Soskuan sulusta tehtiin pelillistävä kokemus virtuaalitodellisuuden avulla

Soskuan sulusta tehtiin pelillistävä kokemus virtuaalitodellisuuden avulla Nora Nirhamo | 2020/03/11

Softability toteutti yhteistyössä FCG:n ja Väylän kanssa virtuaalikokemuksen Saimaan kanavan sulkuprojektin Soskuan sulusta. Lopputulosta esiteltiin Tampereella InfraBIM Open 2020 -tapahtumassa, jossa vierailivat pääsivät navigoimaan virtuaalitodellisuudessa rahtialuksen sulun läpi ja näkemään sulun pidennyksen raudoituksen HoloLens-älylaseilla yhdistetyn todellisuuden avulla.

Softability toteutti yhteistyössä FCG Finnish Consulting Groupin ja Väyläviraston kanssa virtuaalikokemuksen Saimaan kanavan sulkuprojektin Soskuan sulusta. Lopputulosta esiteltiin Tampereella InfraBIM Open 2020 -tapahtumassa, jossa vierailivat pääsivät navigoimaan virtuaalitodellisuudessa (VR) rahtialuksen Soskuan sulun läpi ja näkemään sulun pidennyksen raudoituksen Microsoftin HoloLens-älylaseilla yhdistetyn todellisuuden (MR) avulla.

Saimaan kanava toimii tärkeänä rahtiväylänä Suomen ja Keski-Euroopan sekä Venäjän välillä. Saimaan kanavan sulkuprojektin tarkoituksena on pidentää sulkuja 11 metriä, jotta kanavan kautta kulkevien rahtialusten kokoa ja rahdin määrää voisi kasvattaa. Tarkempia tietoja sulkuprojektiin liittyen antaa Väylävirasto ja FCG Finnish Consulting Group (yhteystiedot artikkelin lopussa).

 

Virtuaalitodellisuus auttaa projektien hahmottamisessa

Sulkuprojektin kaltaisten suurten projektien hahmottaminen vaatii paljon asiaan perehtymistä ja ymmärrystä. Virtuaalitodellisuus sen sijaan mahdollistaa interaktiivisen 360° tarinankerronnan, jonka avulla on mahdollista tarjota käyttäjälle sopiva sekoitus viihdettä ja tietoa. Tämän vuoksi myös Saimaan kanavan sulkuprojektin Soskuan sulun lopputuloksesta haluttiin tehdä pelillistävä kokemus virtuaalitodellisuuden (VR) ja yhdistetyn todellisuuden (MR) avulla.

Soskuan sulun 3D-visualisointi toteutettiin Oculus Quest VR-laseilla sekä Microsoftin HoloLens MR-laseilla. VR-lasien kanssa käyttäjä on kokonaan virtuaalitodellisuudessa ja pääsee ohjaamaan rahtialuksen Soskuan sulun läpi. Päästäkseen sulun toiselle puolelle, käyttäjän on vastattava muutamaan kanavaan liittyvään monivalintakysymykseen, joiden tarkoitus on lisätä tietoisuutta kanavasta ja sen ominaisuuksista.

Sulun pidennyksen raudoitus havainnollistettiin yhdistetyllä todellisuudella Microsoftin HoloLens-älylasien avulla. Yhdistetyssä todellisuudessa käyttäjä näkee sekä oikean maailman että virtuaalisen maailman samanaikaisesti älylasien avulla. Soskuan sulun pidennyksestä ja sen raudoituksesta luotiin 3D-mallit, joiden välillä käyttäjä pystyy vaihtelemaan näkymää. Käytännössä käyttäjä pystyy näkemään sulun pidennyksen sisällä olevan raudoituksen.

 

Oculus Quest

Softabilityn XR Studiolla on kokemusta VR-sovellusten toteuttamisesta erilaisille VR-laseille kuten Oculus Quest, Oculus Rift, HTC Vive ja Samsung Gear VR. Saimaan kanavan sulkuprojektin VR-osuuden havainnollistamiseen valittiin tällä kertaa laitteeksi Oculus Quest, sillä sen ominaisuudet soveltuvat hyvin asiakas- ja messukäyttöön:

  • Helppo käyttö ja siirrettävyys
  • Itsenäinen laite: ei erillisiä johtoja, eikä tarvetta erilliselle tehokkaalle peli-PC:lle
  • Kevyet päässä, eikä välttämättä tarvita ohjaimiakaan. Erillisten ohjaimien sijaan voidaan käyttää myös omia käsiä ja eleohjausta.
  • Edullinen, mutta silti riittävät ominaisuudet useimpiin VR-käyttökohteisiin (pelillistetyt demonstraatiot, käyttöopastus, koulutus, jne.)
  • Mahdollisuus suoratoistaa Chromecastin kautta pelinäkymä helposti myös muihin näyttöihin (tarvitsee ilmaisen Oculus appsin puhelimeen)

 

Katso miltä Soskuan sulku näyttää virtuaalimaailmassa.

 

Katso myös FCG:n Mikael Steningin haastattelu InfraBIM Open 2020 -tapahtumasta, jossa Stening esittelee toteutusta tarkemmin.
https://aec-business.com/an-infrastructure-construction-vr-game/

Lisätietoja:

Juha Asunmaa, Softability Oy, juha.asunmaa(at)softability.fi

Jarkko Räsänen, FCG Finnish Consulting Group, jarkko.rasanen(at)fcg.fi

Share

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Koronan aikana varaosiakin alettiin vaihtaa etäyhteyden avulla – ”Nyt on opittu uusiin tapoihin”

Nora Nirhamo | 2020/07/08

Etätyö otti aimo harppauksen myös teollisuudessa. Wärtsilässä ja Kalmarissa etähuoltopalveluita on kehitetty jo vuosia, mutta nyt ne löivät lopullisesti läpi.

Lue postaus

Etätukiratkaisulle on kysyntää veneteollisuudessa

Nora Nirhamo | 2020/06/18

Softabilityn kehittämä XReach-etätukiratkaisu soveltuu huollon, asennuksen ja koulutukseen tarpeisiin. Purje- ja moottoriveneiden myyntiin ja välitykseen erikoistuneen Blue Ocean Oy:n mukaan etätukiratkaisulle on selkeää kysyntää myös veneteollisuudessa.

Lue postaus

Softability lahjoitti hyväntekeväisyyteen auttaakseen ahdingossa olevia perheitä

Nora Nirhamo | 2020/06/17

Korona-viruksesta johtuva tilanne on ajanut monet perheet ahtaalle. Osana yhteiskuntavastuutamme lahjoitimme viime vuoden tuotosta kaksi prosenttia sekä erillisen rahalahjoituksen Pelastakaa Lapset ry:lle tukemaan lasten ja perheiden arjessa selviytymistä.

Lue postaus

Etähuollon tukityökalut: Organisaatioiden välinen virtuaalinen kohtaamispiste asiantuntijoille

Nora Nirhamo | 2020/06/05

Sähköjärjestelmät ovat muuttumassa entistä älykkäämmiksi ja monimutkaisemmiksi. Vastatakseen näihin haasteisiin kenttätyöntekijät tarvitsevat uudenlaista osaamista ja tukea. Smart Otaniemessä Softability pyrkii ratkaisemaan nämä ongelmat kehittämällä räätälöityä etätukialustaa verkon kunnossapidon tueksi. Lue lisää!

Lue postaus

HeadPower Oy luottaa Softabilityn AR-teknologiaosaamiseen!

Nora Nirhamo | 2020/05/13

Softability toteutti HeadPower Oy:lle lisätyn todellisuuden sovelluksen parantaakseen yrityksen loppuasiakkaiden työn laatua ja tehokkuutta, sekä asiakaskommunikointia. Ensisijaisena kohderyhmänä sovelluksen suunnittelun lähtökohtana olivat infraverkkojen suunnittelijat, jotka joutuvat käyttämään työssään monia eri välineitä sopiessaan maanomistajien kanssa laiteasennusten yksityiskohdista.

Lue postaus

Softability on Microsoft-kumppani jo kolmella eri kompetenssi-alueella – ohjelmistokehityksessä, Azure-pilvipalveluissa ja mobiilikehityksessä

Nora Nirhamo | 2020/04/20

Softability saavutti Microsoft “Gold Cloud Platform” -kompetenssin Azure-pilvipalveluiden toteutuksesta ja Microsoft “Silver Windows and Devices” -kompetenssin mobiilikehityksestä. Kompetenssit ovat osoitus Softabilityn vahvasta osaamisesta Microsoft-teknologioissa.

Lue postaus

Softabilityn toteuttama virtuaalisen oppimisympäristön HoloLens-sovellus on nyt ladattavissa Microsoft Storesta

Nora Nirhamo | 2020/04/09

Softabilityn Perho Liiketalousopistolle kehittämä HoloLens-sovellus on nyt ladattavissa muidenkin oppilaitosten ja yritysten testattavaksi Microsoft Storesta! Sovellus kehitettiin osana MR Amis-hanketta. Lue aiheesta lisää!

Lue postaus
XRteknologioilla tehokkaampi pienemmillä kustannuksilla toteutettu palveluliiketoiminta

XR-teknologiat mahdollistavat tehokkaamman ja pienemmillä kustannuksilla toteutetun palveluliiketoiminnan

Nora Nirhamo | 2020/03/23

XR-teknologiat tarjoavat monia hyötyjä liiketoiminnan eri osa-alueilla. Tämä tarkoittaa suurta kilpailuetua niille yrityksille, jotka ymmärtävät kyseisten teknologioiden potentiaalin, ja hyödyntävät tai ovat aloittamassa hyödyntämään X-Realityä liiketoiminnassaan.

Lue postaus
Softability on jo kolmena vuotena valittu Suomen parhaimpiin työpaikkoihin!

Softability on jo kolmena vuotena valittu Suomen parhaimpiin työpaikkoihin!

Nora Nirhamo | 2020/03/09

Softability on jo kolmena vuotena peräkkäin valittu Suomen parhaimpiin työpaikkoihin! Great Place to Work® -tutkimuksen pohjalta yrityksemme sijoittui keskisuurten organisaatioiden sarjassa sijalle 27. Kiitos kaikille softabilityläisille!

Lue postaus