Näin voit hyödyntää etätukiratkaisua

Nora Nirhamo | 2021/09/10

XReach-etätukiratkaisu herättää kiinnostusta maailmanlaajuisesti – eikä suotta, sillä alusta tarjoaa tehokasta kenttätyöskentelyä ja paremman tuottavuuden. Miten teidän yrityksenne voi hyödyntää etätukea?

XReach-etätukiratkaisu tekee parhaillaan itseään tunnetuksi Euroopassa, Etelä-Amerikassa ja Aasiassa. Ratkaisu tunnetaan Suomen lisäksi jo Australiassa ja Pohjois-Amerikassa.

XReach on alusta, jonka avulla yrityksenne on mahdollista saada reaaliaikaisesti, livevideon välityksellä asiantuntijan apua jopa toiselta puolelta maapalloa.

Asiakkaamme, kaivosalan toimija Sandvik Mining & Rock Solutions valitsi XReach-etätukiratkaisun, sillä yritys halusi koronapandemian aiheuttaman totaalisen pysähdyksen aikana tukea kenttätyöntekijöitään paremmin.

Näin kertoo Sandvik Mining & Rock Solutionsin huoltotoimintatarkastusten asiantuntija Lindsay Jackson:

“Jos on paremmat tiedot, työkalut ja käsitys huollettavasta koneesta, saadaan se paljon todennäköisemmin ensimmäisellä yrityksellä korjattua. Teknikko joudutaan lähettämään paikalle vain kerran, sillä hänellä on kaikkien muiden tuki koko ajan saatavilla etänä. On kuin olisi asiantuntija takataskussa aina työmaalle mennessä. Tämä on ekstrahyöty.”

 

Mitkä ammattialat voivat hyödyntää etätukiratkaisua?

Etätukiratkaisun yksi hienoimmista puolista on sen soveltuvuus monen ammattialan tarpeisiin. XReach-etätukiratkaisun soveltuvuutta on tutkittu esimerkiksi veneiden myynnissä, teknologian tutkimuksessa, kaivosteollisuudessa ja elektroniikkateollisuuden jälleenmyynnissä. Näiden alojen toimijat myöntävät, että etätuki olisi tarpeellinen ratkaisu.

Vauhdikas siirtymä etätyöhön on ollut yrityksille todellinen hyppy digitalisaation maailmaan. Tämä näkyy myös kiinnostuksena XReach-etätukiratkaisua kohtaan. Ehkäpä teidänkin yrityksessänne on havaittavissa kiinnostusta uusiin, kustannustehokkaisiin ratkaisuihin.

Käydään läpi muutama käytännön esimerkki, joissa XReachia on mahdollista hyödyntää eri aloilla.

Yritys A

Aikaisemmin yritys A hyödynsi omia huoltoinsinöörejä, kun työntekijät kaipasivat apua kentällä. Muuttuneen maailmantilanteen myötä yrityksen johto huomasi, että erilaisia asioita on mahdollista tehdä paljon myös etänä.

Teollisuudessa huoltopalvelut ovat moninaiset: yksinkertaisimmillaan koneeseen täytyy päivittää ohjelmisto, kun taas toisessa ääripäässä on rikkoutunut laite, jonka osa täytyy vaihtaa asiantuntijan toimesta.

Yritys A:lle koittikin hankala tilanne – laite hajosi miltei toisella puolella maapalloa Etelä-Afrikassa. Yritys päätti kokeilla etätukiratkaisua. Etätuen avulla kenttätyöntekijä otti yhteyden kännykällä huoltokeskukseen, josta käsin insinöörit opastivat häntä vaihe vaiheelta.

Vika tuli korjattua ilman, että asiantuntijan tarvitsi käydä paikan päällä. Mikä hienointa, ongelma oli ratkaistu alle kolmessa tunnissa. Yritys A säästyi seisokin aiheuttamilta kalliilta tappioilta ja matkustuskuluilta.

Yritys B

Yritys B:n työntekijät ovat huomanneet, että sähköjärjestelmät ovat muuttuneet vuosien saatossa entistä älykkäämmiksi ja monimutkaisemmiksi.

Yhtenä päivänä kentällä työskennellessään työntekijä kohtasikin kinkkisen sähköjärjestelmään liittyvän ongelman eräässä asuinrakennuksessa.

Sähköverkkoon oli liitetty uusiutuvan energian tuotantoa ja muita järjestelmiä, ja kenttätyöntekijä tarvitsi asiantuntijan apua tilanteessa. Hänellä itsellään ei ollut lupaa järjestelmän ylläpitoon.

Tilanne oli hankala, sillä yrityksen eri huolto- ja korjausryhmät oli hajautettu maantieteellisesti eri toimipisteisiin. Tämä on yleistä myös muissa yrityksissä, ja pahimmillaan kenttätyöntekijät eivät saa lainkaan taustatukea.

Onneksi yritys B oli hankkinut etätukiratkaisun ja älylasit. Etätuen avulla asiantuntija, jolla oli lupa huoltaa laitetta, opasti työntekijää, ja ongelma hoitui nopeasti ja helposti.

Myöhemmin yritys B:ssä oli useampi työntekijä siirtymässä eläkkeelle. Kenttätyöntekijöiden hyödyntämät XReach-etätukikeskustelut olivat tallentuneet pilvipalveluun, jolloin tietopankin avulla oli helppo perehdyttää uusia työntekijöitä.

 

Lue myös kuinka valita paras etätukiratkaisu yrityksellenne!

 

Miten XReach-etätukea on mahdollista käyttää?

Etätukemme on paljon enemmän kuin perinteinen videopuhelu: ratkaisu tallentaa tiedot tietopankkiin, jolloin niitä on mahdollista hyödyntää myöhemmin vastaavassa tilanteessa. Alustaan on myös mahdollista yhdistää älylasit, jolloin kenttätyöntekijän kädet vapautuvat asennustyöhön.

Seuraava venekauppojen jälkeen syntynyt esimerkkitilanne kuvastaa erinomaisesti, miten etätukiratkaisu käytännössä toimii:

  • Veneen uusi omistaja huomaa veneessä teknisen ongelman, joka vaatii asiantuntijan, eli veneen myyjän tai asentajan avustusta. Ongelma on sen verran hankala, ettei se selviä pelkällä puhelinsoitolla.
  • Omistaja ja asiantuntija ottavat yhteyden XReach-etätukiratkaisun avulla.
  • Asiantuntija näkee live-videoyhteyden kautta saman, minkä paikan päällä oleva käyttäjäkin näkee.
  • Asiantuntija antaa veneen käyttäjälle käyttö- ja korjausopastusta ilman, että asiantuntijan tarvitsee matkustaa paikan päälle.
  • Ongelma ratkeaa.
  • Nopea ja kustannustehokas palvelu säästi lopulta molempien aikaa, ja veneen käyttäjä pääsi hurauttamaan veneellä aavalle ulapalle vielä monta kertaa lyhyen, mutta aurinkoisen kesäloman aikana.

 

Kaikille asiakkaille etätukiratkaisun merkittävä hyöty on tietoturvallinen pilvipalvelun tietopankki, jonne jokainen etätukiyhteys tallentuu. Kertyneen datan avulla on mahdollista kehittää yrityksen liiketoimintaa monipuolisesti:

  • Ratkaisu tallentaa, kokoaa ja sijoittaa kaiken tiedon yhteen paikkaan.
  • Jatkossa esimerkiksi edellä mainittu veneteollisuuden toimija voi hyödyntää jo ratkaistuja tapauksia samankaltaisissa tilanteissa.
  • Myös muut yrityksen asiantuntijat ympäri maailman voivat hyödyntää tietoa milloin tahansa.
  • Datan analysoinnin myötä yritys saa käsityksen, missä heidän laitteissaan tai palveluissaan on eniten ongelmia, minkälaisia nämä ongelmat ovat sekä miten, kuka ja missä ajassa ne on ratkaistu.
  • Datan avulla yritys voi suunnitella ja valmistaa kestävämpiä ja helpommin ylläpidettäviä koneita, minkä myötä myös asiakastyytyväisyys paranee.
  • Kun tietämystä on enemmän, koneiden toimintaa on mahdollista ymmärtää paremmin, jolloin niiden käyttöikä pitenee ja huollon tuottavuus paranee.
  • Tietopankin avulla on helppo perehdyttää yrityksen uusia työntekijöitä ja opastaa nykyisiä.
  • Kaiken kaikkiaan yrityksen tehokkuus kasvaa.

 

Älylasit ja XReach-etätukiratkaisu

Etätukiratkaisun erottaa perinteisestä videopuhelusta muun muassa se, että etätuen voi yhdistää älylaseihin.

Esimerkiksi älylasit ja teollisuus ovat lyömätön parivaljakko, koska kenttätyöntekijä saa älylasien avulla kädet vapaaksi työskennellessään. Tällöin työskentely tehostuu, kun toisella kädellä ei tarvitse pidellä mobiililaitetta.

Näin älylasit toimivat käytännössä:

  • Asiantuntijan lähettämät ohjeet tulevat älylasien kautta suoraan kenttätyöntekijän tai asiakkaan näkökenttään.
  • Hands-free-ohjeistuksen avulla työskentely on nopeampaa.
  • Jos XReachin tietopankista löytyy samanlainen aiemmin ratkaistu tapaus, kenttätyöntekijän tai asiakkaan ei välttämättä tarvitse edes olla yhteydessä asiantuntijaan, vaan hän voi ratkaista ongelman hyödyntäen aiemmin ratkaistua tapausta.
  • Työn laatua parantaa myös se, että kenttätyöntekijä tai asiakas pystyy älylaseilla seuraamaan virtuaalisia työohjeita askel askeleelta.
  • Myös työturvallisuus paranee, kun kenttätyöntekijän tai asiakkaan ei tarvitse samanaikaisesti vilkuilla muualle.

RealWear HMT-1 älylasit teollisuuskäyttöön esimerkiksi teknikoille tai insinööreille kenttätyöhön. Älylasit toimivat yhdessä XReach-etätukiratkaisun kanssa, jolloin kenttätyöntekijän kädet vapautuvat työskentelyyn.

 

XReach-etätukiratkaisu teidän yritykseenne?

Heräsikö sinulla artikkelia lukiessasi ajatus, miten oma yrityksenne voisi hyödyntää etätukiratkaisua?

Tutustu lisää XReach-etätukiratkaisuun tai ole meihin yhteydessä, niin jutellaan lisää!

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Do We Already Know Everything There Is to Know About Software Testing?

Kari Hakulinen | 2024/05/29

One of the ancient early books of the biblical canon already knew it: ”Nihil novi sub sole,” or as put in modern English, ”There is nothing new under the sun,” meaning there is nothing truly novel in existence.

Lue postaus
A person with glasses looking at a laptop and another screen with code on them.

Miksi yritysten ei tulisi tinkiä ohjelmiston testauksesta vaikeassakaan tilanteessa?

Mauri Jokela | 2024/04/24

Ohjelmiston testaus ennen julkaisua on liiketoiminnan kannalta kriittistä. Ailahtelevassa markkinassa on viime aikoina näkynyt kuitenkin trendi, jossa osa yrityksistä tinkii ohjelmiston testauksesta ennen julkaisua ja ottaa siten valtavan taloudellisen riskin, jos ohjelmisto ei toimikaan toivotusti.

Lue postaus

Selecting embedded operating systems can be a pickle – Why FreeRTOS should be your go-to option

Toni Akkala | 2024/02/20

There is a plethora of embedded operating systems software developers can choose from when starting a new project from scratch. In this blog post, I will review some aspects to consider when selecting such an operating system. I will also describe the features of one that I think suits many different systems.

Lue postaus

Alexander Gudzovskiyn innokkuus ohjelmistoalaa ja uuden oppimista kohtaan on säilynyt

Nora Nirhamo | 2023/12/04

Alexanderilla on takanaan jo vuosia ohjelmistoalalla, mutta innokkuus ohjelmistoalaa kohtaan on säilynyt. Tutustu Alexanderin urapolkuun, kieliosaamiseen, aiempiin projekteihin sekä siihen mikä häntä työssään motivoi.

Lue postaus

Pitkän työuran tehneen Jan Tillanderin kipinä ohjelmistoalaa kohtaan palaa yhä

Nora Nirhamo | 2023/11/03

Meillä työskentelee reilu määrä osaavia tekijöitä, joilla on motivaatiota ja halua kehittyä työssään. Kysyimme asiakkaallamme konsulttina työskentelevältä Senior Software Architect Jan Tillanderilta, millaista on työskennellä konsulttina riveissämme. Tutustu Janin tarinaan ja osaamiseen!

Lue postaus

KONE – Luotettavissa ja osaavissa käsissä

Nora Nirhamo | 2023/10/27

Softabilityn ja KONE:en välinen yli vuosikymmenen kestänyt yhteistyö perustuu luottamukseen, avoimuuteen ja korkeaan laatuun. Softabilityn konsultteja työskentelee KONE:ella erilaisissa projekteissa, erityisesti hissejä liikuttavan ohjelmiston parissa. KONE:en Product Owner Alessio Calcagno korostaa konsulttien osaamisen korkeaa laatua ja heidän vahvaa toimialatuntemustaan teollisuuden laitevalmistuksessa.

Lue postaus

Dnyaneshwar Suryawanshi “Ilman haasteita työ kävisi tylsäksi”

Nora Nirhamo | 2023/09/07

Dnyaneshwar on uransa aikana työskennellyt useissa eri projekteissa, joissa hän on päässyt oppimaan taitavilta tiimikavereiltaan, kehittänyt esiintymistaitoaan ja tutustunut testiautomaatioon. Tutustu Dnyaneshwarin uratarinaan ja siihen, millaisissa projekteissa hän on ollut mukana.

Lue postaus

Tuemme avustustyötä Ukrainassa

Nora Nirhamo | 2023/07/03

Osana yhteiskuntavastuutamme lahjoitimme tänäkin vuonna 2 % liikevaihdostamme Suomen Punaisen Ristin avustustyöhön Ukrainassa.

Lue postaus

Marko Meinander on pitkän linjan ohjelmistokehittäjä

Nora Nirhamo | 2023/05/26

Mitä Marko pitää konsulttina työskentelystä ja millaisia projekteja hänen työpöydällään on vuosien saatossa ollut? Tutustu tällä hetkellä sädehoitoon suunnitellun ohjelmiston parissa työskentelevän pitkän linjan kehittäjämme uratarinaan.

Lue postaus