Mietteitä AWE Europe 2019 messuilta, osa 1

Nora Nirhamo | 2019/11/01

Softabilityn Mikko Luukkonen osallistui Munchenissä pidettyyn AWE Europe 2019 konferenssiin tarkastelemaan mihin suuntaan X-Reality teknologiat ovat menossa. Konferenssissa pidetyt esitykset osoittivat taas sen, että teknologiat ovat edenneet hyvää vauhtia ja käyttötapaukset ovat monipuolistuneet. Tähän artikkeliin olemme koonneet joukon XR-käyttötapauksien ja -teknologioiden kärkiä.

Softabilityn Mikko Luukkonen osallistui Munchenissä pidettyyn AWE Europe 2019 konferenssiin tarkastelemaan mihin suuntaan X-Reality teknologiat ovat menossa. Konferenssissa pidetyt esitykset osoittivat taas sen, että teknologiat ovat edenneet hyvää vauhtia ja käyttötapaukset ovat monipuolistuneet. Tähän artikkeliin olemme koonneet Luukkosen raportin pohjalta esityksistä esille nousseet XR-käyttötapauksien ja -teknologioiden kärjet.

 

X-Reality käyttötapauksia

1. Kokoonpano ja tarkastus, Boeing – Lisätyn todellisuuden (AR) kehitys ja sen sovellus lentokoneteollisuuteen

Boeing on kehittänyt oman pilvipohjaisen alustan, joka ohjaa kertyneen datan oikeassa muodossa oikeaan sovellustasoon. BARK (Boeing Augmented Reality Kit) sisältää neljä sovellusta – BARK Wire Install, BARK Locator, BARK Part Install, BARK 3D Viewer. Sovellukset tukevat HoloLens 1 älylaseja sekä mobiililaitetta.Lisätyn todellisuuden sovellusalusta on vähentänyt kokoonpanovirheitä, siihen käytettyä aikaa ja koulutukseen tarvittavia resursseja. Lisätyn todellisuuden avulla työntekijä myös muistavat työohjeet paremmin ja hiljainen tieto siirtyy organisaation sisällä. Nämä em. hyödyt ovat johtaneet kaiken kaikkiaan kulujen pienentymiseen sekä laadun paranemiseen.

 

2. Rakentaminen, Vincin käyttötapauksia lisätyn ja virtuaalitodellisuuden hyödyntämisessä rakentamisessa

Tapaus 1: Laadun tarkistus lisätyn todellisuuden (AR) avulla
Lisätyn todellisuuden avulla on mahdollista heijastaa digitaaliset piirustukset rakentamisen aikana rakennukseen, mikä parantaa yhdenmukaista asennustyötä, kokoonpanon seuraamista, yleistä tehokkuutta, työohjeiden noudattamisen seurantaa sekä ajan säästöä.

Tapaus 2: Turvallisen työskentelyn harjoittelu virtuaalitodellisuudella (VR)
Perinteisissä harjoittelukeskuksissa oikean elämän varusteet tai laitteet ovat asennettu tarkoituksella väärin, jolloin harjoittelija joutuu fyysisesti korjaamaan ne. Virtuaaliharjoittelussa simuloidaan sama tilanne, mutta poistetaan ihmisen ja koneen oikea törmäysriski rakennustyömaalla. Virtuaaliharjoittelussa on mahdollista myös opetella turvallista työskentelyä eri rakennustilanteissa ja tunnistaa erilaiset riskit rakennustyömaalla altistumatta niille oikeasti.

 

3. Logistiikka, Coca-Cola – Hellenic Botling Company pilotoi Vision Pickingiä (AR) pullotusvarastossa

Coca-Colan Hellenic Bottling Company pilotoi Vision Picking -AR-ratkaisua Kreikan pullotusvarastossa haluten selvittää sen tuomat hyödyt. Vision Picking mahdollistaa kädet vapaana työskentelyn (pilotoinnissa käytettiin Vuzix M300 ja RealWear HMT-1 älylaseja), näkö- ja äänikomentojen yhdistämisen kameraan sijainnin vahvistamiseksi sekä itsenäisen laitteiston (ei tarvita raskaita asennuksia). Nämä ominaisuudet parantavat keräilytehokkuutta ja tarkkuutta, pienentävät laitekuluja sekä sitouttavat työntekijöitä.

 

4. Kunnossapito, Bosch – AR ja VR ratkaisuja yrityksille

Kunnossapidon yleisimpiä ongelmia ovat asiantuntijoiden matkustamisesta kertyvät kalliit kulut, seisokeista johtuvat viiveet sekä asiantuntijoiden saatavuuden puute. Vähentääkseen näitä ongelmia Bosch käyttää lisättyä todellisuutta (AR Diagnostics & Active Schematics) virheiden tunnistukseen ja visualisointiin, sekä kytkentäohjeistukseen nopeuttaen kunnossapidon toimintaa.

 

5. Koulutus, Bosch ja Innoactive (Volkswagen Group sekä Munic Airport ja Fraport)

Bosch kertoo, että lisätyn todellisuuden hyödyntäminen heidän koulutuksessa on parantanut jopa 80 % opitun muistamista, vähentänyt matkustamista sekä kouluttamiseen vaadittavaa aikaa, mahdollistanut nopean uudelleenkoulutuksen ja alentanut laitteiden tutkimisesta aiheutuvia kuluja.

Innoactive tuottaa AR / MR / VR ohjelmistoja yrityksille. Heidän mukaansa virtuaalikoulutus vähentää kuluja, tehostaa koulutusta, on joustavaa ja vähentää koulutettavan stressitasoa koulutuksen aikana. Virtuaalinen harjoitteluympäristö on myös turvallinen koulutettavalle ja virheitä on mahdollista tehdä ilman vahinkoja.

Volkswagen Group käyttää monia virtuaalisia harjoitteluympäristöjä, joista esimerkkinä esityksessä käytettiin Multivan T6 käyttöliittymän kokoonpanoa. Virtuaaliharjoittelu nopeutti koulutukseen tarvittavaa aikaa yli 50 % verrattuna tavalliseen koulutukseen. Koulutuskulut pienenivät myös kolmanneksella.

 

X-Reality teknologioita

1. 5G ja Edge Compute, Deutsche Telekom – Mass XR Adoption

4G ja 5G vertailussa viiveessä, datan siirtonopeudessa ja yhteystiheydessä on huomattavia eroja. Edge Cloud vähentää huomattavasti viivettä tuomalla olennaiset palvelut lähemmäs käyttäjää. 5G mahdollistaa esimerkiksi moninpeliskenaarioiden synkronoinnin, graafisen laskennan ulkoistamisen pilveen, tilakartoituksen ulkoistamisen pilveen sekä maantieteellisen ja paikallisen lisätyn todellisuuden pilvipalvelujen tarjonnan.

 

2. Audio AR, Bose – Puettava Audio AR

Bose kehittää suuntaa ja liikettä ymmärtäviä kuulokkeita sekä aurinkolaseja, joissa on kaiuttimet tuottamaan immersiivisen kuuntelukokemuksen. Tuotteissa, joissa on Bose AR-ominaisuus, on sisänrakennettuja liiketunnistimia, jotka havaitsevat pään ja vartalon liikkeet niitä käytettäessä. Bose AR sovellus käyttää laitteesta tullutta tietoa yhdessä mobiililaitteen sijaintitiedon kanssa tarjoten käyttäjälle yksilöityä äänisisältöä.

 

3. Kehitystyökalut, Wikitude – Objektien tallennus ja käyttö AR-kokemuksessa mobiililaitteilla ja älylaseilla

AR-laitteen toimintamalli on seuraava: ensin havainnoidaan ympäristöä, sitten algoritmeillä yritetään ymmärtää havaittua, tämän jälkeen visualisoidaan data ja lopuksi esitetään tulokset käyttäjän laitteelle.
Kuvassa on havainnollistettu tämän hetkinen ja tulevaisuuden tapahtumat.

 

4. Sisätilapaikannus, ViewAR – Sisätilapaikannuksen keinot vs. heidän oma ratkaisu

Olemassa olevia sisätilapaikannuksen keinoja on neljä – QR koodit, visuaalinen tunnistus, Bluetooth majakat ja kattoantennit. ViewAR Tracking Fusion Systemissä yhdistyy osa edellä mainituista keinoista, riippuen käyttötapauksesta/ympäristöstä, lopputuloksena parempi tarkkuus.

 

5. Alustat ja älylasit, Lenovo – ThinkReality XR alusta ja älylasit

Lenovon ROI-mittauksissa lisätyn todellisuuden hyödyntäminen tehosti varastojen keräilyprosessia 15 – 35%, vähensi kenttätyöskentelyn huoltoon kuluvaa aikaa 30 – 40% ja valmistusvirheet 0%:iin. Lenovo pilotoi ThinkReality alustaa kansainvälisesti kumppaniensa kanssa.

 

6. Open AR Cloud ja Open Geospatial Consortium

Open AR Cloudin (OARC) tavoite on ajaa avoimen ja yhteensopivan spatiaalisen tietojenkäsittelyteknologian kehittämisen, datan ja standardien fyysiset ja digitaaliset maailmat yhteen hyödyttäen kaikkia.

Open Geospatial Consortium (OGC) on kansainvälinen yhdistymä, joka koostuu yli 530 yrityksestä, valtion virastosta, tutkimuslaitoksista ja yliopistoista. Tarkoituksena on tehdä geopaikkatiedot ja palvelut reiluksi (FAIR – Findable, Accessible, Interoperable, and Reusable).

 

7. Turvallisuus, XRSI – XR –laitteiden turvallisuuteen liittyviä huolenaiheita

Monet sidosryhmät pitävät XRSI:tä (X-Reality Safety Initiative) välttämättömänä osana ennakoidessa ja käsitellessä kyberturvallisuuden haasteita. Maailmanlaajuisesti hajaantuneet tutkijat ovat kohdanneet näitä haasteita perustason standardeja laatiessa ja uusien kyberhyökkäyksien löytämisessä nousevissa teknologioissa.
VR-uhkia koetaan syötteen, datan ja tulosteen suojaamisessa, sekä käyttäjän vuorovaikutuksen ja VR-laitteen suojaamisessa.

 

AWE Europe 2019 konferenssista sai tänäkin vuonna paljon uutta ajateltavaa ja ”kotiintuomisia”. Artikkeli on laadittu tiivistetysti Luukkosen seuraamien esitysten raportoinnin pohjalta. Ohessa olevasta linkistä pääset lukemaan koko raportin kuvituksineen.

Softability_AWE_EU_2019_report

 

Jos löysit sinua tai yritystäsi kiinnostavan aiheen, lisätietoja voi kysellä:

Mikko Luukkonen, Sales Manager, mikko.luukkonen(at)softability.fi

 

Lisätietoja AWE Europe 2019 konferenssista:

https://www.awexr.com/eu-2019

Share

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Softability lahjoittaa 2% tuotosta hyväntekeväisyyteen

Nora Nirhamo | 2019/12/03

Softabilityn mission mukaisesti haluamme olla mukana kehittämässä parempaa maailmaa teknologian ja välittämisen avulla. Tuemme vuosittain valittuja hyväntekeväisyysjärjestöjä jakamalla 2% tuotostamme lahjoituksena. Lisäksi tuemme Hope ry:n toimintaa vähävaraisten lapsiperheiden auttamisessa.

Lue postaus

VIESTI on uudelta nimeltään XReach!

Nora Nirhamo | 2019/11/22

VIESTI etätukiratkaisu on tästä lähtien XReach!

Lue postaus

Softability on mukana Pyylahti Oy:n Scantronic-räjäytysjärjestelmän tuotekehityksessä

Nora Nirhamo | 2019/11/15

Softability toteutti Pyylahti Oy:n Scantronic-räjäytysjärjestelmästä älylaseilla toimivan konseptin, joka mahdollistaa kädet vapaana työskentelyn. Softability on jatkossakin mukana Pyylahden patentoiman räjäytysjärjestelmän tuotekehityksessä.

Lue postaus

Softability esitteli yhdessä Perho Liiketalousopiston kanssa virtuaalista oppimisympäristöä Euroopan Ammattitaitoviikolla

Nora Nirhamo | 2019/10/31

Softability ja Perho Liiketalousopisto esittelivät yhdessä virtuaalista oppimisympäristöä Helsingin Finlandia-talolla Euroopan Ammattitaitoviikolla. Tapahtumassa opetusalan toimijat eri puolilta Eurooppaa tutustuivat siihen miten Suomessa hyödynnetään teknologiaa opetuksessa.

Lue postaus

Softability mukana Teknologia19-messuilla!

Nora Nirhamo | 2019/10/28

Softability on mukana Teknologia19-messuilla 5.-7.11.2019 Helsingin Messukeskuksessa. Tule kuuntelemaan esityksemme ja piipahtamaan ständillämme (7b145) Robotics-osastolla hallissa 7. Tervetuloa!

Lue postaus

Team Robotics -aamiaisseminaari 12.9. Softabilityllä

Nora Nirhamo | 2019/09/02

Softability isännöi seuraavan Team Robotics -aamiaisseminaarin to 12.9.2019 Martintalossa, Vantaalla. Tule kuulemaan XReach-etätukiratkaisusta, lisätyn todellisuuden tarjoamista mahdollisuuksista sekä verkostoitumaan aamiaisen parissa. Lämpimästi tervetuloa!

Lue postaus

Juha Asunmaa on XR Studion uusi liiketoimintayksikön johtaja

Nora Nirhamo | 2019/07/04

Softability laajensi toimintaansa vuonna 2016 X-Reality teknologioihin, ja muutaman vuoden aikana asiakkaille toteutettavat XR-projektit sekä kehittämämme XReach etätukiratkaisun herättämä kiinnostus on pitänyt XR Studion kiireisenä. Toiminnan kasvaessa XR Studiolle päätettiin hankkia uusi liiketoimintayksikön johtaja. Tervetuloa mukaan tiimiin Juha Asunmaa!

Lue postaus

Perho Liiketalousopistolle toteutettua HoloLens-sovellusta kehitettiin entisestään kohti jokapäiväistä opetuskäyttöä

Nora Nirhamo | 2019/06/18

Softability toteutti alkuvuodesta Perho Liiketalousopistolle HoloLens-sovelluksella virtuaalisen oppimisympäristön, joka opastaa ja ohjeistaa työprosessien vaiheiden tekemisessä. Jatkokehityksenä sovellukseen rakennettiin hallinnointityökalu, jolla Perho pystyy itse muokkaamaan ja lisäämään sovellukseen sisältöä.

Lue postaus

Keinoälyteknologiat (AI) mahdollistavat VIESTI-etätukiratkaisun tuottaman videodatan analysoinnin työturvallisuuden kehittämiseksi

Nora Nirhamo | 2019/05/14

Keinoäly (AI) on oleellinen osa teknologiateollisuutta tänä päivänä. Toukokuun AI Tomorrow 2019 -tapahtumassa panostetaan keinoälyn tuomiin liiketoimintamahdollisuuksiin monien esimerkkien avulla ja Softability on paikalla tapahtumassa yhtenä AI-kumppaneista. Nähdään siellä!

Lue postaus