Lisätty todellisuus ja puettavan teknologian mahdollisuudet yrityksille

AR/MR-devices Hanna-Kaisa Jauhola | 2017/09/18

Softability järjesti TeamRobotics -verkoston aamiaisseminaarin, jossa kuultiin mielenkiintoisia puheenvuoroja aiheista tekoäly, robotiikka ja lisätty todellisuus. Lue lyhyt kooste Softabilityn osuudesta.

VR/AR-markkinat kasvavat, uusia laitteita kehitteillä

Vuonna 2016 VR/AR-laitteiden ja ohjelmistojen markkina-arvo oli maailmanlaajuisesti n. 3,9 miljardia dollaria. VR/AR-laitteiden markkinoiden arvioidaan kasvavan 8,2 miljoonasta toimitetusta yksiköstä (2016) 43 miljoonaan lähetykseen vuonna 2020, ja VR/AR-ohjelmistojen liikevaihdon ennustetaan kasvavan nykyisestä yli 20-kertaiseksi 24,3 miljardiin dollariin vuoteen 2020 mennessä (lähde: BOM 2017 report).

Monet VR-lasit ovat jo kehittyneet kuluttajatuotteiksi, joihin löytyy hyvin jo sisältöä, mutta kuluttajille myytävien AR/MR-lasien läpimurtoa pitää vielä odottaa joitakin vuosia. Markkinoilla on jo kymmeniä käyttökelpoisia MR/AR-laseja sovelluksineen, mutta esimerkiksi laitevalmistajilta – Microsoft, Google Glass, Meta, Magic Leap, DAQRI, ODG, Vuzix ja Sony – odotetaan kuumeisesti lanseerauksia tai uusia versioita, jotta AR/MR-kehitys pääsee uuteen vaiheeseen. Seuraava odotettu askel ovat kuluttajille suunnitellut kevyet ja kohtuullisen hintaiset AR-lasit.

AR yleistyy vauhdilla mobiilissa

Lisätystä todellisuudesta odotetaan seuraavaa suurta juttua mobiilissa. Google ja Apple ovat kumpikin investoineet lisätyn todellisuuden kehitykseen voimakkaasti, ja Google on lanseerannut markkinoille Tango-alustan sekä kehittänyt Android-laitteisiin soveltuvaa ARCore sovelluskehitysympäristöä, joka on vastine Applen ARKit-kehitysympäristölle, jolla tehtyjä sovelluksia voi jo käyttää miljoonissa Applen puhelimissa. ARKitin ja ARCoren odotetaan tuovan AR:n pian laajalti osaksi kuluttajien arkipäivää. Applen vasta ilmestynyt iPhone 8 ja iOS 11 avaavat vaikuttavia mahdollisuuksia lisätylle todellisuudelle peleissä ja apeissa. Laitteessa on sisäänrakennettuna AR-teknologiaa, ja iPhone 8 hyödyntää jo mm. kasvontunnistusta ja koneoppimista.

Lisätty todellisuus yrityskäytössä – valtava potentiaali

Yritykset ovat heränneet hyödyntämään X-Reality-sovelluksia yli toimialarajojen. Softability on viimeisen vuoden aikana toteuttanut kymmenkunta räätälöityä X-Reality-ratkaisua asiakkaille. Niissä hyödynnetään asiakkaan tarpeisiin sopivaa AR/MR/VR-laitetta. Suurin osa toteutetuista ratkaisuista on ollut myynnin ja markkinoinnin käyttöön tarkoitettuja sovelluksia Microsoft HoloLens-tekniikalla. Laite soveltuu erinomaisesti interaktiiviseen tuote-esittelyyn, koska lasit mahdollistavat tuotteiden 3D-visualisoinnin uudella vaikuttavalla tavalla, ja suurikokoisetkin tuotteet ovat helposti esiteltävissä paikasta riippumatta.

Lisätty todellisuus tarjoaa lähes rajattomasti uusia käyttökohteita. Softability on toteuttanut lisätyn todellisuuden ratkaisuja myös huollon, laitteiden operoinnin ja tuotannon avuksi. Hyvänä esimerkkinä tästä on asiakkaalle toteutettu huoltotyötä helpottava AR-sovellus. Lisäksi lisätyn todellisuuden sovellukset tuovat lisäarvoa tuotekehitykseen, suunnitteluun, koulutukseen ja opetukseen – viihdekäyttöä unohtamatta.

Etäratkaisu tehostaa työtä ja tuo kustannussäästöjä

Nykyteknologia mahdollistaa myös live-videon välityksellä tapahtuvan etäneuvonnan, jossa kentällä työskentelevä työntekijä voi mobiililaitteen tai AR-lasien kautta olla videoyhteydessä toimistolla olevan asiantuntijan kanssa. Työntekijä välittää reaaliaikaista videokuvaa siitä, mitä parhaillaan näkee, ja etänä toimiva asiantuntija voi tehdä merkintöjä videon päälle ja antaa ohjeita työn tekemiseen vaihe vaiheelta. Ratkaisu tehostaa työntekoa, helpottaa työntekijän työtä ja vähentää kustannuksia, kun asiantuntija pystyy etänä ohjaamaan useampaa työntekijää tarvitsematta matkustaa kohteeseen.

X-Reality ratkaisut ihmisen apuna työssä

Ihmisen ja älykkäiden laitteiden ja robottien yhteistyö ylittää ihmisen yksin työskentelyn: Myös lisätyn todellisuuden sovelluksissa voidaan hyödyntää koneoppimista, ja joissakin AR-mobiilisovelluksissa tätä ominaisuutta hyödynnetään jo. Älykkäät lisätyn todellisuuden laitteet ovat ihmisen käyttäminä erityisen tehokkaita työelämässä, sillä ne visualisoivat dataa näyttävällä tavalla, tuovat oleellisen tiedon käyttäjälleen, ohjaavat työnkulkua ja mittaavat sensoreillaan ympäristöään jalostaen tiedon hyödylliseksi informaatioksi. Lisätty todellisuus ei ole tulevaisuutta – se tapahtuu jo nyt. X-Reality tekee luovimmistakin ideoista totta!

Lisätietoa:
Softability Group Oy, Mikko Luukkonen, ratkaisumyynti, mikko.luukkonen(a)softability.fi
Softability Group Oy, Hanna-Kaisa Jauhola, markkinointi, hanna-kaisa.jauhola(a)softability.fi

Softability Group Oy on innovatiivinen ja kasvava suomalainen ohjelmistoyritys. Toimimme lisäarvoa tuottavana kumppanina asiakkaiden tuotekehitysprojekteissa. Suunnittelemme ja toteutamme älykkäitä ohjelmistoja ja käyttäjäystävällisiä digitaalisia ratkaisuja mm. teollisuuden ja lääketieteen tarpeisiin. Erityinen vahvuutemme on laaja-alainen osaamisemme alkaen laiteläheisestä ohjelmoinnista ja pilvipalveluista aina laadunvarmistukseen sekä lisätyn todellisuuden X-Reality-ratkaisuihin.

Share

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Softability lahjoittaa 2% tuotosta hyväntekeväisyyteen

Nora Nirhamo | 2019/12/03

Softabilityn mission mukaisesti haluamme olla mukana kehittämässä parempaa maailmaa teknologian ja välittämisen avulla. Tuemme vuosittain valittuja hyväntekeväisyysjärjestöjä jakamalla 2% tuotostamme lahjoituksena. Lisäksi tuemme Hope ry:n toimintaa vähävaraisten lapsiperheiden auttamisessa.

Lue postaus

VIESTI on uudelta nimeltään XReach!

Nora Nirhamo | 2019/11/22

VIESTI etätukiratkaisu on tästä lähtien XReach!

Lue postaus

Softability on mukana Pyylahti Oy:n Scantronic-räjäytysjärjestelmän tuotekehityksessä

Nora Nirhamo | 2019/11/15

Softability toteutti Pyylahti Oy:n Scantronic-räjäytysjärjestelmästä älylaseilla toimivan konseptin, joka mahdollistaa kädet vapaana työskentelyn. Softability on jatkossakin mukana Pyylahden patentoiman räjäytysjärjestelmän tuotekehityksessä.

Lue postaus

Mietteitä AWE Europe 2019 messuilta, osa 1

Nora Nirhamo | 2019/11/01

Softabilityn Mikko Luukkonen osallistui Munchenissä pidettyyn AWE Europe 2019 konferenssiin tarkastelemaan mihin suuntaan X-Reality teknologiat ovat menossa. Konferenssissa pidetyt esitykset osoittivat taas sen, että teknologiat ovat edenneet hyvää vauhtia ja käyttötapaukset ovat monipuolistuneet. Tähän artikkeliin olemme koonneet joukon XR-käyttötapauksien ja -teknologioiden kärkiä.

Lue postaus

Softability esitteli yhdessä Perho Liiketalousopiston kanssa virtuaalista oppimisympäristöä Euroopan Ammattitaitoviikolla

Nora Nirhamo | 2019/10/31

Softability ja Perho Liiketalousopisto esittelivät yhdessä virtuaalista oppimisympäristöä Helsingin Finlandia-talolla Euroopan Ammattitaitoviikolla. Tapahtumassa opetusalan toimijat eri puolilta Eurooppaa tutustuivat siihen miten Suomessa hyödynnetään teknologiaa opetuksessa.

Lue postaus

Softability mukana Teknologia19-messuilla!

Nora Nirhamo | 2019/10/28

Softability on mukana Teknologia19-messuilla 5.-7.11.2019 Helsingin Messukeskuksessa. Tule kuuntelemaan esityksemme ja piipahtamaan ständillämme (7b145) Robotics-osastolla hallissa 7. Tervetuloa!

Lue postaus

Team Robotics -aamiaisseminaari 12.9. Softabilityllä

Nora Nirhamo | 2019/09/02

Softability isännöi seuraavan Team Robotics -aamiaisseminaarin to 12.9.2019 Martintalossa, Vantaalla. Tule kuulemaan XReach-etätukiratkaisusta, lisätyn todellisuuden tarjoamista mahdollisuuksista sekä verkostoitumaan aamiaisen parissa. Lämpimästi tervetuloa!

Lue postaus

Juha Asunmaa on XR Studion uusi liiketoimintayksikön johtaja

Nora Nirhamo | 2019/07/04

Softability laajensi toimintaansa vuonna 2016 X-Reality teknologioihin, ja muutaman vuoden aikana asiakkaille toteutettavat XR-projektit sekä kehittämämme XReach etätukiratkaisun herättämä kiinnostus on pitänyt XR Studion kiireisenä. Toiminnan kasvaessa XR Studiolle päätettiin hankkia uusi liiketoimintayksikön johtaja. Tervetuloa mukaan tiimiin Juha Asunmaa!

Lue postaus

Perho Liiketalousopistolle toteutettua HoloLens-sovellusta kehitettiin entisestään kohti jokapäiväistä opetuskäyttöä

Nora Nirhamo | 2019/06/18

Softability toteutti alkuvuodesta Perho Liiketalousopistolle HoloLens-sovelluksella virtuaalisen oppimisympäristön, joka opastaa ja ohjeistaa työprosessien vaiheiden tekemisessä. Jatkokehityksenä sovellukseen rakennettiin hallinnointityökalu, jolla Perho pystyy itse muokkaamaan ja lisäämään sovellukseen sisältöä.

Lue postaus