VIESTI -etäneuvontaratkaisu helpottaa teollisuuden huoltotöitä

Nora Nirhamo | 2018/12/13

Älykästä tikettijärjestelmää hyödyntävä reaaliaikainen video- ja audiokommunikointiratkaisu yhdistää asiantuntijat ja kenttähenkilökunnan ympäri maailmaa.

Kuvitellaan tilanne, jossa teollisuusyrityksen tuotantolinjalla tai työmaalla tapahtuu laiterikko. Ongelma osoittautuu niin haastavaksi, että yrityksen oma huolto ei sitä kykene ratkaisemaan ja tilanne vaatii siten laitevalmistajan asiantuntijan saapumisen paikan päälle.

Yrityksen tuotanto hidastuu tai seisoo, kunnes ongelma ratkeaa. Tähän voi kulua aikaa jopa viikko, mikäli laitevalmistajan asiantuntija on ongelman ilmaantuessa toisella puolella maailmaa. Kustannukset nousevat korkeiksi molemmille osapuolille.

Softability pilotoi parhaillaan yhdessä ruotsalaisen yhteistyökumppaninsa kanssa VIESTIä, joka on tehostamassa muun muassa edellä kuvatun kaltaisia tilanteita.

– VIESTI on etäneuvontaratkaisu, jonka tarkoituksena on yhdistää kentällä apua tarvitsevat henkilöt fyysisesti toisaalla olevaan asiantuntijaan, Mikko Luukkonen Softabilityltä kertoo.

Luukkosen mukaan tarkoitus on tarjota yrityksille nopea tapa ratkaista ongelmatilanteet joko tikettijärjestelmään tallennetun ratkaisun tai asiantuntijan avulla.

– Tuottavuus kasvaa, kun hajonnut laite saadaan korjattua nopeasti. Näin vältetään myös turhat virheet, joita syntyy, kun yritetään itse ratkaista ongelmia asiantuntijan saapumista odotellessa.

Järjestelmään kertyvä data paljastaa laitteiden toimintakyvyn

VIESTI perustuu live-videokuvan jakamiseen. Kenttähenkilöllä on käytössään mobiilisovellus, jonka avulla hän voi olla yhteydessä verkkosovellusta käyttävään asiantuntijaan. Sovellukset neuvottelevat keskenään älykkään tikettijärjestelmän kautta. Se kerää yhteydenpitojen perusteella dataa, jota voidaan hyödyntää myöhemmässä diagnostiikassa.

– Ongelman ilmaantuessa kenttähenkilö voi ensin hakusanoilla etsiä, onko siihen jo olemassa ohje-, kuva- tai videomuotoinen ratkaisu. Mikäli sitä ei löydy, kenttähenkilö voi ottaa yhteyden asiantuntijaan ja osapuolet pääsevät yhdessä etsimään ratkaisua. Järjestelmä myös tukee älylaseja, mikä vapauttaa kenttähenkilön kädet kokonaisuudessaan huoltotöihin, Luukkonen sanoo.

 

”Ongelman ilmaantuessa kenttähenkilö voi ensin hakusanoilla etsiä, onko siihen jo olemassa ohje-, kuva- tai videomuotoinen ratkaisu”

 

Ajan kanssa järjestelmään kertyvä data auttaa sekä laitevalmistajaa että sen asiakasta ymmärtämään laitteiden toimintaa.

– Laitteita käyttävät loppuasiakkaat näkevät, millaisia ongelmia laitteilla on ja miten niitä korjataan. Valmistaja puolestaan näkee esimerkiksi sen, toistuvatko tietyntyyppiset ongelmat ja missä ongelmia ilmenee eniten.

Lisätty todellisuus mahdollistaa jo ensi vuonna uusia ominaisuuksia VIESTIn käyttäjille

Luukkonen kertoo, että VIESTI on kehitetty erityisesti teollisuuden tarpeisiin. Huoltotöiden lisäksi se soveltuu käytettäväksi esimerkiksi asennus- ja tarkistustehtäviin sekä koulutustarkoituksiin.

Pilotoinnin tuloksista on oltu kiinnostuneita esimerkiksi auto-, energia- ja kaivoskoneita valmistavassa teollisuudessa. Myös Softabilityn tämän hetken tärkein yhteistyökumppani on kaivosteollisuuden merkittävä toimija.

– VIESTIä on kehitetty 1,5 vuotta ja yhteistyökumppanimme kautta se on ollut kokeilussa kuudessa eri maassa. Tähän on panostettu todella paljon, Luukkonen kertoo.

Kehitystyö jatkuu edelleen kiivaana, sillä kaiken halutun teknologian mukaantuominen vie oman aikansa. Softabilityssä toivotaan, että jo ensi vuonna asiantuntijat voivat ohjata kenttähenkilöstöä piirtämällä suoraan videokuvan päälle nykyisten kuvakaappausten sijaan.

– Lisätty todellisuus on aika pitkälle road map -asiaa. VIESTIn kehitystyössä lähdettiin liikkeelle siitä, että lisätty todellisuus tulisi mukaan varhaisessa vaiheessa. Teknologisesti on kuitenkin haastavaa saada live- videoyhteys, johon voidaan tuottaa grafiikkaa juuri oikean mutterin kohdalle, Luukkonen sanoo.

Toinen tavoite on saada tekoäly tunnistamaan ja jäljittämään korjausta vaativia laitteita ja sen osia.

– Koneäly käy läpi laitteen tai varaosan ja piirtää työohjeet kuvan päälle.

Tällä hetkellä pisimmällä ollaan 3D -mallien käytön kanssa. Se on Luukkosen mukaan kypsin lisätyn todellisuuden muoto, koska mobiililaitteen tai älylasien ruudulle tarvitsee saada “vain” huollettavan laitteen optimoitu CAD -malli.

Näin VIESTIn avulla voidaan palvella parhaalla mahdollisella tavalla IoT-aikaan siirtyviä yrityksiä.

– Laitevalmistajat kytkevät koko ajan lisää laitteitaan pilveen saadakseen käyttöönsä sensoridataa niiden toiminnasta. VIESTIn avulla tätä dataa pystytään hyödyntämään visuaalisessa muodossa, kun olemassa olevan laitteen tuottaman datan avulla päivitetään sen pilvessä sijaitseva digitaalinen kaksoisolento. Älylasien ruudulle voidaan siten saada esimerkiksi kuva laitteen digitaalisesta kaksosesta ennen ja jälkeen huollon.

Kaiken takana on tehokas tiimi

VIESTIn kaltainen järjestelmä ei synny yhden ihmisen käsissä.

Luukkonen peräänkuuluttaa sitä, että toimivan ratkaisun kehittäminen on vaatinut tiimin, jossa kaikkien osaaminen hyödynnetään oikein.

– Isoin haaste minkä tahansa tiimin kokoamisessa on löytää oikeat ihmiset oikeisiin rooleihin. Jos tiimin haluaa toimivan tehokkaasti, täytyy sen jäsenten myös tulla toimeen keskenään.

VIESTIä päätyi kehittämään juuri oikeanlainen sekoitus ihmisiä – ainakin toistaiseksi.

– Meillä on mobiili- ja web-kehityksessä vahvaa senioriarkkitehtiosaamista ja toisaalta projektin johdossa on ollut hyvin prosessiorientoitunutta henkilöstöä, joka on ymmärtänyt laadunvarmistuksen tärkeyden. VIESTiä on pikkuhiljaa päästy kehittämään hallitusti ketterillä menetelmillä ja se on aloittanut kattavan testausprosessin läpikäynnin.

 

Kirjoitus on alunperin julkaistu Itewikin blogimediassa Mikko Luukkosen haastattelun pohjalta.

Lisätietoa:

Softability Group Oy, Mikko Luukkonen, Myyntipäällikkö, mikko.luukkonen(a)softability.fi

Lisätietoa VIESTI-etätukiratkaisusta

Share

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

VIESTI on uudelta nimeltään XReach!

Nora Nirhamo | 2019/11/22

VIESTI etätukiratkaisu on tästä lähtien XReach!

Lue postaus

Softability on mukana Pyylahti Oy:n Scantronic-räjäytysjärjestelmän tuotekehityksessä

Nora Nirhamo | 2019/11/15

Softability toteutti Pyylahti Oy:n Scantronic-räjäytysjärjestelmästä älylaseilla toimivan konseptin, joka mahdollistaa kädet vapaana työskentelyn. Softability on jatkossakin mukana Pyylahden patentoiman räjäytysjärjestelmän tuotekehityksessä.

Lue postaus

Mietteitä AWE Europe 2019 messuilta, osa 1

Nora Nirhamo | 2019/11/01

Softabilityn Mikko Luukkonen osallistui Munchenissä pidettyyn AWE Europe 2019 konferenssiin tarkastelemaan mihin suuntaan X-Reality teknologiat ovat menossa. Konferenssissa pidetyt esitykset osoittivat taas sen, että teknologiat ovat edenneet hyvää vauhtia ja käyttötapaukset ovat monipuolistuneet. Tähän artikkeliin olemme koonneet joukon XR-käyttötapauksien ja -teknologioiden kärkiä.

Lue postaus

Softability esitteli yhdessä Perho Liiketalousopiston kanssa virtuaalista oppimisympäristöä Euroopan Ammattitaitoviikolla

Nora Nirhamo | 2019/10/31

Softability ja Perho Liiketalousopisto esittelivät yhdessä virtuaalista oppimisympäristöä Helsingin Finlandia-talolla Euroopan Ammattitaitoviikolla. Tapahtumassa opetusalan toimijat eri puolilta Eurooppaa tutustuivat siihen miten Suomessa hyödynnetään teknologiaa opetuksessa.

Lue postaus

Softability mukana Teknologia19-messuilla!

Nora Nirhamo | 2019/10/28

Softability on mukana Teknologia19-messuilla 5.-7.11.2019 Helsingin Messukeskuksessa. Tule kuuntelemaan esityksemme ja piipahtamaan ständillämme (7b145) Robotics-osastolla hallissa 7. Tervetuloa!

Lue postaus

Team Robotics -aamiaisseminaari 12.9. Softabilityllä

Nora Nirhamo | 2019/09/02

Softability isännöi seuraavan Team Robotics -aamiaisseminaarin to 12.9.2019 Martintalossa, Vantaalla. Tule kuulemaan XReach-etätukiratkaisusta, lisätyn todellisuuden tarjoamista mahdollisuuksista sekä verkostoitumaan aamiaisen parissa. Lämpimästi tervetuloa!

Lue postaus

Juha Asunmaa on XR Studion uusi liiketoimintayksikön johtaja

Nora Nirhamo | 2019/07/04

Softability laajensi toimintaansa vuonna 2016 X-Reality teknologioihin, ja muutaman vuoden aikana asiakkaille toteutettavat XR-projektit sekä kehittämämme XReach etätukiratkaisun herättämä kiinnostus on pitänyt XR Studion kiireisenä. Toiminnan kasvaessa XR Studiolle päätettiin hankkia uusi liiketoimintayksikön johtaja. Tervetuloa mukaan tiimiin Juha Asunmaa!

Lue postaus

Perho Liiketalousopistolle toteutettua HoloLens-sovellusta kehitettiin entisestään kohti jokapäiväistä opetuskäyttöä

Nora Nirhamo | 2019/06/18

Softability toteutti alkuvuodesta Perho Liiketalousopistolle HoloLens-sovelluksella virtuaalisen oppimisympäristön, joka opastaa ja ohjeistaa työprosessien vaiheiden tekemisessä. Jatkokehityksenä sovellukseen rakennettiin hallinnointityökalu, jolla Perho pystyy itse muokkaamaan ja lisäämään sovellukseen sisältöä.

Lue postaus

Keinoälyteknologiat (AI) mahdollistavat VIESTI-etätukiratkaisun tuottaman videodatan analysoinnin työturvallisuuden kehittämiseksi

Nora Nirhamo | 2019/05/14

Keinoäly (AI) on oleellinen osa teknologiateollisuutta tänä päivänä. Toukokuun AI Tomorrow 2019 -tapahtumassa panostetaan keinoälyn tuomiin liiketoimintamahdollisuuksiin monien esimerkkien avulla ja Softability on paikalla tapahtumassa yhtenä AI-kumppaneista. Nähdään siellä!

Lue postaus