Koronan aikana varaosiakin alettiin vaihtaa etäyhteyden avulla – ”Nyt on opittu uusiin tapoihin”

Nora Nirhamo | 2020/07/08

Etätyö otti aimo harppauksen myös teollisuudessa. Wärtsilässä ja Kalmarissa etähuoltopalveluita on kehitetty jo vuosia, mutta nyt ne löivät lopullisesti läpi.

Pakko on tunnetusti hyvä motivaattori. Nyt tämä näkyy myös teollisuudessa, kun koronapandemian myötä etähuoltopalvelut ovat lyöneet itsensä läpi.

– Kaikki ovat joutuneet miettimään, että miten toiminnot pidetään yllä, kun emme pääse paikan päälle yhtä helposti, kertoo satamien lastinkäsittelylaitteita valmistavan Cargotecin tytäryhtiö Kalmarin teknologiajohtaja Lasse Eriksson videohaastattelussa uutistoimisto Startelille.

Myös merimoottoreita ja voimalaitoksia valmistavan Wärtsilän huoltotoimintojen resursseista vastaava johtaja Stefan Wiik kertoo, että asiakkaat ovat pakon edessä oppineet millaisia huoltopalveluita yhtiö pystyy tarjoamaan etäyhteyksien avulla.

Automaatiovalmistaja Valmetin hankintapäällikkö Jani Suomalainen puolestaan kertoi toukokuussa Talouskriisi.fi -sivustolle, että koronakriisi on ”antanut buustin digitalisaatioon”, koska yhtiö voi etänä huoltaa monia laitteita.

Tarkkoja lukuja etähuoltopalveluiden yleistymisestä yhtiöt eivät kerro.

Jotain kuvaa etähuoltopalveluiden kysynnästä tarjoaa teollisuudelle etähuoltopalveluita tekevän ohjelmistoyhtiö Softabilityn liiketoimintayksikön johtaja Juha Asunmaa.

– Kysyntä on kasvanut ihan selkeästi. Meillä ei ole ikinä ollut näin paljon asiakasaktiviteettia. Mutta myös me olemme hyvin aktiivisesti myyneet palveluamme, mikä on vaikuttanut vahvasti.

Videoyhteys älykännykässä riittää palveluun

Pakko on toiminut motivoinnin keinona myös yhtiöiden sisällä.

– Aiemmin meidän huoltoinsinöörimme ovat käyneet paikan päällä, koska se on ollut tuttua ja turvallista. Nyt on opittu uusiin tapoihin. Olemme myös oppineet, että voimme tehdä etänä enemmän asioita kuin aiemmin uskoimme, Wärtsilän Wiik sanoo videohaastattelussa.

Teollisuudessa huoltopalvelut ovat moninaiset. Yksinkertaisimmillaan koneeseen täytyy päivittää ohjelmisto.

Toisessa päässä on rikkoutunut laite, johon pitää vaihtaa osa. Osan vaihtamiseen tarvitaan asentaja, joka perinteisesti on ollut alansa erikoisasiantuntija.

Etäyhteyden avulla asentajalla ei tarvitse olla erikoisosaamista. Yrityksen asentaja voi ottaa videoyhteyden kännykällä tai tabletilla huoltokeskukseen ja huoltokeskuksesta käsin insinöörit opastavat vaihe vaiheelta osan vaihdon läpi.

Esimerkiksi Wärtsilän palvelu mahdollistaa sen, että huoltokeskuksessa asiantuntija voi piirtää ohjeita ja lähettää niitä asentajalle.

Softabilityn Asunmaa kertoo, että heidän palvelussaan yksi tärkeä piirre on, että huoltokeskuksen asiantuntija voi lähettää asentajalle käyttöoppaita ja tallentaa koko huollon vaiheineen. Näin asennuksen tehnyt yritys voi hyödyntää ohjetta myöhemminkin.

Näiden ääripäiden väliin mahtuu huoltojen ennakointi. Wiik kertoo, että laitteista kertyvän datan avulla yhtiö on pystynyt nyt poikkeusoloissa kertomaan asiakkaille, että millainen riski laitteiden määräaikaisten huoltojen lykkääminen on.

Wiik kertoo, että Wärtsilä pystyy etäyhteyden avulla hoitamaan vajaa 90 prosenttia huoltopyynnöistä. Sitä yhtiö ei kerro, mikä tämä prosenttiosuus oli ennen koronaa tai kuinka paljon enemmän yhtiö huoltaa nyt etäyhteyden avulla.

Matkustaminen on tehotonta

Etähuollon edut huoltoa tarjoavalle yhtiölle ovat selkeät. Asiantuntijoiden ei tarvitse matkustaa, vaan voivat tarjota samassa ajassa osaamistaan usealla asiakkaalle.

– Asiantuntijoita ei kasva puissa. Heidän osaamisensa on kertynyt vuosien aikana. Kaikki matkustamiseen käytetty aika on poissa hyötyajasta, Kalmarin Lasse Eriksson kertoo.

Eriksson tai Wärtsilän Wiik eivät halua arvioida mitä ajankäytön tehostuminen voisi tarkoittaa yhtiöille huoltopalveluiden kustannussäästöissä.

Softabilityn Asunmaa vinkkaa, että asiasta on myös tutkimuksia. Teknologiaan erikoistunut konsultti- ja tutkimusyhtiö ABI Research on keräämänsä tiedon perusteella laskenut, että etähuoltopalvelun ansiosta työntekijän tehokkuus kasvaa keskimäärin 18 prosentilla.

Asiakkaalle hyöty voi olla vieläkin suurempi. Eriksson kertoo, että jos heidän valmistamansa laite rikkoutuu keskellä ruuhkahuippua, viivästyttää se lastin purkamista tai lastaamista. Vaikutus ulottuu koko logistiikkaketjuun.

Asunmaa kertoo vaikutuksiltaan vieläkin isomman esimerkin.

– Jos laite rikkoontuu vaikka Etelä-Afrikassa, voi syntyä monen päivän katkos tuotantoon, kun huoltohenkilö matkustaa sinne. Etäpalvelun avulla voidaan ratkaista ongelma ehkä tunnissa tai kolmessa. Kustannussäästö voi olla hyvinkin merkittävä.

Pitkään tehty pohjatyö kantaa hedelmää

Etähuoltopalveluita ei ole potkaistu käyntiin hetkessä. Wärtsilän Wiik kertoo, että ensimmäisiä ratkaisuja alettiin kehittää jo 15 vuotta sitten.

– Korona on kaikille haaste, mutta meidän etu on, että meillä on rakennettu teknologiaa ja toimintamalleja jo pitkään.

Myös Cargotecissa työtä on tehty pitkään. Vuonna 2015 yhtiössä käynnistettiin aiempaa systemaattisempi työ, jossa digitaalisia ratkaisuita, etäseurantaa ja etähuollon palveluita alettiin kehittää.

Eriksson kertoo, että esimerkiksi viime vuonna tämä näkyi niin, että moniin asiakkaan käytössä oleviin vanhempiin laitteisiin asennettiin jälkikäteen etäseurantalaitteita.

Eriksson näkee, että toimivat etähuollon palvelut ovat kilpailuvaltti myös asiakassuhteiden kannalta.

– Olemme pystyneet pandemiatilanteessa osoittamaan asiakkaille, että voimme tukea heitä. Tästä voi olla pidemmän päälle hyötyä, kun asiakkaat huomaavat, että voivat luottaa meidän kykyymme ja haluumme auttaa.

Kaikki tähän juttuun haastatellut myös uskovat, että nyt otettu digiloikka muuttaa käytäntöjä pysyvästi. Vähintäänkin jonkin verran.

Haastattelu on julkaistu alunperin Taloussanomissa, kirjoittajana Pekka Leiviskä.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006556059.html

Artikkelikuva: Mick Ryan/Cargotec

Lisätietoja Softabilityn etätukiratkaisusta XReachistä:

Mikko Luukkonen, Solution Sales, Softability Oy, mikko.luukkonen(at)softability.fi

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Do We Already Know Everything There Is to Know About Software Testing?

Kari Hakulinen | 2024/05/29

One of the ancient early books of the biblical canon already knew it: ”Nihil novi sub sole,” or as put in modern English, ”There is nothing new under the sun,” meaning there is nothing truly novel in existence.

Lue postaus
A person with glasses looking at a laptop and another screen with code on them.

Miksi yritysten ei tulisi tinkiä ohjelmiston testauksesta vaikeassakaan tilanteessa?

Mauri Jokela | 2024/04/24

Ohjelmiston testaus ennen julkaisua on liiketoiminnan kannalta kriittistä. Ailahtelevassa markkinassa on viime aikoina näkynyt kuitenkin trendi, jossa osa yrityksistä tinkii ohjelmiston testauksesta ennen julkaisua ja ottaa siten valtavan taloudellisen riskin, jos ohjelmisto ei toimikaan toivotusti.

Lue postaus

Selecting embedded operating systems can be a pickle – Why FreeRTOS should be your go-to option

Toni Akkala | 2024/02/20

There is a plethora of embedded operating systems software developers can choose from when starting a new project from scratch. In this blog post, I will review some aspects to consider when selecting such an operating system. I will also describe the features of one that I think suits many different systems.

Lue postaus

Alexander Gudzovskiyn innokkuus ohjelmistoalaa ja uuden oppimista kohtaan on säilynyt

Nora Nirhamo | 2023/12/04

Alexanderilla on takanaan jo vuosia ohjelmistoalalla, mutta innokkuus ohjelmistoalaa kohtaan on säilynyt. Tutustu Alexanderin urapolkuun, kieliosaamiseen, aiempiin projekteihin sekä siihen mikä häntä työssään motivoi.

Lue postaus

Pitkän työuran tehneen Jan Tillanderin kipinä ohjelmistoalaa kohtaan palaa yhä

Nora Nirhamo | 2023/11/03

Meillä työskentelee reilu määrä osaavia tekijöitä, joilla on motivaatiota ja halua kehittyä työssään. Kysyimme asiakkaallamme konsulttina työskentelevältä Senior Software Architect Jan Tillanderilta, millaista on työskennellä konsulttina riveissämme. Tutustu Janin tarinaan ja osaamiseen!

Lue postaus

KONE – Luotettavissa ja osaavissa käsissä

Nora Nirhamo | 2023/10/27

Softabilityn ja KONE:en välinen yli vuosikymmenen kestänyt yhteistyö perustuu luottamukseen, avoimuuteen ja korkeaan laatuun. Softabilityn konsultteja työskentelee KONE:ella erilaisissa projekteissa, erityisesti hissejä liikuttavan ohjelmiston parissa. KONE:en Product Owner Alessio Calcagno korostaa konsulttien osaamisen korkeaa laatua ja heidän vahvaa toimialatuntemustaan teollisuuden laitevalmistuksessa.

Lue postaus

Dnyaneshwar Suryawanshi “Ilman haasteita työ kävisi tylsäksi”

Nora Nirhamo | 2023/09/07

Dnyaneshwar on uransa aikana työskennellyt useissa eri projekteissa, joissa hän on päässyt oppimaan taitavilta tiimikavereiltaan, kehittänyt esiintymistaitoaan ja tutustunut testiautomaatioon. Tutustu Dnyaneshwarin uratarinaan ja siihen, millaisissa projekteissa hän on ollut mukana.

Lue postaus

Tuemme avustustyötä Ukrainassa

Nora Nirhamo | 2023/07/03

Osana yhteiskuntavastuutamme lahjoitimme tänäkin vuonna 2 % liikevaihdostamme Suomen Punaisen Ristin avustustyöhön Ukrainassa.

Lue postaus

Marko Meinander on pitkän linjan ohjelmistokehittäjä

Nora Nirhamo | 2023/05/26

Mitä Marko pitää konsulttina työskentelystä ja millaisia projekteja hänen työpöydällään on vuosien saatossa ollut? Tutustu tällä hetkellä sädehoitoon suunnitellun ohjelmiston parissa työskentelevän pitkän linjan kehittäjämme uratarinaan.

Lue postaus