VIESTI -etäneuvontaratkaisu helpottaa teollisuuden huoltotöitä

Nora Nirhamo | 2018/12/13

Älykästä tikettijärjestelmää hyödyntävä reaaliaikainen video- ja audiokommunikointiratkaisu yhdistää asiantuntijat ja kenttähenkilökunnan ympäri maailmaa.

Kuvitellaan tilanne, jossa teollisuusyrityksen tuotantolinjalla tai työmaalla tapahtuu laiterikko. Ongelma osoittautuu niin haastavaksi, että yrityksen oma huolto ei sitä kykene ratkaisemaan ja tilanne vaatii siten laitevalmistajan asiantuntijan saapumisen paikan päälle.

Yrityksen tuotanto hidastuu tai seisoo, kunnes ongelma ratkeaa. Tähän voi kulua aikaa jopa viikko, mikäli laitevalmistajan asiantuntija on ongelman ilmaantuessa toisella puolella maailmaa. Kustannukset nousevat korkeiksi molemmille osapuolille.

Softability pilotoi parhaillaan yhdessä ruotsalaisen yhteistyökumppaninsa kanssa VIESTIä, joka on tehostamassa muun muassa edellä kuvatun kaltaisia tilanteita.

– VIESTI on etäneuvontaratkaisu, jonka tarkoituksena on yhdistää kentällä apua tarvitsevat henkilöt fyysisesti toisaalla olevaan asiantuntijaan, Mikko Luukkonen Softabilityltä kertoo.

Luukkosen mukaan tarkoitus on tarjota yrityksille nopea tapa ratkaista ongelmatilanteet joko tikettijärjestelmään tallennetun ratkaisun tai asiantuntijan avulla.

– Tuottavuus kasvaa, kun hajonnut laite saadaan korjattua nopeasti. Näin vältetään myös turhat virheet, joita syntyy, kun yritetään itse ratkaista ongelmia asiantuntijan saapumista odotellessa.

Järjestelmään kertyvä data paljastaa laitteiden toimintakyvyn

VIESTI perustuu live-videokuvan jakamiseen. Kenttähenkilöllä on käytössään mobiilisovellus, jonka avulla hän voi olla yhteydessä verkkosovellusta käyttävään asiantuntijaan. Sovellukset neuvottelevat keskenään älykkään tikettijärjestelmän kautta. Se kerää yhteydenpitojen perusteella dataa, jota voidaan hyödyntää myöhemmässä diagnostiikassa.

– Ongelman ilmaantuessa kenttähenkilö voi ensin hakusanoilla etsiä, onko siihen jo olemassa ohje-, kuva- tai videomuotoinen ratkaisu. Mikäli sitä ei löydy, kenttähenkilö voi ottaa yhteyden asiantuntijaan ja osapuolet pääsevät yhdessä etsimään ratkaisua. Järjestelmä myös tukee älylaseja, mikä vapauttaa kenttähenkilön kädet kokonaisuudessaan huoltotöihin, Luukkonen sanoo.

 

”Ongelman ilmaantuessa kenttähenkilö voi ensin hakusanoilla etsiä, onko siihen jo olemassa ohje-, kuva- tai videomuotoinen ratkaisu”

 

Ajan kanssa järjestelmään kertyvä data auttaa sekä laitevalmistajaa että sen asiakasta ymmärtämään laitteiden toimintaa.

– Laitteita käyttävät loppuasiakkaat näkevät, millaisia ongelmia laitteilla on ja miten niitä korjataan. Valmistaja puolestaan näkee esimerkiksi sen, toistuvatko tietyntyyppiset ongelmat ja missä ongelmia ilmenee eniten.

Lisätty todellisuus mahdollistaa jo ensi vuonna uusia ominaisuuksia VIESTIn käyttäjille

Luukkonen kertoo, että VIESTI on kehitetty erityisesti teollisuuden tarpeisiin. Huoltotöiden lisäksi se soveltuu käytettäväksi esimerkiksi asennus- ja tarkistustehtäviin sekä koulutustarkoituksiin.

Pilotoinnin tuloksista on oltu kiinnostuneita esimerkiksi auto-, energia- ja kaivoskoneita valmistavassa teollisuudessa. Myös Softabilityn tämän hetken tärkein yhteistyökumppani on kaivosteollisuuden merkittävä toimija.

– VIESTIä on kehitetty 1,5 vuotta ja yhteistyökumppanimme kautta se on ollut kokeilussa kuudessa eri maassa. Tähän on panostettu todella paljon, Luukkonen kertoo.

Kehitystyö jatkuu edelleen kiivaana, sillä kaiken halutun teknologian mukaantuominen vie oman aikansa. Softabilityssä toivotaan, että jo ensi vuonna asiantuntijat voivat ohjata kenttähenkilöstöä piirtämällä suoraan videokuvan päälle nykyisten kuvakaappausten sijaan.

– Lisätty todellisuus on aika pitkälle road map -asiaa. VIESTIn kehitystyössä lähdettiin liikkeelle siitä, että lisätty todellisuus tulisi mukaan varhaisessa vaiheessa. Teknologisesti on kuitenkin haastavaa saada live- videoyhteys, johon voidaan tuottaa grafiikkaa juuri oikean mutterin kohdalle, Luukkonen sanoo.

Toinen tavoite on saada tekoäly tunnistamaan ja jäljittämään korjausta vaativia laitteita ja sen osia.

– Koneäly käy läpi laitteen tai varaosan ja piirtää työohjeet kuvan päälle.

Tällä hetkellä pisimmällä ollaan 3D -mallien käytön kanssa. Se on Luukkosen mukaan kypsin lisätyn todellisuuden muoto, koska mobiililaitteen tai älylasien ruudulle tarvitsee saada “vain” huollettavan laitteen optimoitu CAD -malli.

Näin VIESTIn avulla voidaan palvella parhaalla mahdollisella tavalla IoT-aikaan siirtyviä yrityksiä.

– Laitevalmistajat kytkevät koko ajan lisää laitteitaan pilveen saadakseen käyttöönsä sensoridataa niiden toiminnasta. VIESTIn avulla tätä dataa pystytään hyödyntämään visuaalisessa muodossa, kun olemassa olevan laitteen tuottaman datan avulla päivitetään sen pilvessä sijaitseva digitaalinen kaksoisolento. Älylasien ruudulle voidaan siten saada esimerkiksi kuva laitteen digitaalisesta kaksosesta ennen ja jälkeen huollon.

Kaiken takana on tehokas tiimi

VIESTIn kaltainen järjestelmä ei synny yhden ihmisen käsissä.

Luukkonen peräänkuuluttaa sitä, että toimivan ratkaisun kehittäminen on vaatinut tiimin, jossa kaikkien osaaminen hyödynnetään oikein.

– Isoin haaste minkä tahansa tiimin kokoamisessa on löytää oikeat ihmiset oikeisiin rooleihin. Jos tiimin haluaa toimivan tehokkaasti, täytyy sen jäsenten myös tulla toimeen keskenään.

VIESTIä päätyi kehittämään juuri oikeanlainen sekoitus ihmisiä – ainakin toistaiseksi.

– Meillä on mobiili- ja web-kehityksessä vahvaa senioriarkkitehtiosaamista ja toisaalta projektin johdossa on ollut hyvin prosessiorientoitunutta henkilöstöä, joka on ymmärtänyt laadunvarmistuksen tärkeyden. VIESTiä on pikkuhiljaa päästy kehittämään hallitusti ketterillä menetelmillä ja se on aloittanut kattavan testausprosessin läpikäynnin.

 

Kirjoitus on alunperin julkaistu Itewikin blogimediassa Mikko Luukkosen haastattelun pohjalta.

Lisätietoa:

Softability Group Oy, Mikko Luukkonen, Myyntipäällikkö, mikko.luukkonen(a)softability.fi

Lisätietoa VIESTI-etätukiratkaisusta

Share

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Koronan aikana varaosiakin alettiin vaihtaa etäyhteyden avulla – ”Nyt on opittu uusiin tapoihin”

Nora Nirhamo | 2020/07/08

Etätyö otti aimo harppauksen myös teollisuudessa. Wärtsilässä ja Kalmarissa etähuoltopalveluita on kehitetty jo vuosia, mutta nyt ne löivät lopullisesti läpi.

Lue postaus

Etätukiratkaisulle on kysyntää veneteollisuudessa

Nora Nirhamo | 2020/06/18

Softabilityn kehittämä XReach-etätukiratkaisu soveltuu huollon, asennuksen ja koulutukseen tarpeisiin. Purje- ja moottoriveneiden myyntiin ja välitykseen erikoistuneen Blue Ocean Oy:n mukaan etätukiratkaisulle on selkeää kysyntää myös veneteollisuudessa.

Lue postaus

Softability lahjoitti hyväntekeväisyyteen auttaakseen ahdingossa olevia perheitä

Nora Nirhamo | 2020/06/17

Korona-viruksesta johtuva tilanne on ajanut monet perheet ahtaalle. Osana yhteiskuntavastuutamme lahjoitimme viime vuoden tuotosta kaksi prosenttia sekä erillisen rahalahjoituksen Pelastakaa Lapset ry:lle tukemaan lasten ja perheiden arjessa selviytymistä.

Lue postaus

Etähuollon tukityökalut: Organisaatioiden välinen virtuaalinen kohtaamispiste asiantuntijoille

Nora Nirhamo | 2020/06/05

Sähköjärjestelmät ovat muuttumassa entistä älykkäämmiksi ja monimutkaisemmiksi. Vastatakseen näihin haasteisiin kenttätyöntekijät tarvitsevat uudenlaista osaamista ja tukea. Smart Otaniemessä Softability pyrkii ratkaisemaan nämä ongelmat kehittämällä räätälöityä etätukialustaa verkon kunnossapidon tueksi. Lue lisää!

Lue postaus

HeadPower Oy luottaa Softabilityn AR-teknologiaosaamiseen!

Nora Nirhamo | 2020/05/13

Softability toteutti HeadPower Oy:lle lisätyn todellisuuden sovelluksen parantaakseen yrityksen loppuasiakkaiden työn laatua ja tehokkuutta, sekä asiakaskommunikointia. Ensisijaisena kohderyhmänä sovelluksen suunnittelun lähtökohtana olivat infraverkkojen suunnittelijat, jotka joutuvat käyttämään työssään monia eri välineitä sopiessaan maanomistajien kanssa laiteasennusten yksityiskohdista.

Lue postaus

Softability on Microsoft-kumppani jo kolmella eri kompetenssi-alueella – ohjelmistokehityksessä, Azure-pilvipalveluissa ja mobiilikehityksessä

Nora Nirhamo | 2020/04/20

Softability saavutti Microsoft “Gold Cloud Platform” -kompetenssin Azure-pilvipalveluiden toteutuksesta ja Microsoft “Silver Windows and Devices” -kompetenssin mobiilikehityksestä. Kompetenssit ovat osoitus Softabilityn vahvasta osaamisesta Microsoft-teknologioissa.

Lue postaus

Softabilityn toteuttama virtuaalisen oppimisympäristön HoloLens-sovellus on nyt ladattavissa Microsoft Storesta

Nora Nirhamo | 2020/04/09

Softabilityn Perho Liiketalousopistolle kehittämä HoloLens-sovellus on nyt ladattavissa muidenkin oppilaitosten ja yritysten testattavaksi Microsoft Storesta! Sovellus kehitettiin osana MR Amis-hanketta. Lue aiheesta lisää!

Lue postaus
XRteknologioilla tehokkaampi pienemmillä kustannuksilla toteutettu palveluliiketoiminta

XR-teknologiat mahdollistavat tehokkaamman ja pienemmillä kustannuksilla toteutetun palveluliiketoiminnan

Nora Nirhamo | 2020/03/23

XR-teknologiat tarjoavat monia hyötyjä liiketoiminnan eri osa-alueilla. Tämä tarkoittaa suurta kilpailuetua niille yrityksille, jotka ymmärtävät kyseisten teknologioiden potentiaalin, ja hyödyntävät tai ovat aloittamassa hyödyntämään X-Realityä liiketoiminnassaan.

Lue postaus
Soskuan sulusta tehtiin pelillistävä kokemus virtuaalitodellisuuden avulla

Soskuan sulusta tehtiin pelillistävä kokemus virtuaalitodellisuuden avulla

Nora Nirhamo | 2020/03/11

Softability toteutti yhteistyössä FCG:n ja Väylän kanssa virtuaalikokemuksen Saimaan kanavan sulkuprojektin Soskuan sulusta. Lopputulosta esiteltiin Tampereella InfraBIM Open 2020 -tapahtumassa, jossa vierailivat pääsivät navigoimaan virtuaalitodellisuudessa rahtialuksen sulun läpi ja näkemään sulun pidennyksen raudoituksen HoloLens-älylaseilla yhdistetyn todellisuuden avulla.

Lue postaus