Mietteitä AWE Europe 2019 messuilta, osa 1

Nora Nirhamo | 2019/11/01

Softabilityn Mikko Luukkonen osallistui Munchenissä pidettyyn AWE Europe 2019 konferenssiin tarkastelemaan mihin suuntaan X-Reality teknologiat ovat menossa. Konferenssissa pidetyt esitykset osoittivat taas sen, että teknologiat ovat edenneet hyvää vauhtia ja käyttötapaukset ovat monipuolistuneet. Tähän artikkeliin olemme koonneet joukon XR-käyttötapauksien ja -teknologioiden kärkiä.

Softabilityn Mikko Luukkonen osallistui Munchenissä pidettyyn AWE Europe 2019 konferenssiin tarkastelemaan mihin suuntaan X-Reality teknologiat ovat menossa. Konferenssissa pidetyt esitykset osoittivat taas sen, että teknologiat ovat edenneet hyvää vauhtia ja käyttötapaukset ovat monipuolistuneet. Tähän artikkeliin olemme koonneet Luukkosen raportin pohjalta esityksistä esille nousseet XR-käyttötapauksien ja -teknologioiden kärjet.

 

X-Reality käyttötapauksia

1. Kokoonpano ja tarkastus, Boeing – Lisätyn todellisuuden (AR) kehitys ja sen sovellus lentokoneteollisuuteen

Boeing on kehittänyt oman pilvipohjaisen alustan, joka ohjaa kertyneen datan oikeassa muodossa oikeaan sovellustasoon. BARK (Boeing Augmented Reality Kit) sisältää neljä sovellusta – BARK Wire Install, BARK Locator, BARK Part Install, BARK 3D Viewer. Sovellukset tukevat HoloLens 1 älylaseja sekä mobiililaitetta.Lisätyn todellisuuden sovellusalusta on vähentänyt kokoonpanovirheitä, siihen käytettyä aikaa ja koulutukseen tarvittavia resursseja. Lisätyn todellisuuden avulla työntekijä myös muistavat työohjeet paremmin ja hiljainen tieto siirtyy organisaation sisällä. Nämä em. hyödyt ovat johtaneet kaiken kaikkiaan kulujen pienentymiseen sekä laadun paranemiseen.

 

2. Rakentaminen, Vincin käyttötapauksia lisätyn ja virtuaalitodellisuuden hyödyntämisessä rakentamisessa

Tapaus 1: Laadun tarkistus lisätyn todellisuuden (AR) avulla
Lisätyn todellisuuden avulla on mahdollista heijastaa digitaaliset piirustukset rakentamisen aikana rakennukseen, mikä parantaa yhdenmukaista asennustyötä, kokoonpanon seuraamista, yleistä tehokkuutta, työohjeiden noudattamisen seurantaa sekä ajan säästöä.

Tapaus 2: Turvallisen työskentelyn harjoittelu virtuaalitodellisuudella (VR)
Perinteisissä harjoittelukeskuksissa oikean elämän varusteet tai laitteet ovat asennettu tarkoituksella väärin, jolloin harjoittelija joutuu fyysisesti korjaamaan ne. Virtuaaliharjoittelussa simuloidaan sama tilanne, mutta poistetaan ihmisen ja koneen oikea törmäysriski rakennustyömaalla. Virtuaaliharjoittelussa on mahdollista myös opetella turvallista työskentelyä eri rakennustilanteissa ja tunnistaa erilaiset riskit rakennustyömaalla altistumatta niille oikeasti.

 

3. Logistiikka, Coca-Cola – Hellenic Botling Company pilotoi Vision Pickingiä (AR) pullotusvarastossa

Coca-Colan Hellenic Bottling Company pilotoi Vision Picking -AR-ratkaisua Kreikan pullotusvarastossa haluten selvittää sen tuomat hyödyt. Vision Picking mahdollistaa kädet vapaana työskentelyn (pilotoinnissa käytettiin Vuzix M300 ja RealWear HMT-1 älylaseja), näkö- ja äänikomentojen yhdistämisen kameraan sijainnin vahvistamiseksi sekä itsenäisen laitteiston (ei tarvita raskaita asennuksia). Nämä ominaisuudet parantavat keräilytehokkuutta ja tarkkuutta, pienentävät laitekuluja sekä sitouttavat työntekijöitä.

 

4. Kunnossapito, Bosch – AR ja VR ratkaisuja yrityksille

Kunnossapidon yleisimpiä ongelmia ovat asiantuntijoiden matkustamisesta kertyvät kalliit kulut, seisokeista johtuvat viiveet sekä asiantuntijoiden saatavuuden puute. Vähentääkseen näitä ongelmia Bosch käyttää lisättyä todellisuutta (AR Diagnostics & Active Schematics) virheiden tunnistukseen ja visualisointiin, sekä kytkentäohjeistukseen nopeuttaen kunnossapidon toimintaa.

 

5. Koulutus, Bosch ja Innoactive (Volkswagen Group sekä Munic Airport ja Fraport)

Bosch kertoo, että lisätyn todellisuuden hyödyntäminen heidän koulutuksessa on parantanut jopa 80 % opitun muistamista, vähentänyt matkustamista sekä kouluttamiseen vaadittavaa aikaa, mahdollistanut nopean uudelleenkoulutuksen ja alentanut laitteiden tutkimisesta aiheutuvia kuluja.

Innoactive tuottaa AR / MR / VR ohjelmistoja yrityksille. Heidän mukaansa virtuaalikoulutus vähentää kuluja, tehostaa koulutusta, on joustavaa ja vähentää koulutettavan stressitasoa koulutuksen aikana. Virtuaalinen harjoitteluympäristö on myös turvallinen koulutettavalle ja virheitä on mahdollista tehdä ilman vahinkoja.

Volkswagen Group käyttää monia virtuaalisia harjoitteluympäristöjä, joista esimerkkinä esityksessä käytettiin Multivan T6 käyttöliittymän kokoonpanoa. Virtuaaliharjoittelu nopeutti koulutukseen tarvittavaa aikaa yli 50 % verrattuna tavalliseen koulutukseen. Koulutuskulut pienenivät myös kolmanneksella.

 

X-Reality teknologioita

1. 5G ja Edge Compute, Deutsche Telekom – Mass XR Adoption

4G ja 5G vertailussa viiveessä, datan siirtonopeudessa ja yhteystiheydessä on huomattavia eroja. Edge Cloud vähentää huomattavasti viivettä tuomalla olennaiset palvelut lähemmäs käyttäjää. 5G mahdollistaa esimerkiksi moninpeliskenaarioiden synkronoinnin, graafisen laskennan ulkoistamisen pilveen, tilakartoituksen ulkoistamisen pilveen sekä maantieteellisen ja paikallisen lisätyn todellisuuden pilvipalvelujen tarjonnan.

 

2. Audio AR, Bose – Puettava Audio AR

Bose kehittää suuntaa ja liikettä ymmärtäviä kuulokkeita sekä aurinkolaseja, joissa on kaiuttimet tuottamaan immersiivisen kuuntelukokemuksen. Tuotteissa, joissa on Bose AR-ominaisuus, on sisänrakennettuja liiketunnistimia, jotka havaitsevat pään ja vartalon liikkeet niitä käytettäessä. Bose AR sovellus käyttää laitteesta tullutta tietoa yhdessä mobiililaitteen sijaintitiedon kanssa tarjoten käyttäjälle yksilöityä äänisisältöä.

 

3. Kehitystyökalut, Wikitude – Objektien tallennus ja käyttö AR-kokemuksessa mobiililaitteilla ja älylaseilla

AR-laitteen toimintamalli on seuraava: ensin havainnoidaan ympäristöä, sitten algoritmeillä yritetään ymmärtää havaittua, tämän jälkeen visualisoidaan data ja lopuksi esitetään tulokset käyttäjän laitteelle.
Kuvassa on havainnollistettu tämän hetkinen ja tulevaisuuden tapahtumat.

 

4. Sisätilapaikannus, ViewAR – Sisätilapaikannuksen keinot vs. heidän oma ratkaisu

Olemassa olevia sisätilapaikannuksen keinoja on neljä – QR koodit, visuaalinen tunnistus, Bluetooth majakat ja kattoantennit. ViewAR Tracking Fusion Systemissä yhdistyy osa edellä mainituista keinoista, riippuen käyttötapauksesta/ympäristöstä, lopputuloksena parempi tarkkuus.

 

5. Alustat ja älylasit, Lenovo – ThinkReality XR alusta ja älylasit

Lenovon ROI-mittauksissa lisätyn todellisuuden hyödyntäminen tehosti varastojen keräilyprosessia 15 – 35%, vähensi kenttätyöskentelyn huoltoon kuluvaa aikaa 30 – 40% ja valmistusvirheet 0%:iin. Lenovo pilotoi ThinkReality alustaa kansainvälisesti kumppaniensa kanssa.

 

6. Open AR Cloud ja Open Geospatial Consortium

Open AR Cloudin (OARC) tavoite on ajaa avoimen ja yhteensopivan spatiaalisen tietojenkäsittelyteknologian kehittämisen, datan ja standardien fyysiset ja digitaaliset maailmat yhteen hyödyttäen kaikkia.

Open Geospatial Consortium (OGC) on kansainvälinen yhdistymä, joka koostuu yli 530 yrityksestä, valtion virastosta, tutkimuslaitoksista ja yliopistoista. Tarkoituksena on tehdä geopaikkatiedot ja palvelut reiluksi (FAIR – Findable, Accessible, Interoperable, and Reusable).

 

7. Turvallisuus, XRSI – XR –laitteiden turvallisuuteen liittyviä huolenaiheita

Monet sidosryhmät pitävät XRSI:tä (X-Reality Safety Initiative) välttämättömänä osana ennakoidessa ja käsitellessä kyberturvallisuuden haasteita. Maailmanlaajuisesti hajaantuneet tutkijat ovat kohdanneet näitä haasteita perustason standardeja laatiessa ja uusien kyberhyökkäyksien löytämisessä nousevissa teknologioissa.
VR-uhkia koetaan syötteen, datan ja tulosteen suojaamisessa, sekä käyttäjän vuorovaikutuksen ja VR-laitteen suojaamisessa.

 

AWE Europe 2019 konferenssista sai tänäkin vuonna paljon uutta ajateltavaa ja ”kotiintuomisia”. Artikkeli on laadittu tiivistetysti Luukkosen seuraamien esitysten raportoinnin pohjalta. Ohessa olevasta linkistä pääset lukemaan koko raportin kuvituksineen.

Softability_AWE_EU_2019_report

 

Jos löysit sinua tai yritystäsi kiinnostavan aiheen, lisätietoja voi kysellä:

Mikko Luukkonen, Sales Manager, mikko.luukkonen(at)softability.fi

 

Lisätietoja AWE Europe 2019 konferenssista:

https://www.awexr.com/eu-2019

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Koe virtuaalinen laboratorio verkkoselaimella!

Nora Nirhamo | 2022/12/01

Softability toteutti Bakerille virtuaalisen laboratorion, jossa kävijät pääsevät kokemaan innovatiivisia työkaluja luonnollisen soluviljelyn työnkulkuun liittyen. Virtuaaliseen laboratorioon pääsee tutustumaan helposti verkkoselaimella. Lue lisää!

Lue postaus

Webinaari 13.12.2022: Miten hyödynnät XR-teknologioita liiketoiminnassasi?

Nora Nirhamo | 2022/11/16

Osallistu maksuttomaan webinaariimme ti 13.12.2022 klo 10 kuulemaan miten voit hyödyntää XR-teknologioita omassa liiketoiminnassasi!

Lue postaus

Gradia Jämsä kokeilee lisättyä todellisuutta opetuksen tukena sähköalan asennusharjoituksissa

Nora Nirhamo | 2022/11/01

Softability toteutti yhteistyössä Gradia Jämsän kanssa lisätyn todellisuuden (AR) sovelluksen sähköalan asennusharjoitusten tueksi. AR-sovelluksella pyritään havainnollistamaan harjoitusympäristöä kalusteineen opiskelijoille sekä helpottamaan opettajien työn suunnittelun ja asennusten tarkistamista. Lue lisää!

Lue postaus

Teollisuuden laitevalmistajalle kokenut kehittäjä kolmessa viikossa – lue case-kuvaus

Nora Nirhamo | 2022/07/04

Meille asiakkaiden tuotekehitystarpeiden ymmärtäminen ja sopivan osaajan löytäminen on kaiken lähtökohta. Avaamme tässä artikkelissa asiakastapauksen kautta miten tämä prosessi eteni suuren, teollisuuden laitevalmistaja-asiakkaamme kanssa. Lue lisää!

Lue postaus

Ohjelmistokehitystä meiltä teille – ohjelmistotalo suurella sydämellä ja monipuolisella osaamisella

Nora Nirhamo | 2022/06/02

Jo 20 vuoden ajan olemme olleet asiakkaidemme apuna heidän merkityksellisissä tuotekehitysprojekteissaan, tarjoten projekteihin osaavia ja välittäviä ohjelmistokehityksen ammattilaisia. Osaamisemme kattaa koko ohjelmistokehityksen kirjon aina laiteläheisestä ohjelmoinnista pilvipalveluihin asti sekä lähes kaiken muun siltä väliltä. Lue lisää siitä, kuinka voimme olla avuksi myös sinun vaativissa hankkeissa!

Lue postaus

Virtuaalitodellisuudella tehoa uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja kokeneiden työntekijöiden tietojen päivityksen tueksi

Nora Nirhamo | 2022/05/31

Softability toteutti Lumon Oy:lle virtuaalitodellisuuden (VR) sovelluksen uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja kokeneiden työntekijöiden tietojen päivityksen tueksi. Sovelluksen avulla perehdyttämisestä saadaan kustannustehokasta ja asennustavoista yhtenäiset. Lue lisää!

Lue postaus

HoloLens 2 -älylasisovellus tukee oppimista ja nopeuttaa uusien työntekijöiden perehtymistä

Nora Nirhamo | 2022/05/11

Softability ja Savonia-ammattikorkeakoulu toteuttivat holograafiset työohjeet Microsoft Dynamics 365 Guidesin avulla HoloLens 2 -älylaseille tukemaan opiskelijoiden siirtymistä harjoitteluun työelämässä sekä jo työssä olevien henkilöiden perehtymistä uusiin tehtäviin. Lue lisää!

Lue postaus

Webinaari: XR-teknologiat perehdytyksen ja koulutuksen tukena

Nora Nirhamo | 2022/05/09

Lataa webinaaritallenne yhdessä Lumon Oy:n kanssa pidetystä webinaarista, jossa kuulet miten XR-teknologioita voi hyödyntää esimerkiksi uusien työntekijöiden perehdytyksen ja koulutuksen tukena sekä kokeneiden työntekijöiden tietojen päivityksessä!

Lue postaus

Laadunvarmistus – ohjelmistotestaaja on tärkeä lenkki ohjelmistokehityksessä

Nora Nirhamo | 2022/04/07

Softabilityllä tehdään laadukasta ohjelmistokehitystä merkityksellisten toimialojen parissa. Laadukkaan lopputuloksen takana on aina tiimi, johon kuuluvat sekä taitavat koodarit että asiansa osaavat ohjelmistotestaajat. Ohjelmistotestaaja varmistaa viime kädessä, että ohjelmistot toimivat kuten niiden kuuluukin toimia – kaikkien käyttäjien käsissä, koko tuotteen elinkaaren ajan. Laadunvarmistus onkin olennainen osa koko ohjelmistokehityksen prosessia ja viimeinen lukko ennen kuin ohjelmisto annetaan loppukäyttäjän käsiin.

Lue postaus