XRteknologioilla tehokkaampi pienemmillä kustannuksilla toteutettu palveluliiketoiminta

XR-teknologiat mahdollistavat tehokkaamman ja pienemmillä kustannuksilla toteutetun palveluliiketoiminnan

Nora Nirhamo | 2020/03/23

XR-teknologiat tarjoavat monia hyötyjä liiketoiminnan eri osa-alueilla. Tämä tarkoittaa suurta kilpailuetua niille yrityksille, jotka ymmärtävät kyseisten teknologioiden potentiaalin, ja hyödyntävät tai ovat aloittamassa hyödyntämään X-Realityä liiketoiminnassaan.

Joko olet kuullut laajennetusta todellisuudesta (eng. extended reality) eli XR:stä? Se on kattotermi, joka pitää sisällään monille tutummat virtuaalitodellisuuden (VR, eng. virtual reality) ja lisätyn todellisuuden (AR, eng. augmented reality).

Niistä ensimmäinen tarkoittaa teknologiaa, jonka avulla luotu ympäristö on täysin virtuaalinen, kun taas lisätty todellisuus viittaa fyysisen maailman näkymään, johon on lisätty tietokoneella tuotettuja elementtejä. Niiden lisäksi XR kattaa myös yhdistetyn todellisuuden (MR eli mixed reality), josta hyvänä esimerkkinä toimii muutama vuosi sitten kansalaiset ikään katsomatta villinnyt Pokemon Go -peli.

Lähivuosina laajennettu todellisuus pyrkii mullistamaan myös liike-elämää, sanoo Softabilityn liiketoimintajohtaja Juha Asunmaa. Hän kertoo, että XR-teknologioille löytyy käyttökohteita niin myynnissä, logistiikassa, huollossa kuin suunnittelussakin.

– XR-teknologioita hyödyntämällä tuotesuunnitelman eri osat saadaan yhteen ja pystytään arvioimaan koko konseptin toimivuutta. Esimerkiksi kaupungin keskusta-alueen parannusehdotus voidaan visualisoida lopulliseen ympäristöönsä jo ennen työn toteuttamista. Teknologia nostaa tuotesuunnittelun nopeuden uudelle tasolle ja auttaa parempien valintojen tekemisessä, Asunmaa antaa esimerkiksi.

 

”XR kiinnostaa tällä hetkellä erityisesti teollisuuden toimijoita, koska se tarjoaa huimia mahdollisuuksia tuotannon ja kokoonpanon tehostamiseen.”

 

XR kiinnostaa tällä hetkellä erityisesti teollisuuden toimijoita, koska se tarjoaa huimia mahdollisuuksia tuotannon ja kokoonpanon tehostamiseen. Asunmaa kertoo lentokonevalmistaja Airbusista, joka siirtyi hyödyntämään lisättyä todellisuutta lentokoneiden sähköjohtojen asennuksissa. Tämä tarkoitti paitsi paperisista sähkökaavioista luopumista, myös 25 prosenttia pienempää työmäärää. Virheet vähenivät jopa 60 prosenttia.

Volkswagen sai puolestaan puolitettua tiettyihin asennuksiin liittyvien koulutusten ajat siirtyessään VR-teknologian käyttöön. Lisäksi koulutuskustannukset laskivat 33 prosenttia.

 

XReachin avulla monimutkaiset käyttöönottotyöt voidaan suorittaa kustannustehokkaammin ja etätuettuna

Lisälaskutuksen takaamiseksi moni yritys rakentaa tuotevalikoimansa päälle erilaista palveluliiketoimintaa. Teollisuuden laitevalmistajilla tämä voi tarkoittaa esimerkiksi huollossa tai käyttöönotossa avustamista. Asunmaan mukaan XR-teknologioihin pohjautuvilla etätukiratkaisuilla palveluliiketoiminnan kustannukset pysyvät alhaisempina. Myös palvelutaso paranee.

– Monimutkaisemmat tekniset laitteet vaativat usein tarkan konfiguraation, jotta ne tuottavat loppuasiakkaalle mahdollisimman ison hyödyn. Konfiguraatioon voi joutua käyttämään huomattavan määrän työaikaa, joten sen tekeminen etänä säästää resursseja.

Muun muassa tähän tarkoitukseen soveltuu myös Softabilityn XReach-ratkaisu, joka tunnettiin aiemmin nimellä VIESTI. Asunmaa kertoo, että XReach on tehty helpottamaan teollisuuden kunnossapitoa ja asennusten teknistä tukea sekä tuottamaan materiaalia niihin liittyviin koulutuksiin. Hänen mukaansa se soveltuu varsinkin monimutkaisempien töiden tueksi organisaatioille, joiden toiminta on jakaantunut maantieteellisesti useille alueille.

Yksi esimerkki XReachin käyttötarkoituksesta on tilanne, jossa laitevalmistajan asiantuntija auttaa toisella mantereella tapahtuneen laiterikon korjaamisessa, konfiguroinnissa tai asennuksessa Suomesta käsin.

Ite wiki kirjoitti etätukiratkaisusta viimeksi loppuvuodesta 2018. XReachin kehitystyö on jatkunut sen jälkeen kovaa vauhtia. Seuraavaksi tiedossa on uudistus, joka mahdollistaa entistä paikkariippumattomamman tuen.

– Kehitystyö on mennyt eteenpäin. Aikaisemmin XReachin käyttö on vaatinut asiantuntijaa istumaan tietokoneen ääressä, mutta tulevaisuudessa hän voi käyttää ratkaisua myös mobiililaitteella missä vain, Asunmaa kertoo.

 

Teknologian tuomat rahalliset hyödyt on pystyttävä mittaamaan

Mikäli yritys haluaa lähteä tukemaan palveluliiketoimintaansa XR-teknologialla, on sen ensin hahmoteltava tekijät, jotka aiheuttavat kustannuksia asiakkaan kanssa toimiessa.

– Ennen vaikeuksien kartoittamista on mahdotonta pohtia sitä, millaista muutosta prosessien ohjaus, tuen ja palvelun toimintamallit sekä myydyt tuotteet tarvitsevat, tai kartoittaa sopivia ratkaisuja.

Asunmaa sanoo, että näiden pohdintojen rinnalla on oltava selkeä kuva siitä, miten saavutettuja rahallisia hyötyjä mitataan.

– Etätukiratkaisun hyödyntämisestä kiinnostuneen yrityksen on pystyttävä osoittamaan omille asiakkailleen, että hekin hyötyvät uuden teknologian käytöstä.

Asunmaan mukaan kuluttajapuolella XR-teknologioiden kehitys tulee olemaan hitaampaa kuin yritysmaailmassa. Tämä on osaltaan voinut vaikuttaa ihmisten uskomuksiin yrityksille tarjottavan teknologian saatavuudesta. Asunmaa epäileekin, etteivät kaikki organisaatiot vielä täysin ymmärrä XR-teknologian mahdollisuuksia.

 

”Etätukiratkaisun hyödyntämisestä kiinnostuneen yrityksen on pystyttävä osoittamaan omille asiakkailleen, että hekin hyötyvät uuden teknologian käytöstä.”

 

Mutta ne, jotka ymmärtävät, saavat selvän kilpailuedun.

– XR-teknologiaa voi ottaa käyttöön vaiheittain ja pikkuhiljaa laajentaa eri alueille esimerkiksi myynnin, tuotannon sekä palveluiden alueilla. Aivan kuten minkä tahansa uuden teknologian käyttöönotossa, myös laajennetun todellisuuden osalta suurimman kilpailuedun saavat ne yritykset, jotka ensimmäisenä hyödyntävät kustannussäästöt ja tuottavuusedut. Näissä organisaatioissa esimerkiksi etätukiratkaisulla matkustus- ja työvoimakustannukset suhteessa sopimusten määrään pienenevät, kunnossapidossa tapahtuu vähemmän virheitä ja palvelutuotanto pystytään tekemään tehokkaammin.

Katso alta XReachin esittelyvideo.

Kirjoitus on alunperin julkaistu Ite wikin blogimediassa Juha Asunmaan haastattelun pohjalta.

 

Lisätietoja:

Juha Asunmaa, Liiketoimintayksikön Johtaja, juha.asunmaa@softability.fi

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

HoloLens 2 -älylasisovellus tukee oppimista ja nopeuttaa uusien työntekijöiden perehtymistä

Nora Nirhamo | 2022/05/11

Softability ja Savonia-ammattikorkeakoulu toteuttivat holograafiset työohjeet Microsoft Dynamics 365 Guidesin avulla HoloLens 2 -älylaseille tukemaan opiskelijoiden siirtymistä harjoitteluun työelämässä sekä jo työssä olevien henkilöiden perehtymistä uusiin tehtäviin. Lue lisää!

Lue postaus

Webinaari ti 14.6. : XR-teknologiat perehdytyksen ja koulutuksen tukena

Nora Nirhamo | 2022/05/09

Osallistu yhdessä Lumon Oy:n kanssa pidettävään webinaariin, jossa kuulet miten XR-teknologioita voi hyödyntää esimerkiksi uusien työntekijöiden perehdytyksen ja koulutuksen tukena sekä kokeneiden työntekijöiden tietojen päivityksessä!

Lue postaus

Laadunvarmistus – ohjelmistotestaaja on tärkeä lenkki ohjelmistokehityksessä

Nora Nirhamo | 2022/04/07

Softabilityllä tehdään laadukasta ohjelmistokehitystä merkityksellisten toimialojen parissa. Laadukkaan lopputuloksen takana on aina tiimi, johon kuuluvat sekä taitavat koodarit että asiansa osaavat ohjelmistotestaajat. Ohjelmistotestaaja varmistaa viime kädessä, että ohjelmistot toimivat kuten niiden kuuluukin toimia – kaikkien käyttäjien käsissä, koko tuotteen elinkaaren ajan. Laadunvarmistus onkin olennainen osa koko ohjelmistokehityksen prosessia ja viimeinen lukko ennen kuin ohjelmisto annetaan loppukäyttäjän käsiin.

Lue postaus

Softability mukana tukemassa Ukrainan kriisistä kärsiviä

Nora Nirhamo | 2022/03/15

Softability lahjoittaa 2 % viime vuoden voitoista Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon, jolla tuetaan avustustoimintaa Ukrainassa.

Lue postaus

Ohjelmistokehitystä tekevät kertovat, millaista työskentely Softabilityllä on

Nora Nirhamo | 2022/02/21

Softabilitylle kuljetaan eri reittejä, mutta kaikkia tekijöitämme yhdistää sama innostus tehdä haastavaa ja merkityksellistä ohjelmistokehitystä. Tässä tekstissä annamme puheenvuoron kahdelle ohjelmistokehittäjälle, jotka tekevät arvokasta työtä asiakkaidemme eteen. Lue lisää!

Lue postaus

Työpaikkamme on Great Place to Work -sertifioitu

Nora Nirhamo | 2022/02/16

Työntekijöistämme 94% pitää organisaatiotamme todella hyvänä työpaikkana! Tämän johdosta Softability sai tänäkin vuonna Great Place to Work -sertifikaatin. Olemme ylpeitä siitä mitä saavutamme yhdessä – kiitos softabilitylaiset!

Lue postaus

Tule inspiroitumaan X-Realitysta 3.3.2022 Vantaalle!

Nora Nirhamo | 2022/02/09

Kutsumme sinut esittelytilaisuuteemme, jossa pääset kokeilemaan useita X-Reality -toteutuksia sekä XReach-etätukiratkaisua ja hakemaan inspiraatioita oman liiketoimintasi kehittämiseen. Konkreettisen hypistelyn lisäksi Sandvik Mining & Rock Solutions on tilaisuudessa kertomassa miten he käyttävät XReachiä ja hyötyvät etätuesta.

Lue postaus

XReach-etätukiratkaisu syntyi tehokkaan tiimin hyppysissä

Nora Nirhamo | 2022/02/01

XReachin tarina alkoi vuonna 2017 alun perin asiakkaan toiveesta. Sittemmin olemme kehittäneet etätukiratkaisua entisestään tehokkaan tiimin voimin. Tänä päivänä ratkaisu toimii muun muassa modernien älylasien kanssa. Lue koko tarina!

Lue postaus

CTN Groupille AR- ja VR-sovellus CTN eKabiini-huippukylmälaitteen esittelyyn

Nora Nirhamo | 2022/01/19

Softability toteutti CTN Groupille mobiililaitteilla toimivan lisätyn todellisuuden ja Oculus Quest 2 VR-laseilla toimivan virtuaalitodellisuuden sovelluksen. Sovellukset toteutettiin helpottamaan uuden CTN eKabiini-huippukylmälaitteen esittelyä. Lue lisää!

Lue postaus