitettavaksi virtuaalityöalustaksi

Nora Nirhamo | 2021/03/12

Sharp valitsi Softabilityn DynaEdge AR100 -älylasiratkaisun etätukiohjelmiston toimittajaksi. DynaEdge AR100 on älylasiratkaisu, jonka osana Softability toimittaa asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöitävän XReach-etätukiohjelmiston. Lue lisää!

Lue postaus

Webinaari: Miten myyt virtuaalisesti? Virtuaalisen myynnin tuki ja työkalut.

Nora Nirhamo | 2021/03/04

Lataa webinaaritallenne kuullaksesi miten myyt virtuaalisesti sekä virtuaalisen myynnin tuesta ja työkaluista!

Lue postaus