Lisätty todellisuus etäneuvonnassa yhdistettynä älykkääseen asiantuntijaportaaliin auttaa mobiilisti teollisuuden huoltotöissä

Mikko Luukkonen | 2018/01/16

Softabilityn myyntipäällikkö Mikko Luukkonen kertoo etäneuvonnan uusista keinoista ja lisätyn todellisuuden hyödyntämisestä esim. laitteiden huollossa ja asennuksessa.

Haaste on tuttu: teknikko tai kenttätyöntekijä tarvitsee asiantuntijan apua, koska ei pysty yksin ratkaisemaan työtehtävää, kuten esimerkiksi laitteen asennusta, korjausta tai huoltoa.

– Vastaavia tarpeita voi löytyä monelta eri alalta. Esimerkiksi teollisuudessa, huoltotöissä, rakennus- ja kiinteistöalalla sekä vakuutusalalla on paljon erilaisia käyttökohteita, kertoo Mikko Luukkonen lisätyn todellisuuden ratkaisuihin keskittyvästä Softability Studiosta.

Miten lisätty todellisuus tukee huolto- tai asennusprosessia?

Luukkonen kuvaa esimerkkien kautta etätuen tarvetta ja lisätyn todellisuuden hyödyntämistä:

– Esimerkiksi teknikon tai huoltomiehen osaaminen voi loppua kesken, eikä kaikkien laitteiden tuotemanuaaleja tai ohjekirjoja ole mukana. Ehkä oikean ohjeen löytäminen vie liikaa aikaa tai sitä ei edes ole saatavilla. Laite voi olla myös uusi, jolloin tarvittu osaaminen löytyy ainoastaan laitevalmistajan organisaatiosta, Luukkonen kertoo.

Nykyteknologia onneksi mahdollistaa live-videon välityksellä tapahtuvan etätuen ja -neuvonnan, jossa kenttätyöntekijä voi olla reaaliaikaisessa videoyhteydessä toisessa paikassa olevan asiantuntijan kanssa ja välittää videokuvaa siitä, mitä parhaillaan näkee.

– Työntekijällä on kentällä mukanaan älypuhelin tai älylasit, joiden kanssa hän voi olla yhteydessä vaikkapa toisella puolella maailmaa olevan asiantuntijan kanssa. Asiantuntija käyttää etäneuvontaan suunniteltua portaalia, jonka kautta hän näkee live-videon välityksellä tarkan tilanteen kentällä ja voi keskustella työntekijän kanssa ratkaisusta. Asiantuntija voi neuvoa työntekijää ja piirtää ohjeita suoraan videokuvaan.

Kun asiantuntija neuvoo ja antaa visuaalisia työohjeita lisätyn todellisuuden avulla suoraan kohteeseen, kentällä oleva henkilö pystyy suorittamaan tehtävän nopeammin ja laadukkaammin.

– Ohjeena voi olla esimerkiksi: “Aloita tästä, tee seuraavaksi tämä ja muista varoa tuota” tai ”Avaa nämä osat ja lisää osa X työkalupakista laitteen kohtaan Y”. Merkinnät ja ohjeet näkyvät kohteessa mobiililaitteen ruudulla tai älylasien näkökentässä, ja työntekijä pystyy selaamaan eri ohjeiden välillä ja palaamaan niihin myöhemmin uudelleen.


Tyypillisesti ohjeet ovat annotaatiotyökaluilla tehtyjä merkintöjä kuvan päälle, mutta myös tekstiohjeiden, dokumenttien (esim. ohjeet ja manuaalit), kuvien ja 3D-mallien lähetys onnistuu kätevästi.

Lähitulevaisuudessa lisätyn todellisuuden avulla asennettavan tai huollettavan kohteen 3D CAD-malli voidaan myös sijoittaa fyysisen laitteen päälle automaattisesti, puhutaan kohteiden jäljittämisestä (eng. object tracking). Tätä kohteen 3D-mallia animoimalla voidaan työohjeet esittää erittäin helposti ymmärrettävässä muodossa ikään kuin hologrammin tyyppisenä kuvana. Ohjeet leijuvat ilmassa riippumatta siitä, mistä kulmasta kohdetta katsotaan.

Mobiilin tai älylaseilla tuetun työnohjauksen taustalla älykäs asiantuntijaportaali

Tärkeä kilpailutekijä etänä tehtävässä työnohjauksessa on älykäs asiantuntijaportaali, joka osaa automaattisesti välittää ongelman oikealle asiantuntijalle ratkaistavaksi.

– Jos tietyn laitteen tuntemusta vaativia huoltotehtäviä on tehty aiemmin VIESTI-etätukiratkaisun tukemana, asiantuntijaportaali osaa yhdistää tapauksen oikealle asiantuntijalle palvelupyynnön metatietojen avulla, Luukkonen kuvaa. Samalla neuvontaprosesseista kertyy historiatietoa ja analytiikkaa, jolla uusia huoltoprosesseja ja palvelupyyntöjä voidaan jatkossa ohjata entistä tarkemmin.

Teknisesti asiantuntijaportaalin taustalla on avoimen lähdekoodin WEB Real-Time Communications (RTC)-kirjasto, joka tarjoaa selaimille ja mobiilisovelluksille kyvyn reaaliaikaiseen kommunikaatioon. Lisätyn teknologian toteutuksissa hyödynnetään myös konenäköohjelmistokirjasto Vuforiaa, joka mahdollistaa muun muassa live-videokuvaan piirtämisen ja kohteiden jäljityksen 3D CAD-mallin perusteella.

– Tarvittaessa toteutus räätälöidään ja integroidaan asiakaskohtaisesti, jolloin asiakas saa omannäköisensä järjestelmän, Mikko Luukkonen kertoo.

Loppuun hän haluaa tehdä selkeän pesäeron viestintäpalveluiden tarjoajiin:

VIESTI-etätukiratkaisu ei ole vain videokuvan välityssovellus, vaan se tarjoaa älykkään asiantuntijaportaalin ja mahdollistaa lisätyn todellisuuden hyödyntämisen etäneuvonnassa.


Kirjoitus on alun perin julkaistu itewikin blogimediassa Mikko Luukkosen haastattelun pohjalta.

Lisätietoa:

Softability Group Oy, Mikko Luukkonen, Myyntipäällikkö, mikko.luukkonen(a)softability.fi

Lisätietoa VIESTI-etätukiratkaisusta

 

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

HoloLens 2 -älylasisovellus tukee oppimista ja nopeuttaa uusien työntekijöiden perehtymistä

Nora Nirhamo | 2022/05/11

Softability ja Savonia-ammattikorkeakoulu toteuttivat holograafiset työohjeet Microsoft Dynamics 365 Guidesin avulla HoloLens 2 -älylaseille tukemaan opiskelijoiden siirtymistä harjoitteluun työelämässä sekä jo työssä olevien henkilöiden perehtymistä uusiin tehtäviin. Lue lisää!

Lue postaus

Webinaari ti 14.6. : XR-teknologiat perehdytyksen ja koulutuksen tukena

Nora Nirhamo | 2022/05/09

Osallistu yhdessä Lumon Oy:n kanssa pidettävään webinaariin, jossa kuulet miten XR-teknologioita voi hyödyntää esimerkiksi uusien työntekijöiden perehdytyksen ja koulutuksen tukena sekä kokeneiden työntekijöiden tietojen päivityksessä!

Lue postaus

Laadunvarmistus – ohjelmistotestaaja on tärkeä lenkki ohjelmistokehityksessä

Nora Nirhamo | 2022/04/07

Softabilityllä tehdään laadukasta ohjelmistokehitystä merkityksellisten toimialojen parissa. Laadukkaan lopputuloksen takana on aina tiimi, johon kuuluvat sekä taitavat koodarit että asiansa osaavat ohjelmistotestaajat. Ohjelmistotestaaja varmistaa viime kädessä, että ohjelmistot toimivat kuten niiden kuuluukin toimia – kaikkien käyttäjien käsissä, koko tuotteen elinkaaren ajan. Laadunvarmistus onkin olennainen osa koko ohjelmistokehityksen prosessia ja viimeinen lukko ennen kuin ohjelmisto annetaan loppukäyttäjän käsiin.

Lue postaus

Softability mukana tukemassa Ukrainan kriisistä kärsiviä

Nora Nirhamo | 2022/03/15

Softability lahjoittaa 2 % viime vuoden voitoista Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon, jolla tuetaan avustustoimintaa Ukrainassa.

Lue postaus

Ohjelmistokehitystä tekevät kertovat, millaista työskentely Softabilityllä on

Nora Nirhamo | 2022/02/21

Softabilitylle kuljetaan eri reittejä, mutta kaikkia tekijöitämme yhdistää sama innostus tehdä haastavaa ja merkityksellistä ohjelmistokehitystä. Tässä tekstissä annamme puheenvuoron kahdelle ohjelmistokehittäjälle, jotka tekevät arvokasta työtä asiakkaidemme eteen. Lue lisää!

Lue postaus

Työpaikkamme on Great Place to Work -sertifioitu

Nora Nirhamo | 2022/02/16

Työntekijöistämme 94% pitää organisaatiotamme todella hyvänä työpaikkana! Tämän johdosta Softability sai tänäkin vuonna Great Place to Work -sertifikaatin. Olemme ylpeitä siitä mitä saavutamme yhdessä – kiitos softabilitylaiset!

Lue postaus

Tule inspiroitumaan X-Realitysta 3.3.2022 Vantaalle!

Nora Nirhamo | 2022/02/09

Kutsumme sinut esittelytilaisuuteemme, jossa pääset kokeilemaan useita X-Reality -toteutuksia sekä XReach-etätukiratkaisua ja hakemaan inspiraatioita oman liiketoimintasi kehittämiseen. Konkreettisen hypistelyn lisäksi Sandvik Mining & Rock Solutions on tilaisuudessa kertomassa miten he käyttävät XReachiä ja hyötyvät etätuesta.

Lue postaus

XReach-etätukiratkaisu syntyi tehokkaan tiimin hyppysissä

Nora Nirhamo | 2022/02/01

XReachin tarina alkoi vuonna 2017 alun perin asiakkaan toiveesta. Sittemmin olemme kehittäneet etätukiratkaisua entisestään tehokkaan tiimin voimin. Tänä päivänä ratkaisu toimii muun muassa modernien älylasien kanssa. Lue koko tarina!

Lue postaus

CTN Groupille AR- ja VR-sovellus CTN eKabiini-huippukylmälaitteen esittelyyn

Nora Nirhamo | 2022/01/19

Softability toteutti CTN Groupille mobiililaitteilla toimivan lisätyn todellisuuden ja Oculus Quest 2 VR-laseilla toimivan virtuaalitodellisuuden sovelluksen. Sovellukset toteutettiin helpottamaan uuden CTN eKabiini-huippukylmälaitteen esittelyä. Lue lisää!

Lue postaus