XRteknologioilla tehokkaampi pienemmillä kustannuksilla toteutettu palveluliiketoiminta

XR-teknologiat mahdollistavat tehokkaamman ja pienemmillä kustannuksilla toteutetun palveluliiketoiminnan

Nora Nirhamo | 2020/03/23

XR-teknologiat tarjoavat monia hyötyjä liiketoiminnan eri osa-alueilla. Tämä tarkoittaa suurta kilpailuetua niille yrityksille, jotka ymmärtävät kyseisten teknologioiden potentiaalin, ja hyödyntävät tai ovat aloittamassa hyödyntämään X-Realityä liiketoiminnassaan.

Joko olet kuullut laajennetusta todellisuudesta (eng. extended reality) eli XR:stä? Se on kattotermi, joka pitää sisällään monille tutummat virtuaalitodellisuuden (VR, eng. virtual reality) ja lisätyn todellisuuden (AR, eng. augmented reality).

Niistä ensimmäinen tarkoittaa teknologiaa, jonka avulla luotu ympäristö on täysin virtuaalinen, kun taas lisätty todellisuus viittaa fyysisen maailman näkymään, johon on lisätty tietokoneella tuotettuja elementtejä. Niiden lisäksi XR kattaa myös yhdistetyn todellisuuden (MR eli mixed reality), josta hyvänä esimerkkinä toimii muutama vuosi sitten kansalaiset ikään katsomatta villinnyt Pokemon Go -peli.

Lähivuosina laajennettu todellisuus pyrkii mullistamaan myös liike-elämää, sanoo Softabilityn liiketoimintajohtaja Juha Asunmaa. Hän kertoo, että XR-teknologioille löytyy käyttökohteita niin myynnissä, logistiikassa, huollossa kuin suunnittelussakin.

– XR-teknologioita hyödyntämällä tuotesuunnitelman eri osat saadaan yhteen ja pystytään arvioimaan koko konseptin toimivuutta. Esimerkiksi kaupungin keskusta-alueen parannusehdotus voidaan visualisoida lopulliseen ympäristöönsä jo ennen työn toteuttamista. Teknologia nostaa tuotesuunnittelun nopeuden uudelle tasolle ja auttaa parempien valintojen tekemisessä, Asunmaa antaa esimerkiksi.

”XR kiinnostaa tällä hetkellä erityisesti teollisuuden toimijoita, koska se tarjoaa huimia mahdollisuuksia tuotannon ja kokoonpanon tehostamiseen.”

XR kiinnostaa tällä hetkellä erityisesti teollisuuden toimijoita, koska se tarjoaa huimia mahdollisuuksia tuotannon ja kokoonpanon tehostamiseen. Asunmaa kertoo lentokonevalmistaja Airbusista, joka siirtyi hyödyntämään lisättyä todellisuutta lentokoneiden sähköjohtojen asennuksissa. Tämä tarkoitti paitsi paperisista sähkökaavioista luopumista, myös 25 prosenttia pienempää työmäärää. Virheet vähenivät jopa 60 prosenttia.

Volkswagen sai puolestaan puolitettua tiettyihin asennuksiin liittyvien koulutusten ajat siirtyessään VR-teknologian käyttöön. Lisäksi koulutuskustannukset laskivat 33 prosenttia.

XReachin avulla monimutkaiset käyttöönottotyöt voidaan suorittaa kustannustehokkaammin ja etätuettuna

Lisälaskutuksen takaamiseksi moni yritys rakentaa tuotevalikoimansa päälle erilaista palveluliiketoimintaa. Teollisuuden laitevalmistajilla tämä voi tarkoittaa esimerkiksi huollossa tai käyttöönotossa avustamista. Asunmaan mukaan XR-teknologioihin pohjautuvilla etätukiratkaisuilla palveluliiketoiminnan kustannukset pysyvät alhaisempina. Myös palvelutaso paranee.

– Monimutkaisemmat tekniset laitteet vaativat usein tarkan konfiguraation, jotta ne tuottavat loppuasiakkaalle mahdollisimman ison hyödyn. Konfiguraatioon voi joutua käyttämään huomattavan määrän työaikaa, joten sen tekeminen etänä säästää resursseja.

Muun muassa tähän tarkoitukseen soveltuu myös Softabilityn XReach-ratkaisu, joka tunnettiin aiemmin nimellä VIESTI. Asunmaa kertoo, että XReach on tehty helpottamaan teollisuuden kunnossapitoa ja asennusten teknistä tukea sekä tuottamaan materiaalia niihin liittyviin koulutuksiin. Hänen mukaansa se soveltuu varsinkin monimutkaisempien töiden tueksi organisaatioille, joiden toiminta on jakaantunut maantieteellisesti useille alueille.

Yksi esimerkki XReachin käyttötarkoituksesta on tilanne, jossa laitevalmistajan asiantuntija auttaa toisella mantereella tapahtuneen laiterikon korjaamisessa, konfiguroinnissa tai asennuksessa Suomesta käsin.

Ite wiki kirjoitti etätukiratkaisusta viimeksi loppuvuodesta 2018. XReachin kehitystyö on jatkunut sen jälkeen kovaa vauhtia. Seuraavaksi tiedossa on uudistus, joka mahdollistaa entistä paikkariippumattomamman tuen.

– Kehitystyö on mennyt eteenpäin. Aikaisemmin XReachin käyttö on vaatinut asiantuntijaa istumaan tietokoneen ääressä, mutta tulevaisuudessa hän voi käyttää ratkaisua myös mobiililaitteella missä vain, Asunmaa kertoo.

Teknologian tuomat rahalliset hyödyt on pystyttävä mittaamaan

Mikäli yritys haluaa lähteä tukemaan palveluliiketoimintaansa XR-teknologialla, on sen ensin hahmoteltava tekijät, jotka aiheuttavat kustannuksia asiakkaan kanssa toimiessa.

– Ennen vaikeuksien kartoittamista on mahdotonta pohtia sitä, millaista muutosta prosessien ohjaus, tuen ja palvelun toimintamallit sekä myydyt tuotteet tarvitsevat, tai kartoittaa sopivia ratkaisuja.

Asunmaa sanoo, että näiden pohdintojen rinnalla on oltava selkeä kuva siitä, miten saavutettuja rahallisia hyötyjä mitataan.

– Etätukiratkaisun hyödyntämisestä kiinnostuneen yrityksen on pystyttävä osoittamaan omille asiakkailleen, että hekin hyötyvät uuden teknologian käytöstä.

Asunmaan mukaan kuluttajapuolella XR-teknologioiden kehitys tulee olemaan hitaampaa kuin yritysmaailmassa. Tämä on osaltaan voinut vaikuttaa ihmisten uskomuksiin yrityksille tarjottavan teknologian saatavuudesta. Asunmaa epäileekin, etteivät kaikki organisaatiot vielä täysin ymmärrä XR-teknologian mahdollisuuksia.

”Etätukiratkaisun hyödyntämisestä kiinnostuneen yrityksen on pystyttävä osoittamaan omille asiakkailleen, että hekin hyötyvät uuden teknologian käytöstä.”

Mutta ne, jotka ymmärtävät, saavat selvän kilpailuedun.

– XR-teknologiaa voi ottaa käyttöön vaiheittain ja pikkuhiljaa laajentaa eri alueille esimerkiksi myynnin, tuotannon sekä palveluiden alueilla. Aivan kuten minkä tahansa uuden teknologian käyttöönotossa, myös laajennetun todellisuuden osalta suurimman kilpailuedun saavat ne yritykset, jotka ensimmäisenä hyödyntävät kustannussäästöt ja tuottavuusedut. Näissä organisaatioissa esimerkiksi etätukiratkaisulla matkustus- ja työvoimakustannukset suhteessa sopimusten määrään pienenevät, kunnossapidossa tapahtuu vähemmän virheitä ja palvelutuotanto pystytään tekemään tehokkaammin.

Katso alta XReachin esittelyvideo.

Kirjoitus on alunperin julkaistu Ite wikin blogimediassa Juha Asunmaan haastattelun pohjalta.

Lisätietoja:

Mikko Luukkonen, Softability Oy, mikko.luukkonen(at)softability.fi

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Do We Already Know Everything There Is to Know About Software Testing?

Kari Hakulinen | 2024/05/29

One of the ancient early books of the biblical canon already knew it: ”Nihil novi sub sole,” or as put in modern English, ”There is nothing new under the sun,” meaning there is nothing truly novel in existence.

Lue postaus
A person with glasses looking at a laptop and another screen with code on them.

Miksi yritysten ei tulisi tinkiä ohjelmiston testauksesta vaikeassakaan tilanteessa?

Mauri Jokela | 2024/04/24

Ohjelmiston testaus ennen julkaisua on liiketoiminnan kannalta kriittistä. Ailahtelevassa markkinassa on viime aikoina näkynyt kuitenkin trendi, jossa osa yrityksistä tinkii ohjelmiston testauksesta ennen julkaisua ja ottaa siten valtavan taloudellisen riskin, jos ohjelmisto ei toimikaan toivotusti.

Lue postaus

Selecting embedded operating systems can be a pickle – Why FreeRTOS should be your go-to option

Toni Akkala | 2024/02/20

There is a plethora of embedded operating systems software developers can choose from when starting a new project from scratch. In this blog post, I will review some aspects to consider when selecting such an operating system. I will also describe the features of one that I think suits many different systems.

Lue postaus

Alexander Gudzovskiyn innokkuus ohjelmistoalaa ja uuden oppimista kohtaan on säilynyt

Nora Nirhamo | 2023/12/04

Alexanderilla on takanaan jo vuosia ohjelmistoalalla, mutta innokkuus ohjelmistoalaa kohtaan on säilynyt. Tutustu Alexanderin urapolkuun, kieliosaamiseen, aiempiin projekteihin sekä siihen mikä häntä työssään motivoi.

Lue postaus

Pitkän työuran tehneen Jan Tillanderin kipinä ohjelmistoalaa kohtaan palaa yhä

Nora Nirhamo | 2023/11/03

Meillä työskentelee reilu määrä osaavia tekijöitä, joilla on motivaatiota ja halua kehittyä työssään. Kysyimme asiakkaallamme konsulttina työskentelevältä Senior Software Architect Jan Tillanderilta, millaista on työskennellä konsulttina riveissämme. Tutustu Janin tarinaan ja osaamiseen!

Lue postaus

KONE – Luotettavissa ja osaavissa käsissä

Nora Nirhamo | 2023/10/27

Softabilityn ja KONE:en välinen yli vuosikymmenen kestänyt yhteistyö perustuu luottamukseen, avoimuuteen ja korkeaan laatuun. Softabilityn konsultteja työskentelee KONE:ella erilaisissa projekteissa, erityisesti hissejä liikuttavan ohjelmiston parissa. KONE:en Product Owner Alessio Calcagno korostaa konsulttien osaamisen korkeaa laatua ja heidän vahvaa toimialatuntemustaan teollisuuden laitevalmistuksessa.

Lue postaus

Dnyaneshwar Suryawanshi “Ilman haasteita työ kävisi tylsäksi”

Nora Nirhamo | 2023/09/07

Dnyaneshwar on uransa aikana työskennellyt useissa eri projekteissa, joissa hän on päässyt oppimaan taitavilta tiimikavereiltaan, kehittänyt esiintymistaitoaan ja tutustunut testiautomaatioon. Tutustu Dnyaneshwarin uratarinaan ja siihen, millaisissa projekteissa hän on ollut mukana.

Lue postaus

Tuemme avustustyötä Ukrainassa

Nora Nirhamo | 2023/07/03

Osana yhteiskuntavastuutamme lahjoitimme tänäkin vuonna 2 % liikevaihdostamme Suomen Punaisen Ristin avustustyöhön Ukrainassa.

Lue postaus

Marko Meinander on pitkän linjan ohjelmistokehittäjä

Nora Nirhamo | 2023/05/26

Mitä Marko pitää konsulttina työskentelystä ja millaisia projekteja hänen työpöydällään on vuosien saatossa ollut? Tutustu tällä hetkellä sädehoitoon suunnitellun ohjelmiston parissa työskentelevän pitkän linjan kehittäjämme uratarinaan.

Lue postaus