Mietteitä AWE Europe 2019 messuilta

Mikko Luukkonen | 2019/10/31

Softabilityn Mikko Luukkonen osallistui Munchenissä pidettyyn AWE Europe 2019 konferenssiin tarkastelemaan mihin suuntaan X-Reality teknologiat ovat menossa. Konferenssissa pidetyt esitykset osoittivat taas sen, että teknologiat ovat edenneet hyvää vauhtia ja käyttötapaukset ovat monipuolistuneet. Tähän artikkeliin olemme koonneet joukon XR-käyttötapauksien ja -teknologioiden kärkiä.

Softabilityn Mikko Luukkonen osallistui Munchenissä pidettyyn AWE Europe 2019 konferenssiin tarkastelemaan mihin suuntaan X-Reality teknologiat ovat menossa. Konferenssissa pidetyt esitykset osoittivat taas sen, että teknologiat ovat edenneet hyvää vauhtia ja käyttötapaukset ovat monipuolistuneet. Tähän artikkeliin olemme koonneet Luukkosen raportin pohjalta esityksistä esille nousseet XR-käyttötapauksien ja -teknologioiden kärjet.

 

X-Reality käyttötapauksia

  1. Kokoonpano ja tarkastus, Boeing – Lisätyn todellisuuden (AR) kehitys ja sen sovellus lentokoneteollisuuteen

    Boeing on kehittänyt oman pilvipohjaisen alustan, joka ohjaa kertyneen datan oikeassa muodossa oikeaan sovellustasoon. BARK (Boeing Augmented Reality Kit) sisältää neljä sovellusta – BARK Wire Install, BARK Locator, BARK Part Install, BARK 3D Viewer. Sovellukset tukevat HoloLens 1 älylaseja sekä mobiililaitetta.

    Lisätyn todellisuuden sovellusalusta on vähentänyt kokoonpanovirheitä, siihen käytettyä aikaa ja koulutukseen tarvittavia resursseja. Lisätyn todellisuuden avulla työntekijä myös muistavat työohjeet paremmin ja hiljainen tieto siirtyy organisaation sisällä. Nämä em. hyödyt ovat johtaneet kaiken kaikkiaan kulujen pienentymiseen sekä laadun paranemiseen.

  2. Rakentaminen, Vincin käyttötapauksia lisätyn ja virtuaalitodellisuuden hyödyntämisessä rakentamisessa

    Tapaus 1: Laadun tarkistus lisätyn todellisuuden (AR) avulla
    Lisätyn todellisuuden avulla on mahdollista heijastaa digitaaliset piirustukset rakentamisen aikana rakennukseen, mikä parantaa yhdenmukaista asennustyötä, kokoonpanon seuraamista, yleistä tehokkuutta, työohjeiden noudattamisen seurantaa sekä ajan säästöä.

    Tapaus 2: Turvallisen työskentelyn harjoittelu virtuaalitodellisuudella (VR)
    Perinteisissä harjoittelukeskuksissa oikean elämän varusteet tai laitteet ovat asennettu tarkoituksella väärin, jolloin harjoittelija joutuu fyysisesti korjaamaan ne. Virtuaaliharjoittelussa simuloidaan sama tilanne, mutta poistetaan ihmisen ja koneen oikea törmäysriski rakennustyömaalla. Virtuaaliharjoittelussa on mahdollista myös opetella turvallista työskentelyä eri rakennustilanteissa ja tunnistaa erilaiset riskit rakennustyömaalla altistumatta niille oikeasti.

  3. Logistiikka, Coca-Cola – Hellenic Botling Company pilotoi Vision Pickingiä (AR) pullotusvarastossa

    Coca-Colan Hellenic Bottling Company pilotoi Vision Picking -AR-ratkaisua Kreikan pullotusvarastossa haluten selvittää sen tuomat hyödyt. Vision Picking mahdollistaa kädet vapaana työskentelyn (pilotoinnissa käytettiin Vuzix M300 ja RealWear HMT-1 älylaseja), näkö- ja äänikomentojen yhdistämisen kameraan sijainnin vahvistamiseksi sekä itsenäisen laitteiston (ei tarvita raskaita asennuksia). Nämä ominaisuudet parantavat keräilytehokkuutta ja tarkkuutta, pienentävät laitekuluja sekä sitouttavat työntekijöitä.

  4. Kunnossapito, Bosch – AR ja VR ratkaisuja yrityksille

    Kunnossapidon yleisimpiä ongelmia ovat asiantuntijoiden matkustamisesta kertyvät kalliit kulut, seisokeista johtuvat viiveet sekä asiantuntijoiden saatavuuden puute. Vähentääkseen näitä ongelmia Bosch käyttää lisättyä todellisuutta (AR Diagnostics & Active Schematics) virheiden tunnistukseen ja visualisointiin, sekä kytkentäohjeistukseen nopeuttaen kunnossapidon toimintaa.

  5. Koulutus, Bosch ja Innoactive (Volkswagen Group sekä Munic Airport ja Fraport)

    Bosch kertoo, että lisätyn todellisuuden hyödyntäminen heidän koulutuksessa on parantanut jopa 80 % opitun muistamista, vähentänyt matkustamista sekä kouluttamiseen vaadittavaa aikaa, mahdollistanut nopean uudelleenkoulutuksen ja alentanut laitteiden tutkimisesta aiheutuvia kuluja.

    Innoactive tuottaa AR / MR / VR ohjelmistoja yrityksille. Heidän mukaansa virtuaalikoulutus vähentää kuluja, tehostaa koulutusta, on joustavaa ja vähentää koulutettavan stressitasoa koulutuksen aikana. Virtuaalinen harjoitteluympäristö on myös turvallinen koulutettavalle ja virheitä on mahdollista tehdä ilman vahinkoja.

    Volkswagen Group käyttää monia virtuaalisia harjoitteluympäristöjä, joista esimerkkinä esityksessä käytettiin Multivan T6 käyttöliittymän kokoonpanoa. Virtuaaliharjoittelu nopeutti koulutukseen tarvittavaa aikaa yli 50 % verrattuna tavalliseen koulutukseen. Koulutuskulut pienenivät myös kolmanneksella.

 

X-Reality teknologioita

  1. 5G ja Edge Compute, Deutsche Telekom – Mass XR Adoption

    4G ja 5G vertailussa viiveessä, datan siirtonopeudessa ja yhteystiheydessä on huomattavia eroja. Edge Cloud vähentää huomattavasti viivettä tuomalla olennaiset palvelut lähemmäs käyttäjää. 5G mahdollistaa esimerkiksi moninpeliskenaarioiden synkronoinnin, graafisen laskennan ulkoistamisen pilveen, tilakartoituksen ulkoistamisen pilveen sekä maantieteellisen ja paikallisen lisätyn todellisuuden pilvipalvelujen tarjonnan.

  2. Audio AR, Bose – Puettava Audio AR

    Bose kehittää suuntaa ja liikettä ymmärtäviä kuulokkeita sekä aurinkolaseja, joissa on kaiuttimet tuottamaan immersiivisen kuuntelukokemuksen. Tuotteissa, joissa on Bose AR-ominaisuus, on sisänrakennettuja liiketunnistimia, jotka havaitsevat pään ja vartalon liikkeet niitä käytettäessä. Bose AR sovellus käyttää laitteesta tullutta tietoa yhdessä mobiililaitteen sijaintitiedon kanssa tarjoten käyttäjälle yksilöityä äänisisältöä.

  3. Kehitystyökalut, Wikitude – Objektien tallennus ja käyttö AR-kokemuksessa mobiililaitteilla ja älylaseilla

    AR-laitteen toimintamalli on seuraava: ensin havainnoidaan ympäristöä, sitten algoritmeillä yritetään ymmärtää havaittua, tämän jälkeen visualisoidaan data ja lopuksi esitetään tulokset käyttäjän laitteelle.
    Kuvassa on havainnollistettu tämän hetkinen ja tulevaisuuden tapahtumat.

  4. Sisätilapaikannus, ViewAR – Sisätilapaikannuksen keinot vs. heidän oma ratkaisu

    Olemassa olevia sisätilapaikannuksen keinoja on neljä – QR koodit, visuaalinen tunnistus, Bluetooth majakat ja kattoantennit. ViewAR Tracking Fusion Systemissä yhdistyy osa edellä mainituista keinoista, riippuen käyttötapauksesta/ympäristöstä, lopputuloksena parempi tarkkuus.

  5. Alustat ja älylasit, Lenovo – ThinkReality XR alusta ja älylasit

    Lenovon ROI-mittauksissa lisätyn todellisuuden hyödyntäminen tehosti varastojen keräilyprosessia 15 – 35%, vähensi kenttätyöskentelyn huoltoon kuluvaa aikaa 30 – 40% ja valmistusvirheet 0%:iin. Lenovo pilotoi ThinkReality alustaa kansainvälisesti kumppaniensa kanssa.

  6. Open AR Cloud ja Open Geospatial Consortium

    Open AR Cloudin (OARC) tavoite on ajaa avoimen ja yhteensopivan spatiaalisen tietojenkäsittelyteknologian kehittämisen, datan ja standardien fyysiset ja digitaaliset maailmat yhteen hyödyttäen kaikkia.
    Open Geospatial Consortium (OGC) on kansainvälinen yhdistymä, joka koostuu yli 530 yrityksestä, valtion virastosta, tutkimuslaitoksista ja yliopistoista. Tarkoituksena on tehdä geopaikkatiedot ja palvelut reiluksi (FAIR – Findable, Accessible, Interoperable, and Reusable).

  7. Turvallisuus, XRSI – XR –laitteiden turvallisuuteen liittyviä huolenaiheita

    Monet sidosryhmät pitävät XRSI:tä (X-Reality Safety Initiative) välttämättömänä osana ennakoidessa ja käsitellessä kyberturvallisuuden haasteita. Maailmanlaajuisesti hajaantuneet tutkijat ovat kohdanneet näitä haasteita perustason standardeja laatiessa ja uusien kyberhyökkäyksien löytämisessä nousevissa teknologioissa.
    VR-uhkia koetaan syötteen, datan ja tulosteen suojaamisessa, sekä käyttäjän vuorovaikutuksen ja VR-laitteen suojaamisessa.

 

AWE Europe 2019 konferenssista sai tänäkin vuonna paljon uutta ajateltavaa ja ”kotiintuomisia”. Artikkeli on laadittu tiivistetysti Luukkosen seuraamien esitysten raportoinnin pohjalta. Ohessa olevasta linkistä pääset lukemaan koko raportin kuvituksineen.

Softability_AWE_EU_2019_report

 

Lisätietoja:
Mikko Luukkonen, Sales Manager, mikko.luukkonen(at)softability.fi

 

Lisätietoja AWE Europe 2019 konferenssista:
https://www.awexr.com/eu-2019

 

 

Share

Keywords:

You might be interested:

Softability donates 2% of net profits to charity

Nora Nirhamo | 2019/12/03

According to Softability’s mission we want to do our part in developing a better world with the help of technology and care. We support selected charity organizations annually by donating 2% of our net profit. In addition, we support Hope organization activities to help indigent families with children.

Read post

VIESTI is from now on XReach!

Nora Nirhamo | 2019/11/22

VIESTI Remote Support solution is from now on called XReach!

Read post

Softability is a part of Pyylahti Oy´s Scantronic Electronic Blasting System´s development

Nora Nirhamo | 2019/11/15

Softability created a smart glass concept from Pyylahti Oy´s mobile Scantronic Electronic Blasting System. Smart glass concept enables full hands-free working, and Softability will continue to be a part of Pyylahti Oy´s patented blasting system´s development also in the future.

Read post

Softability and Perho Culinary, Tourism & Business College presented virtual learning environment together in European Vocational Skills Week

Nora Nirhamo | 2019/10/31

Softability and Perho Culinary, Tourism & Business College presented virtual learning environment together in European Vocational Skills Week at Helsinki Finlandia hall. In the event teaching operators around Europe were exploring how technology is utilized in education in Finland.

Read post

Softability is participating in Teknologia19 event!

Nora Nirhamo | 2019/10/28

Softability is participating in Teknologia19 event on 5-7 November 2019 at Helsinki Messukeskus. Come and listen to our presentations and visit our stand (7b145) in the Robotics area at hall 7. Welcome!

Read post

Team Robotics seminar at Softability 12.9.

Nora Nirhamo | 2019/09/02

Softability hosts the next Team Robotics Breakfast Seminar on September 12th at Martintalo, Vantaa. Come and hear more about XReach remote support solution, the potential of augmented reality and network with the members of Team Robotics. Warmly welcome!

Read post

Juha Asunmaa is the new Business Unit Executive of XR Studio

Nora Nirhamo | 2019/07/04

At 2016 Softability expanded its business to X-Reality technologies, and during the past couple of years the XR customer projects and the interest towards our own developed XReach remote support solution has been keeping XR Studio very busy. As the business has grown, Softability decided to hire a Business Unit Executive for XR Studio. Welcome to the team Juha Asunmaa!

Read post

HoloLens application created for Perho was developed closer to a daily education use

Nora Nirhamo | 2019/06/18

In the beginning of the year Softability created virtual learning environment with HoloLens application for Perho Culinary, Tourism & Business College. The application guides and instructs user to complete different work stages. As a further development Softability created web based content editing tool for the HoloLens application, so Perho can change and add content into the application by themselves.

Read post

AI technologies enable analysing video data from VIESTI remote support solution to improve work safety

Nora Nirhamo | 2019/05/14

Artificial intelligence (AI) is a relevant part of technology industry today! The AI Tomorrow 2019 event in May focuses on presenting business opportunities with AI through real life case examples and Softability will be attending as one of the partners. See you there!

Read post