Koronan aikana varaosiakin alettiin vaihtaa etäyhteyden avulla – ”Nyt on opittu uusiin tapoihin”

Nora Nirhamo | 2020/07/08

Etätyö otti aimo harppauksen myös teollisuudessa. Wärtsilässä ja Kalmarissa etähuoltopalveluita on kehitetty jo vuosia, mutta nyt ne löivät lopullisesti läpi.

Pakko on tunnetusti hyvä motivaattori. Nyt tämä näkyy myös teollisuudessa, kun koronapandemian myötä etähuoltopalvelut ovat lyöneet itsensä läpi.

– Kaikki ovat joutuneet miettimään, että miten toiminnot pidetään yllä, kun emme pääse paikan päälle yhtä helposti, kertoo satamien lastinkäsittelylaitteita valmistavan Cargotegin tytäryhtiö Kalmarin teknologiajohtaja Lasse Eriksson videohaastattelussa uutistoimisto Startelille.

Myös merimoottoreita ja voimalaitoksia valmistavan Wärtsilän huoltotoimintojen resursseista vastaava johtaja Stefan Wiik kertoo, että asiakkaat ovat pakon edessä oppineet millaisia huoltopalveluita yhtiö pystyy tarjoamaan etäyhteyksien avulla.

Automaatiovalmistaja Valmetin hankintapäällikkö Jani Suomalainen puolestaan kertoi toukokuussa Talouskriisi.fi -sivustolle, että koronakriisi on ”antanut buustin digitalisaatioon”, koska yhtiö voi etänä huoltaa monia laitteita.

Tarkkoja lukuja etähuoltopalveluiden yleistymisestä yhtiöt eivät kerro.

Jotain kuvaa etähuoltopalveluiden kysynnästä tarjoaa teollisuudelle etähuoltopalveluita tekevän ohjelmistoyhtiö Softabilityn liiketoimintayksikön johtaja Juha Asunmaa.

– Kysyntä on kasvanut ihan selkeästi. Meillä ei ole ikinä ollut näin paljon asiakasaktiviteettia. Mutta myös me olemme hyvin aktiivisesti myyneet palveluamme, mikä on vaikuttanut vahvasti.

 

Videoyhteys älykännykässä riittää palveluun

Pakko on toiminut motivoinnin keinona myös yhtiöiden sisällä.

– Aiemmin meidän huoltoinsinöörimme ovat käyneet paikan päällä, koska se on ollut tuttua ja turvallista. Nyt on opittu uusiin tapoihin. Olemme myös oppineet, että voimme tehdä etänä enemmän asioita kuin aiemmin uskoimme, Wärtsilän Wiik sanoo videohaastattelussa.

Teollisuudessa huoltopalvelut ovat moninaiset. Yksinkertaisimmillaan koneeseen täytyy päivittää ohjelmisto.

Toisessa päässä on rikkoutunut laite, johon pitää vaihtaa osa. Osan vaihtamiseen tarvitaan asentaja, joka perinteisesti on ollut alansa erikoisasiantuntija.

Etäyhteyden avulla asentajalla ei tarvitse olla erikoisosaamista. Yrityksen asentaja voi ottaa videoyhteyden kännykällä tai tabletilla huoltokeskukseen ja huoltokeskuksesta käsin insinöörit opastavat vaihe vaiheelta osan vaihdon läpi.

Esimerkiksi Wärtsilän palvelu mahdollistaa sen, että huoltokeskuksessa asiantuntija voi piirtää ohjeita ja lähettää niitä asentajalle.

Softabilityn Asunmaa kertoo, että heidän palvelussaan yksi tärkeä piirre on, että huoltokeskuksen asiantuntija voi lähettää asentajalle käyttöoppaita ja tallentaa koko huollon vaiheineen. Näin asennuksen tehnyt yritys voi hyödyntää ohjetta myöhemminkin.

Näiden ääripäiden väliin mahtuu huoltojen ennakointi. Wiik kertoo, että laitteista kertyvän datan avulla yhtiö on pystynyt nyt poikkeusoloissa kertomaan asiakkaille, että millainen riski laitteiden määräaikaisten huoltojen lykkääminen on.

Wiik kertoo, että Wärtsilä pystyy etäyhteyden avulla hoitamaan vajaa 90 prosenttia huoltopyynnöistä. Sitä yhtiö ei kerro, mikä tämä prosenttiosuus oli ennen koronaa tai kuinka paljon enemmän yhtiö huoltaa nyt etäyhteyden avulla.

 

Matkustaminen on tehotonta

Etähuollon edut huoltoa tarjoavalle yhtiölle ovat selkeät. Asiantuntijoiden ei tarvitse matkustaa, vaan voivat tarjota samassa ajassa osaamistaan usealla asiakkaalle.

– Asiantuntijoita ei kasva puissa. Heidän osaamisensa on kertynyt vuosien aikana. Kaikki matkustamiseen käytetty aika on poissa hyötyajasta, Kalmarin Lasse Eriksson kertoo.

Eriksson tai Wärtsilän Wiik eivät halua arvioida mitä ajankäytön tehostuminen voisi tarkoittaa yhtiöille huoltopalveluiden kustannussäästöissä.

Softabilityn Asunmaa vinkkaa, että asiasta on myös tutkimuksia. Teknologiaan erikoistunut konsultti- ja tutkimusyhtiö ABI Research on keräämänsä tiedon perusteella laskenut, että etähuoltopalvelun ansiosta työntekijän tehokkuus kasvaa keskimäärin 18 prosentilla.

Asiakkaalle hyöty voi olla vieläkin suurempi. Eriksson kertoo, että jos heidän valmistamansa laite rikkoutuu keskellä ruuhkahuippua, viivästyttää se lastin purkamista tai lastaamista. Vaikutus ulottuu koko logistiikkaketjuun.

Asunmaa kertoo vaikutuksiltaan vieläkin isomman esimerkin.

– Jos laite rikkoontuu vaikka Etelä-Afrikassa, voi syntyä monen päivän katkos tuotantoon, kun huoltohenkilö matkustaa sinne. Etäpalvelun avulla voidaan ratkaista ongelma ehkä tunnissa tai kolmessa. Kustannussäästö voi olla hyvinkin merkittävä.

 

Pitkään tehty pohjatyö kantaa hedelmää

Etähuoltopalveluita ei ole potkaistu käyntiin hetkessä. Wärtsilän Wiik kertoo, että ensimmäisiä ratkaisuja alettiin kehittää jo 15 vuotta sitten.

– Korona on kaikille haaste, mutta meidän etu on, että meillä on rakennettu teknologiaa ja toimintamalleja jo pitkään.

Myös Cargotecissa työtä on tehty pitkään. Vuonna 2015 yhtiössä käynnistettiin aiempaa systemaattisempi työ, jossa digitaalisia ratkaisuita, etäseurantaa ja etähuollon palveluita alettiin kehittää.

Eriksson kertoo, että esimerkiksi viime vuonna tämä näkyi niin, että moniin asiakkaan käytössä oleviin vanhempiin laitteisiin asennettiin jälkikäteen etäseurantalaitteita.

Eriksson näkee, että toimivat etähuollon palvelut ovat kilpailuvaltti myös asiakassuhteiden kannalta.

– Olemme pystyneet pandemiatilanteessa osoittamaan asiakkaille, että voimme tukea heitä. Tästä voi olla pidemmän päälle hyötyä, kun asiakkaat huomaavat, että voivat luottaa meidän kykyymme ja haluumme auttaa.

Kaikki tähän juttuun haastatellut myös uskovat, että nyt otettu digiloikka muuttaa käytäntöjä pysyvästi. Vähintäänkin jonkin verran.

 

Haastattelu on julkaistu alunperin Taloussanomissa, kirjoittajana Pekka Leiviskä.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006556059.html

Artikkelikuva: Mick Ryan/Cargotec

 

Lisätietoja Softabilityn etätukiratkaisusta XReachistä:

Juha Asunmaa, Liiketoimintayksikön Johtaja, juha.asunmaa(at)softability.fi

Share

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Etätukiratkaisulle on kysyntää veneteollisuudessa

Nora Nirhamo | 2020/06/18

Softabilityn kehittämä XReach-etätukiratkaisu soveltuu huollon, asennuksen ja koulutukseen tarpeisiin. Purje- ja moottoriveneiden myyntiin ja välitykseen erikoistuneen Blue Ocean Oy:n mukaan etätukiratkaisulle on selkeää kysyntää myös veneteollisuudessa.

Lue postaus

Softability lahjoitti hyväntekeväisyyteen auttaakseen ahdingossa olevia perheitä

Nora Nirhamo | 2020/06/17

Korona-viruksesta johtuva tilanne on ajanut monet perheet ahtaalle. Osana yhteiskuntavastuutamme lahjoitimme viime vuoden tuotosta kaksi prosenttia sekä erillisen rahalahjoituksen Pelastakaa Lapset ry:lle tukemaan lasten ja perheiden arjessa selviytymistä.

Lue postaus

Etähuollon tukityökalut: Organisaatioiden välinen virtuaalinen kohtaamispiste asiantuntijoille

Nora Nirhamo | 2020/06/05

Sähköjärjestelmät ovat muuttumassa entistä älykkäämmiksi ja monimutkaisemmiksi. Vastatakseen näihin haasteisiin kenttätyöntekijät tarvitsevat uudenlaista osaamista ja tukea. Smart Otaniemessä Softability pyrkii ratkaisemaan nämä ongelmat kehittämällä räätälöityä etätukialustaa verkon kunnossapidon tueksi. Lue lisää!

Lue postaus

HeadPower Oy luottaa Softabilityn AR-teknologiaosaamiseen!

Nora Nirhamo | 2020/05/13

Softability toteutti HeadPower Oy:lle lisätyn todellisuuden sovelluksen parantaakseen yrityksen loppuasiakkaiden työn laatua ja tehokkuutta, sekä asiakaskommunikointia. Ensisijaisena kohderyhmänä sovelluksen suunnittelun lähtökohtana olivat infraverkkojen suunnittelijat, jotka joutuvat käyttämään työssään monia eri välineitä sopiessaan maanomistajien kanssa laiteasennusten yksityiskohdista.

Lue postaus

Softability on Microsoft-kumppani jo kolmella eri kompetenssi-alueella – ohjelmistokehityksessä, Azure-pilvipalveluissa ja mobiilikehityksessä

Nora Nirhamo | 2020/04/20

Softability saavutti Microsoft “Gold Cloud Platform” -kompetenssin Azure-pilvipalveluiden toteutuksesta ja Microsoft “Silver Windows and Devices” -kompetenssin mobiilikehityksestä. Kompetenssit ovat osoitus Softabilityn vahvasta osaamisesta Microsoft-teknologioissa.

Lue postaus

Softabilityn toteuttama virtuaalisen oppimisympäristön HoloLens-sovellus on nyt ladattavissa Microsoft Storesta

Nora Nirhamo | 2020/04/09

Softabilityn Perho Liiketalousopistolle kehittämä HoloLens-sovellus on nyt ladattavissa muidenkin oppilaitosten ja yritysten testattavaksi Microsoft Storesta! Sovellus kehitettiin osana MR Amis-hanketta. Lue aiheesta lisää!

Lue postaus
XRteknologioilla tehokkaampi pienemmillä kustannuksilla toteutettu palveluliiketoiminta

XR-teknologiat mahdollistavat tehokkaamman ja pienemmillä kustannuksilla toteutetun palveluliiketoiminnan

Nora Nirhamo | 2020/03/23

XR-teknologiat tarjoavat monia hyötyjä liiketoiminnan eri osa-alueilla. Tämä tarkoittaa suurta kilpailuetua niille yrityksille, jotka ymmärtävät kyseisten teknologioiden potentiaalin, ja hyödyntävät tai ovat aloittamassa hyödyntämään X-Realityä liiketoiminnassaan.

Lue postaus
Soskuan sulusta tehtiin pelillistävä kokemus virtuaalitodellisuuden avulla

Soskuan sulusta tehtiin pelillistävä kokemus virtuaalitodellisuuden avulla

Nora Nirhamo | 2020/03/11

Softability toteutti yhteistyössä FCG:n ja Väylän kanssa virtuaalikokemuksen Saimaan kanavan sulkuprojektin Soskuan sulusta. Lopputulosta esiteltiin Tampereella InfraBIM Open 2020 -tapahtumassa, jossa vierailivat pääsivät navigoimaan virtuaalitodellisuudessa rahtialuksen sulun läpi ja näkemään sulun pidennyksen raudoituksen HoloLens-älylaseilla yhdistetyn todellisuuden avulla.

Lue postaus
Softability on jo kolmena vuotena valittu Suomen parhaimpiin työpaikkoihin!

Softability on jo kolmena vuotena valittu Suomen parhaimpiin työpaikkoihin!

Nora Nirhamo | 2020/03/09

Softability on jo kolmena vuotena peräkkäin valittu Suomen parhaimpiin työpaikkoihin! Great Place to Work® -tutkimuksen pohjalta yrityksemme sijoittui keskisuurten organisaatioiden sarjassa sijalle 27. Kiitos kaikille softabilityläisille!

Lue postaus