Lisätty todellisuus etäneuvonnassa yhdistettynä älykkääseen asiantuntijaportaaliin auttaa mobiilisti teollisuuden huoltotöissä

Mikko Luukkonen | 2018/01/16

Softabilityn myyntipäällikkö Mikko Luukkonen kertoo etäneuvonnan uusista keinoista ja lisätyn todellisuuden hyödyntämisestä esim. laitteiden huollossa ja asennuksessa.

Haaste on tuttu: teknikko tai kenttätyöntekijä tarvitsee asiantuntijan apua, koska ei pysty yksin ratkaisemaan työtehtävää, kuten esimerkiksi laitteen asennusta, korjausta tai huoltoa.

– Vastaavia tarpeita voi löytyä monelta eri alalta. Esimerkiksi teollisuudessa, huoltotöissä, rakennus- ja kiinteistöalalla sekä vakuutusalalla on paljon erilaisia käyttökohteita, kertoo Mikko Luukkonen lisätyn todellisuuden ratkaisuihin keskittyvästä Softability Studiosta.

Miten lisätty todellisuus tukee huolto- tai asennusprosessia?

Luukkonen kuvaa esimerkkien kautta etätuen tarvetta ja lisätyn todellisuuden hyödyntämistä:

– Esimerkiksi teknikon tai huoltomiehen osaaminen voi loppua kesken, eikä kaikkien laitteiden tuotemanuaaleja tai ohjekirjoja ole mukana. Ehkä oikean ohjeen löytäminen vie liikaa aikaa tai sitä ei edes ole saatavilla. Laite voi olla myös uusi, jolloin tarvittu osaaminen löytyy ainoastaan laitevalmistajan organisaatiosta, Luukkonen kertoo.

Nykyteknologia onneksi mahdollistaa live-videon välityksellä tapahtuvan etätuen ja -neuvonnan, jossa kenttätyöntekijä voi olla reaaliaikaisessa videoyhteydessä toisessa paikassa olevan asiantuntijan kanssa ja välittää videokuvaa siitä, mitä parhaillaan näkee.

– Työntekijällä on kentällä mukanaan älypuhelin tai älylasit, joiden kanssa hän voi olla yhteydessä vaikkapa toisella puolella maailmaa olevan asiantuntijan kanssa. Asiantuntija käyttää etäneuvontaan suunniteltua portaalia, jonka kautta hän näkee live-videon välityksellä tarkan tilanteen kentällä ja voi keskustella työntekijän kanssa ratkaisusta. Asiantuntija voi neuvoa työntekijää ja piirtää ohjeita suoraan videokuvaan.

Kun asiantuntija neuvoo ja antaa visuaalisia työohjeita lisätyn todellisuuden avulla suoraan kohteeseen, kentällä oleva henkilö pystyy suorittamaan tehtävän nopeammin ja laadukkaammin.

– Ohjeena voi olla esimerkiksi: “Aloita tästä, tee seuraavaksi tämä ja muista varoa tuota” tai ”Avaa nämä osat ja lisää osa X työkalupakista laitteen kohtaan Y”. Merkinnät ja ohjeet näkyvät kohteessa mobiililaitteen ruudulla tai älylasien näkökentässä, ja työntekijä pystyy selaamaan eri ohjeiden välillä ja palaamaan niihin myöhemmin uudelleen.


Tyypillisesti ohjeet ovat annotaatiotyökaluilla tehtyjä merkintöjä kuvan päälle, mutta myös tekstiohjeiden, dokumenttien (esim. ohjeet ja manuaalit), kuvien ja 3D-mallien lähetys onnistuu kätevästi.

Lähitulevaisuudessa lisätyn todellisuuden avulla asennettavan tai huollettavan kohteen 3D CAD-malli voidaan myös sijoittaa fyysisen laitteen päälle automaattisesti, puhutaan kohteiden jäljittämisestä (eng. object tracking). Tätä kohteen 3D-mallia animoimalla voidaan työohjeet esittää erittäin helposti ymmärrettävässä muodossa ikään kuin hologrammin tyyppisenä kuvana. Ohjeet leijuvat ilmassa riippumatta siitä, mistä kulmasta kohdetta katsotaan.

Mobiilin tai älylaseilla tuetun työnohjauksen taustalla älykäs asiantuntijaportaali

Tärkeä kilpailutekijä etänä tehtävässä työnohjauksessa on älykäs asiantuntijaportaali, joka osaa automaattisesti välittää ongelman oikealle asiantuntijalle ratkaistavaksi.

– Jos tietyn laitteen tuntemusta vaativia huoltotehtäviä on tehty aiemmin VIESTI-etätukiratkaisun tukemana, asiantuntijaportaali osaa yhdistää tapauksen oikealle asiantuntijalle palvelupyynnön metatietojen avulla, Luukkonen kuvaa. Samalla neuvontaprosesseista kertyy historiatietoa ja analytiikkaa, jolla uusia huoltoprosesseja ja palvelupyyntöjä voidaan jatkossa ohjata entistä tarkemmin.

Teknisesti asiantuntijaportaalin taustalla on avoimen lähdekoodin WEB Real-Time Communications (RTC)-kirjasto, joka tarjoaa selaimille ja mobiilisovelluksille kyvyn reaaliaikaiseen kommunikaatioon. Lisätyn teknologian toteutuksissa hyödynnetään myös konenäköohjelmistokirjasto Vuforiaa, joka mahdollistaa muun muassa live-videokuvaan piirtämisen ja kohteiden jäljityksen 3D CAD-mallin perusteella.

– Tarvittaessa toteutus räätälöidään ja integroidaan asiakaskohtaisesti, jolloin asiakas saa omannäköisensä järjestelmän, Mikko Luukkonen kertoo.

Loppuun hän haluaa tehdä selkeän pesäeron viestintäpalveluiden tarjoajiin:

VIESTI-etätukiratkaisu ei ole vain videokuvan välityssovellus, vaan se tarjoaa älykkään asiantuntijaportaalin ja mahdollistaa lisätyn todellisuuden hyödyntämisen etäneuvonnassa.


Kirjoitus on alun perin julkaistu itewikin blogimediassa Mikko Luukkosen haastattelun pohjalta.

Lisätietoa:

Softability Group Oy, Mikko Luukkonen, Myyntipäällikkö, mikko.luukkonen(a)softability.fi

Lisätietoa VIESTI-etätukiratkaisusta

 

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Hyvää joulua ja menestyksekästä uutta vuotta 2023!

Nora Nirhamo | 2022/12/23

Tämä vuosi rupeaa pikkuhiljaa olemaan paketissa ja on aika suunnata katseet kohti uutta vuotta. Softability kiittää tämän vuoden yhteistyöstä ja toivottaa kaikille erittäin hyvää joulua ja menestyksekästä uutta vuotta 2023!

Lue postaus

Koe virtuaalinen laboratorio verkkoselaimella!

Nora Nirhamo | 2022/12/01

Softability toteutti Bakerille virtuaalisen laboratorion, jossa kävijät pääsevät kokemaan innovatiivisia työkaluja luonnollisen soluviljelyn työnkulkuun liittyen. Virtuaaliseen laboratorioon pääsee tutustumaan helposti verkkoselaimella. Lue lisää!

Lue postaus

Webinaari: Miten hyödynnät XR-teknologioita liiketoiminnassasi?

Nora Nirhamo | 2022/11/16

Lataa webinaaritallenne, jossa kuulet miten voit hyödyntää XR-teknologioita omassa liiketoiminnassasi!

Lue postaus

Gradia Jämsä kokeilee lisättyä todellisuutta opetuksen tukena sähköalan asennusharjoituksissa

Nora Nirhamo | 2022/11/01

Softability toteutti yhteistyössä Gradia Jämsän kanssa lisätyn todellisuuden (AR) sovelluksen sähköalan asennusharjoitusten tueksi. AR-sovelluksella pyritään havainnollistamaan harjoitusympäristöä kalusteineen opiskelijoille sekä helpottamaan opettajien työn suunnittelun ja asennusten tarkistamista. Lue lisää!

Lue postaus

Teollisuuden laitevalmistajalle kokenut kehittäjä kolmessa viikossa – lue case-kuvaus

Nora Nirhamo | 2022/07/04

Meille asiakkaiden tuotekehitystarpeiden ymmärtäminen ja sopivan osaajan löytäminen on kaiken lähtökohta. Avaamme tässä artikkelissa asiakastapauksen kautta miten tämä prosessi eteni suuren, teollisuuden laitevalmistaja-asiakkaamme kanssa. Lue lisää!

Lue postaus

Ohjelmistokehitystä meiltä teille – ohjelmistotalo suurella sydämellä ja monipuolisella osaamisella

Nora Nirhamo | 2022/06/02

Jo 20 vuoden ajan olemme olleet asiakkaidemme apuna heidän merkityksellisissä tuotekehitysprojekteissaan, tarjoten projekteihin osaavia ja välittäviä ohjelmistokehityksen ammattilaisia. Osaamisemme kattaa koko ohjelmistokehityksen kirjon aina laiteläheisestä ohjelmoinnista pilvipalveluihin asti sekä lähes kaiken muun siltä väliltä. Lue lisää siitä, kuinka voimme olla avuksi myös sinun vaativissa hankkeissa!

Lue postaus

Virtuaalitodellisuudella tehoa uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja kokeneiden työntekijöiden tietojen päivityksen tueksi

Nora Nirhamo | 2022/05/31

Softability toteutti Lumon Oy:lle virtuaalitodellisuuden (VR) sovelluksen uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja kokeneiden työntekijöiden tietojen päivityksen tueksi. Sovelluksen avulla perehdyttämisestä saadaan kustannustehokasta ja asennustavoista yhtenäiset. Lue lisää!

Lue postaus

HoloLens 2 -älylasisovellus tukee oppimista ja nopeuttaa uusien työntekijöiden perehtymistä

Nora Nirhamo | 2022/05/11

Softability ja Savonia-ammattikorkeakoulu toteuttivat holograafiset työohjeet Microsoft Dynamics 365 Guidesin avulla HoloLens 2 -älylaseille tukemaan opiskelijoiden siirtymistä harjoitteluun työelämässä sekä jo työssä olevien henkilöiden perehtymistä uusiin tehtäviin. Lue lisää!

Lue postaus

Webinaari: XR-teknologiat perehdytyksen ja koulutuksen tukena

Nora Nirhamo | 2022/05/09

Lataa webinaaritallenne yhdessä Lumon Oy:n kanssa pidetystä webinaarista, jossa kuulet miten XR-teknologioita voi hyödyntää esimerkiksi uusien työntekijöiden perehdytyksen ja koulutuksen tukena sekä kokeneiden työntekijöiden tietojen päivityksessä!

Lue postaus