Soskuan sulusta tehtiin pelillistävä kokemus virtuaalitodellisuuden avulla

Soskuan sulusta tehtiin pelillistävä kokemus virtuaalitodellisuuden avulla Nora Nirhamo | 2020/03/11

Softability toteutti yhteistyössä FCG:n ja Väylän kanssa virtuaalikokemuksen Saimaan kanavan sulkuprojektin Soskuan sulusta. Lopputulosta esiteltiin Tampereella InfraBIM Open 2020 -tapahtumassa, jossa vierailivat pääsivät navigoimaan virtuaalitodellisuudessa rahtialuksen sulun läpi ja näkemään sulun pidennyksen raudoituksen HoloLens-älylaseilla yhdistetyn todellisuuden avulla.

Softability toteutti yhteistyössä FCG Finnish Consulting Groupin ja Väyläviraston kanssa virtuaalikokemuksen Saimaan kanavan sulkuprojektin Soskuan sulusta. Lopputulosta esiteltiin Tampereella InfraBIM Open 2020 -tapahtumassa, jossa vierailivat pääsivät navigoimaan virtuaalitodellisuudessa (VR) rahtialuksen Soskuan sulun läpi ja näkemään sulun pidennyksen raudoituksen Microsoftin HoloLens-älylaseilla yhdistetyn todellisuuden (MR) avulla.

Saimaan kanava toimii tärkeänä rahtiväylänä Suomen ja Keski-Euroopan sekä Venäjän välillä. Saimaan kanavan sulkuprojektin tarkoituksena on pidentää sulkuja 11 metriä, jotta kanavan kautta kulkevien rahtialusten kokoa ja rahdin määrää voisi kasvattaa. Tarkempia tietoja sulkuprojektiin liittyen antaa Väylävirasto ja FCG Finnish Consulting Group (yhteystiedot artikkelin lopussa).

 

Virtuaalitodellisuus auttaa projektien hahmottamisessa

Sulkuprojektin kaltaisten suurten projektien hahmottaminen vaatii paljon asiaan perehtymistä ja ymmärrystä. Virtuaalitodellisuus sen sijaan mahdollistaa interaktiivisen 360° tarinankerronnan, jonka avulla on mahdollista tarjota käyttäjälle sopiva sekoitus viihdettä ja tietoa. Tämän vuoksi myös Saimaan kanavan sulkuprojektin Soskuan sulun lopputuloksesta haluttiin tehdä pelillistävä kokemus virtuaalitodellisuuden (VR) ja yhdistetyn todellisuuden (MR) avulla.

Soskuan sulun 3D-visualisointi toteutettiin Oculus Quest VR-laseilla sekä Microsoftin HoloLens MR-laseilla. VR-lasien kanssa käyttäjä on kokonaan virtuaalitodellisuudessa ja pääsee ohjaamaan rahtialuksen Soskuan sulun läpi. Päästäkseen sulun toiselle puolelle, käyttäjän on vastattava muutamaan kanavaan liittyvään monivalintakysymykseen, joiden tarkoitus on lisätä tietoisuutta kanavasta ja sen ominaisuuksista.

Sulun pidennyksen raudoitus havainnollistettiin yhdistetyllä todellisuudella Microsoftin HoloLens-älylasien avulla. Yhdistetyssä todellisuudessa käyttäjä näkee sekä oikean maailman että virtuaalisen maailman samanaikaisesti älylasien avulla. Soskuan sulun pidennyksestä ja sen raudoituksesta luotiin 3D-mallit, joiden välillä käyttäjä pystyy vaihtelemaan näkymää. Käytännössä käyttäjä pystyy näkemään sulun pidennyksen sisällä olevan raudoituksen.

 

Oculus Quest

Softabilityn XR Studiolla on kokemusta VR-sovellusten toteuttamisesta erilaisille VR-laseille kuten Oculus Quest, Oculus Rift, HTC Vive ja Samsung Gear VR. Saimaan kanavan sulkuprojektin VR-osuuden havainnollistamiseen valittiin tällä kertaa laitteeksi Oculus Quest, sillä sen ominaisuudet soveltuvat hyvin asiakas- ja messukäyttöön:

  • Helppo käyttö ja siirrettävyys
  • Itsenäinen laite: ei erillisiä johtoja, eikä tarvetta erilliselle tehokkaalle peli-PC:lle
  • Kevyet päässä, eikä välttämättä tarvita ohjaimiakaan. Erillisten ohjaimien sijaan voidaan käyttää myös omia käsiä ja eleohjausta.
  • Edullinen, mutta silti riittävät ominaisuudet useimpiin VR-käyttökohteisiin (pelillistetyt demonstraatiot, käyttöopastus, koulutus, jne.)
  • Mahdollisuus suoratoistaa Chromecastin kautta pelinäkymä helposti myös muihin näyttöihin (tarvitsee ilmaisen Oculus appsin puhelimeen)

 

Katso miltä Soskuan sulku näyttää virtuaalimaailmassa.

 

Katso myös FCG:n Mikael Steningin haastattelu InfraBIM Open 2020 -tapahtumasta, jossa Stening esittelee toteutusta tarkemmin.
https://aec-business.com/an-infrastructure-construction-vr-game/

Lisätietoja:

Juha Asunmaa, Softability Oy, juha.asunmaa(at)softability.fi

Jarkko Räsänen, FCG Finnish Consulting Group, jarkko.rasanen(at)fcg.fi

Share

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Sandvik otti XReach-etätukiratkaisun globaaliin käyttöön!

Nora Nirhamo | 2021/01/21

Sandvik Mining & Rock Solutions otti Softabilityn XReach-etätukiratkaisun globaaliin käyttöön viime syksynä. Ratkaisu mahdollistaa sen, että kenttätyöntekijöillä on koko yrityksen laajuinen tuki haastavissakin olosuhteissa. Tällä hetkellä XReach on käytössä jo Australiassa, Pohjois-Amerikassa sekä laajenemassa Eurooppaan, Etelä-Amerikkaan ja Aasiaan. Lue lisää!

Lue postaus

Etätukiratkaisulla kerätyn datan hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä

Nora Nirhamo | 2021/01/18

Softabilityn Mikko Luukkonen oli puhumassa Data Business Forum 2020 -virtuaalitapahtumassa siitä, miten etätukiratkaisulla kerättyä dataa voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä. Studiohaastattelu on katsottavissa kokonaisuudessaan artikkelin lopussa.

Lue postaus

Softability on tänäkin vuonna Great Place to Work®-sertifioitu työpaikka!

Nora Nirhamo | 2021/01/14

Voimme tänäkin vuonna ylpeinä todeta Softabilityn olevan tutkitusti yksi Suomen parhaista työpaikoista. Saavutimme jo neljättä vuotta peräkkäin Great Place to Work®-sertifikaatin. Kiitos tästä kuuluu upeille työntekijöillemme!

Lue postaus

Hyvää Joulua ja menestyksekästä Uutta Vuotta 2021!

Nora Nirhamo | 2020/12/23

Tämä vuosi rupeaa pikkuhiljaa olemaan paketissa ja on aika suunnata katseet kohti uutta vuotta. Softability kiittää tämän vuoden yhteistyöstä ja toivottaa kaikille erittäin hyvää Joulua ja menestyksekästä Uutta Vuotta 2021!

Lue postaus

Sandvikin ja VTT:n asiakaskokemuksia XReach-etätukiratkaisusta

Nora Nirhamo | 2020/12/18

Softabilityn kehittämä XReach-etätukiratkaisu on suunniteltu erityisesti teollisuuden tarpeisiin. Tällä videolla Sandvik Mining & Rock Technology sekä VTT kertovat heidän kokemuksiaan XReachin käytöstä kaivosalalla ja älykkäässä sähköverkossa.

Lue postaus

Valoa pimeyteen – Softability toteutti Valmontille lisätyn todellisuuden sovelluksen modernien älypylväiden esittelyyn!

Nora Nirhamo | 2020/12/18

Softability toteutti Valmont Industriesille lisätyn todellisuuden myynti- ja markkinointi-sovelluksen modernien älypylväiden esittelyä varten. AR-sovellus luotiin Microsoft HoloLens 2 -älylaseja sekä iOS-tablettia hyödyntäen. AR-kokemus kehitettiin alun perin osaksi Valmontin osastoa Frankfurtin Light + Building 2020 messuille. Lue lisää!

Lue postaus

Koronan aikana varaosiakin alettiin vaihtaa etäyhteyden avulla – ”Nyt on opittu uusiin tapoihin”

Nora Nirhamo | 2020/07/08

Etätyö otti aimo harppauksen myös teollisuudessa. Wärtsilässä ja Kalmarissa etähuoltopalveluita on kehitetty jo vuosia, mutta nyt ne löivät lopullisesti läpi.

Lue postaus

Etätukiratkaisulle on kysyntää veneteollisuudessa

Nora Nirhamo | 2020/06/18

Softabilityn kehittämä XReach-etätukiratkaisu soveltuu huollon, asennuksen ja koulutukseen tarpeisiin. Purje- ja moottoriveneiden myyntiin ja välitykseen erikoistuneen Blue Ocean Oy:n mukaan etätukiratkaisulle on selkeää kysyntää myös veneteollisuudessa.

Lue postaus

Softability lahjoitti hyväntekeväisyyteen auttaakseen ahdingossa olevia perheitä

Nora Nirhamo | 2020/06/17

Korona-viruksesta johtuva tilanne on ajanut monet perheet ahtaalle. Osana yhteiskuntavastuutamme lahjoitimme viime vuoden tuotosta kaksi prosenttia sekä erillisen rahalahjoituksen Pelastakaa Lapset ry:lle tukemaan lasten ja perheiden arjessa selviytymistä.

Lue postaus