XRteknologioilla tehokkaampi pienemmillä kustannuksilla toteutettu palveluliiketoiminta

XR-teknologiat mahdollistavat tehokkaamman ja pienemmillä kustannuksilla toteutetun palveluliiketoiminnan

Nora Nirhamo | 2020/03/23

XR-teknologiat tarjoavat monia hyötyjä liiketoiminnan eri osa-alueilla. Tämä tarkoittaa suurta kilpailuetua niille yrityksille, jotka ymmärtävät kyseisten teknologioiden potentiaalin, ja hyödyntävät tai ovat aloittamassa hyödyntämään X-Realityä liiketoiminnassaan.

Joko olet kuullut laajennetusta todellisuudesta (eng. extended reality) eli XR:stä? Se on kattotermi, joka pitää sisällään monille tutummat virtuaalitodellisuuden (VR, eng. virtual reality) ja lisätyn todellisuuden (AR, eng. augmented reality).

Niistä ensimmäinen tarkoittaa teknologiaa, jonka avulla luotu ympäristö on täysin virtuaalinen, kun taas lisätty todellisuus viittaa fyysisen maailman näkymään, johon on lisätty tietokoneella tuotettuja elementtejä. Niiden lisäksi XR kattaa myös yhdistetyn todellisuuden (MR eli mixed reality), josta hyvänä esimerkkinä toimii muutama vuosi sitten kansalaiset ikään katsomatta villinnyt Pokemon Go -peli.

Lähivuosina laajennettu todellisuus pyrkii mullistamaan myös liike-elämää, sanoo Softabilityn liiketoimintajohtaja Juha Asunmaa. Hän kertoo, että XR-teknologioille löytyy käyttökohteita niin myynnissä, logistiikassa, huollossa kuin suunnittelussakin.

– XR-teknologioita hyödyntämällä tuotesuunnitelman eri osat saadaan yhteen ja pystytään arvioimaan koko konseptin toimivuutta. Esimerkiksi kaupungin keskusta-alueen parannusehdotus voidaan visualisoida lopulliseen ympäristöönsä jo ennen työn toteuttamista. Teknologia nostaa tuotesuunnittelun nopeuden uudelle tasolle ja auttaa parempien valintojen tekemisessä, Asunmaa antaa esimerkiksi.

 

”XR kiinnostaa tällä hetkellä erityisesti teollisuuden toimijoita, koska se tarjoaa huimia mahdollisuuksia tuotannon ja kokoonpanon tehostamiseen.”

 

XR kiinnostaa tällä hetkellä erityisesti teollisuuden toimijoita, koska se tarjoaa huimia mahdollisuuksia tuotannon ja kokoonpanon tehostamiseen. Asunmaa kertoo lentokonevalmistaja Airbusista, joka siirtyi hyödyntämään lisättyä todellisuutta lentokoneiden sähköjohtojen asennuksissa. Tämä tarkoitti paitsi paperisista sähkökaavioista luopumista, myös 25 prosenttia pienempää työmäärää. Virheet vähenivät jopa 60 prosenttia.

Volkswagen sai puolestaan puolitettua tiettyihin asennuksiin liittyvien koulutusten ajat siirtyessään VR-teknologian käyttöön. Lisäksi koulutuskustannukset laskivat 33 prosenttia.

 

XReachin avulla monimutkaiset käyttöönottotyöt voidaan suorittaa kustannustehokkaammin ja etätuettuna

Lisälaskutuksen takaamiseksi moni yritys rakentaa tuotevalikoimansa päälle erilaista palveluliiketoimintaa. Teollisuuden laitevalmistajilla tämä voi tarkoittaa esimerkiksi huollossa tai käyttöönotossa avustamista. Asunmaan mukaan XR-teknologioihin pohjautuvilla etätukiratkaisuilla palveluliiketoiminnan kustannukset pysyvät alhaisempina. Myös palvelutaso paranee.

– Monimutkaisemmat tekniset laitteet vaativat usein tarkan konfiguraation, jotta ne tuottavat loppuasiakkaalle mahdollisimman ison hyödyn. Konfiguraatioon voi joutua käyttämään huomattavan määrän työaikaa, joten sen tekeminen etänä säästää resursseja.

Muun muassa tähän tarkoitukseen soveltuu myös Softabilityn XReach-ratkaisu, joka tunnettiin aiemmin nimellä VIESTI. Asunmaa kertoo, että XReach on tehty helpottamaan teollisuuden kunnossapitoa ja asennusten teknistä tukea sekä tuottamaan materiaalia niihin liittyviin koulutuksiin. Hänen mukaansa se soveltuu varsinkin monimutkaisempien töiden tueksi organisaatioille, joiden toiminta on jakaantunut maantieteellisesti useille alueille.

Yksi esimerkki XReachin käyttötarkoituksesta on tilanne, jossa laitevalmistajan asiantuntija auttaa toisella mantereella tapahtuneen laiterikon korjaamisessa, konfiguroinnissa tai asennuksessa Suomesta käsin.

Ite wiki kirjoitti etätukiratkaisusta viimeksi loppuvuodesta 2018. XReachin kehitystyö on jatkunut sen jälkeen kovaa vauhtia. Seuraavaksi tiedossa on uudistus, joka mahdollistaa entistä paikkariippumattomamman tuen.

– Kehitystyö on mennyt eteenpäin. Aikaisemmin XReachin käyttö on vaatinut asiantuntijaa istumaan tietokoneen ääressä, mutta tulevaisuudessa hän voi käyttää ratkaisua myös mobiililaitteella missä vain, Asunmaa kertoo.

 

Teknologian tuomat rahalliset hyödyt on pystyttävä mittaamaan

Mikäli yritys haluaa lähteä tukemaan palveluliiketoimintaansa XR-teknologialla, on sen ensin hahmoteltava tekijät, jotka aiheuttavat kustannuksia asiakkaan kanssa toimiessa.

– Ennen vaikeuksien kartoittamista on mahdotonta pohtia sitä, millaista muutosta prosessien ohjaus, tuen ja palvelun toimintamallit sekä myydyt tuotteet tarvitsevat, tai kartoittaa sopivia ratkaisuja.

Asunmaa sanoo, että näiden pohdintojen rinnalla on oltava selkeä kuva siitä, miten saavutettuja rahallisia hyötyjä mitataan.

– Etätukiratkaisun hyödyntämisestä kiinnostuneen yrityksen on pystyttävä osoittamaan omille asiakkailleen, että hekin hyötyvät uuden teknologian käytöstä.

Asunmaan mukaan kuluttajapuolella XR-teknologioiden kehitys tulee olemaan hitaampaa kuin yritysmaailmassa. Tämä on osaltaan voinut vaikuttaa ihmisten uskomuksiin yrityksille tarjottavan teknologian saatavuudesta. Asunmaa epäileekin, etteivät kaikki organisaatiot vielä täysin ymmärrä XR-teknologian mahdollisuuksia.

 

”Etätukiratkaisun hyödyntämisestä kiinnostuneen yrityksen on pystyttävä osoittamaan omille asiakkailleen, että hekin hyötyvät uuden teknologian käytöstä.”

 

Mutta ne, jotka ymmärtävät, saavat selvän kilpailuedun.

– XR-teknologiaa voi ottaa käyttöön vaiheittain ja pikkuhiljaa laajentaa eri alueille esimerkiksi myynnin, tuotannon sekä palveluiden alueilla. Aivan kuten minkä tahansa uuden teknologian käyttöönotossa, myös laajennetun todellisuuden osalta suurimman kilpailuedun saavat ne yritykset, jotka ensimmäisenä hyödyntävät kustannussäästöt ja tuottavuusedut. Näissä organisaatioissa esimerkiksi etätukiratkaisulla matkustus- ja työvoimakustannukset suhteessa sopimusten määrään pienenevät, kunnossapidossa tapahtuu vähemmän virheitä ja palvelutuotanto pystytään tekemään tehokkaammin.

Katso alta XReachin esittelyvideo.

Kirjoitus on alunperin julkaistu Ite wikin blogimediassa Juha Asunmaan haastattelun pohjalta.

 

Lisätietoja:

Juha Asunmaa, Liiketoimintayksikön Johtaja, juha.asunmaa@softability.fi

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Softability on tänäkin vuonna tukemassa Pelastakaa Lapset ry:n toimintaa

Nora Nirhamo | 2021/06/07

Me Softabilityssä pidämme erityisen tärkeänä lasten ja nuorten auttamisen. Tämän vuoksi lahjoitimme tänäkin vuonna viime vuoden tuotosta kaksi prosenttia Pelastakaa Lapset ry:n toiminnan tukemiseen osana yhteiskuntavastuutamme.

Lue postaus

Webinaari: Miten liiketoiminta kehittyy – Lisätty (AR) ja virtuaalitodellisuus (VR) työn tuottavuudessa, kustannussäästöissä ja kilpailuetuna

Nora Nirhamo | 2021/05/21

Katso webinaaritallenne, jossa tulet kuulemaan missä XR-teknologioiden kehityksen osalta mennään nyt ja miltä tulevaisuus näyttää!

Lue postaus

Webinaari: Microsoft sovelluskehityksen megatrendit päättäjille

Nora Nirhamo | 2021/05/21

Katso webinaaritallenne ”Microsoft sovelluskehityksen megatrendit päättäjille”, jossa opit mitä sinun tulisi vähintään tietää Microsoft-teknologioista!

Lue postaus

Webinaari: Etätuki – Virtuaalinen yhteistyö teollisuudessa

Nora Nirhamo | 2021/05/21

Katso tallenne yhdessä RealWearin kanssa pidetystä webinaaristamme ”Etätuki – Virtuaalinen yhteistyö teollisuudessa”, jossa keskustellaan liiketoiminnan jatkuvuuden, työntekijöiden voimaannuttamisen ja etulinjan työntekijöiden tukemisen etänä välttämättömyydestä.

Lue postaus

Yhden hengen Mixed Reality (MR) -kokemuksesta jaettuihin kokemuksiin – Esittelyssä Microsoft Mesh!

Nora Nirhamo | 2021/05/11

Aiemmin Mixed Reality (MR) -kokemukset ovat pääasiassa olleet mahdollisia toteuttaa vain yhden henkilön nähtäväksi kerrallaan. Nyt kokemus on kuitenkin mahdollista jakaa usean käyttäjän kesken tehden siitä yhteisöllisempää, kiitos Microsoft Meshin. Lue lisää!

Lue postaus

Softabilityn yhteishenki jyllää haastavasta ajasta huolimatta – ylsimme tänäkin vuonna Suomen parhaimpien työpaikkojen joukkoon!

Nora Nirhamo | 2021/04/29

Onnellisina jännitimme tänäkin vuonna listasijoitusta Suomen parhaimpien työpaikkojen joukkoon. Työntekijöille tehdyn Great Place to Work® -tutkimuksen pohjalta Softability sijoittui keskisuurten organisaatioiden sarjassa sijalle 18. Kiitos upeille työntekijöillemme!

Lue postaus

Softability on nyt myös kulta-tason Microsoft-kumppani Application Integration -kompetenssi-alueella

Nora Nirhamo | 2021/04/20

Softability on Microsoft-kumppani jo neljällä eri kompetenssi-alueella. Aiempia kompetensseja on Azure-pilvipalveluiden toteutuksesta, mobiilikehityksestä sekä ohjelmistokehityksestä. Nyt uusimpana saavutuksena saimme “Gold Application Integration” -kompetenssin.

Lue postaus

Webinaari: Microsoft Mixed Reality (MR) ratkaisut liiketoiminnan tukena!

Nora Nirhamo | 2021/04/16

Lataa webinaaritallenne, jossa kuulet miten Microsoft Mixed Reality (MR) ratkaisut toimivat liiketoiminnan tukena! Luvassa eri MR-ratkaisujen esittelyä sekä case-esimerkkejä!

Lue postaus

Webinaari: Nykyaikaista opetusmenetelmiä virtuaalisilla oppimisympäristöillä!

Nora Nirhamo | 2021/04/15

Lataa webinaaritallenne yhdessä Microsoftin kanssa pidetystä webinaarista, jossa kuulet miten nykyaikaistetaan opetusmenetelmiä virtuaalisten oppimisympäristöjen avulla!

Lue postaus