Autamme yritystäsi pysymään digitaalisen kehityksen kärjessä XR-teknologioiden avulla.

Toteutamme luovimmatkin XR-ideasi!

Kehitämme XR-sovelluksia mobiililaitteille (Android, iOS, Windows), älylaseille ja VR-laseille.

Alta löytyy lyhyesti lisätietoa seuraavista puettavista älylaseista – Microsoft HoloLens 2, Meta Quest 3, Realwear Navigator 500 – sekä edistyksellisimmistä XR-teknologioista – Unity, Vuforia, ARCore, ARKit – joita käytämme työssämme. Näiden lisäksi testaamme kaiken aikaa uusia lisätyn todellisuuden teknologioita, SDK-kirjastoja ja puettavia laitteita tarjotaksemme sinulle parhaita vaihtoehtoja. Otathan yhteyttä ja kysy lisää!

XR-teknologioita

Merkintunnistus

  • Laitteen kamera tunnistaa tietyt ennalta määritellyt merkit =markerit
  • Sovellus näyttää markeriin liittyvän virtuaalisen sisällön laitteen ruudulla
  • Olemme käyttäneet tekniikkaa esimerkiksi tuomalla lisättyä todellisuutta markkerin päälle

Sijaintiin perustuva AR

  • Paikkaperusteinen lisätty todellisuus käyttää esim. GPS-paikannusta tai liikesensoreita sijaintitiedon antamiseksi
  • Virtuaalinen sisältö tuodaan käyttäjälle sijaintitiedon perusteella
  • Olemme käyttäneet tekniikkaa esim. navigointiohjeissa

SLAM-teknologia

  • Mobiilisovellus kartoittaa ympäristöä ymmärtäen missä käyttäjä ja virtuaaliset objektit ovat suhteessa toisiinsa sekä ympäröivään tilaan
  • Olemme käyttäneet teknologiaa esim. asiakkaiden virtuaalisissa tuotekatalogeissa

Älylasit

Älypuhelimissa suurin osa lisätyn todellisuuden sovelluksista on ladattavia AR-appeja, joiden avulla käyttäjät voivat nähdä lisätyn todellisuuden kohteita laitteen ruudun kautta ja rajaamana. Älylasien avulla on mahdollista sijoittaa samoja lisätyn todellisuuden kohteita (kuten 3D CAD-malleja) ympärillämme olevaan maailmaan aidontuntuisesti.

Toisin kuin älypuhelimet, älylasit vapauttavat kädet työhön ja mahdollistavat aivan uusia tapoja hyödyntää lisättyä todellisuutta tehokkaasti. Soveltuvia aloja ovat mm. asennus- ja huoltotyöt, logistiikka sekä valmistus ja korjaustoiminta. Me teemme AR-sovelluksia jotka ovat yhteensopivia mm. seuraavien yleisimpien älylasien kanssa:

Microsoft HoloLens 2

Tekniset tiedot

  • Optiikka: Läpinäkyvät holografiset linssit, 2 HD 3:2 valomoottorit
  • Design: Kehykset pään ympärillä
  • Ihmisen ymmärtäminen: käsieleet, katseen seuranta, äänituki, tilaan mukautuva ääni
  • Anturit: 1 inertiamittausyksikkö (IMU), 4 kameraa, 1 syvyyskamera
  • 1 8MP valokuva-/HD-videokamera, 5 mikrofonia
  • 1 ympäröivän valon tunnistin
  • Kestävyys ja käyttötestit: sisäkäyttö; Testattu törmäyssuojausvaatimuksia varten (Sertifikaatit: ANSI Z87.1, CSA Z94.3 ja EN 166)
  • Muisti: 64 GB, 4GB RAM
  • Yhteys: Wi-Fi, Bluetooth, Micro USB 2.0
  • Akun kesto: 2-3 tuntia aktiivisessa käytössä
  • Paino: 566 g

Meta Quest 3

Meta Quest 3 VR-lasit ovat täysin itsenäinen johdoton laitekokonaisuus, ei siis tarvita lainkaan erillistä PC-pelikonetta. Meta Quest 3 on helppokäyttöinen ja kevyt pitää päässä.

Meta Quest 3 VR-laseja ohjataan molempiin käsiin tulevilla ohjaimilla.

Tekniset tiedot

  • Optiikka: Holografiset linssit 2064 x 2208 px / linssi
  • Design: Kehykset pään ympärillä
  • Ihmisen ymmärtäminen: Käsiohjaimet
  • Muisti: 128 GB

Meta Quest 3

Meta Quest 3 VR-lasit ovat täysin itsenäinen johdoton laitekokonaisuus, ei siis tarvita lainkaan erillistä PC-pelikonetta. Meta Quest 3 on helppokäyttöinen ja kevyt pitää päässä.

Meta Quest 3 VR-laseja ohjataan molempiin käsiin tulevilla ohjaimilla.

Tekniset tiedot

  • Optiikka: Holografiset linssit 2064 x 2208 px / linssi
  • Design: Kehykset pään ympärillä
  • Ihmisen ymmärtäminen: Käsiohjaimet
  • Muisti: 128 GB

Realwear Navigator 500

RealWear Navigator 500 on 100% hands-free, puettava ratkaisu teollisuus- ja yrityskäyttöön. RealWear Navigator 500 on suunniteltu ammattikäyttöön esim. teknikoille tai insinööreille kenttätyöhön. Sopii esim. laitteiden huoltoon, tarkastukseen ja kokoonpanotyöhön.

Tekniset tiedot

  • Design: Päähän laitettava malli
  • Näyttö: 854 x 480 px
  • Ihmisen ymmärtäminen: Puheentunnistus & äänikomennot
  • Kestävyys ja käyttötestit: Sisä-/ulkokäyttö, IP66 pölyn-/vedenkestävä, 2m pudotuksen kestävä MIL-STD 810H
  • Muisti: 4 Gt
  • Lisävarusteet: USB-C -kaapeli, Workband2

Alustat

Unity

Unity on maailman eniten käytetty monialustatuen omaava pelimoottori. Unityn avulla on helppoa ja nopeaa kehittää myös lisätyn todellisuuden sovelluksia, mutta myös sovelluksia jotka pyörivät vaikkapa tavallisessa verkkoselaimessa.

Unity on hyvin kattava kehitysalusta 2D-, 3D-, VR- ja AR-sovellusten ja -pelien luomiseen. Sen avulla voidaan kehittää sisältöä lähes mille tahansa medialle tai laitteelle, kuten mobiililaitteille, puettaville laitteille (VR- ja älylasit), PC:lle, nettiin, sulautetuille järjestelmille ja niin edelleen. Jopa älykellot ovat tuettuja.

Vuforia

Vuforia on yksi parhaista työkaluista kun tarvitaan kohteiden kiinnittämistä tiettyyn paikkaan automaattisesti:

  • Kuvantunnistus. Vuforia tukee useiden erilaisten kohteiden tunnistamista (mm. 2D-objektit, kuvat, merkit)
  • Tekstin tunnistus. Vuforilla on englanninkielinen sanasto, jossa on yli 100 000 sanaa.
  • Videotoisto. Vuforia voi näyttää videoita, kun kohdepinta on havaittu.
  • VuMarks ovat Vuforian omia viivakoodeja, jotka eivät ainoastaan koodaa tietoja vaan toimivat myös markkereina.
  • Paikallinen laitekohtainen tunnistaminen (on-device) tai pilvipalvelun hyödyntäminen tunnistuksessa.
  • Virtuaaliset painikkeet mahdollistavat useiden pintojen käyttämisen kosketusnäyttönä.

Vuforia on saatavissa Androidille, iOS:lle ja Unitylle.

ARCore

ARCore on Googlen kehittämä alusta lisätyn todellisuuden sovellusten kehittämiseen Android-laitteille. ARCore käyttää kolmea keskeistä teknologiaa virtuaalisen sisällön integroimiseksi todelliseen maailmaan matkapuhelinkameran kautta:

  • Liikkeen tunnistaminen (Motion tracking) antaa puhelimelle mahdollisuuden ymmärtää ja seurata asemaansa suhteessa ympäröivään maailmaan.
  • Ympäristön ymmärtämisen ansiosta puhelin pystyy havaitsemaan litteiden pintojen, kuten lattian tai pöydän, koon ja sijainnin.
  • Ympäröivän valon arvioiminen mahdollistaa sen, että puhelin arvioi ympäristön nykyiset valaistusolosuhteet.

ARCore toimii useimmissa Android-älypuhelimissa joissa on käyttöjärjestelmä 7.0 (Nougat) tai uudempi.

Tuetut laitteet löydät täältä: https://developers.google.com/ar/devices

Lue lisää ARCoresta ja sen ominaisuuksista: https://developers.google.com/ar

ARKit 6

Applen ARKit 6 tarjoaa ARCorea vastaavat toiminnot iOS-käyttöjärjestelmään, iPhoneille ja iPadeille. ARKit mahdollistaa mm. seuraavat toiminnot:

  • Laitteen liikkeen seuranta
  • Paikannus ja tilan ymmärtäminen. Ympäristön seuranta, jossa yhdistetään kameran kautta saatavaa visuaalista tietoa tietokoneen tekemään edistykselliseen visioanalyysiiin.
  • Valaistuksen arviointi analysoi automaattisesti valon määrää reaalimaailmassa ja säätää virtuaaliobjektiin osuvaa valon määrää

ARKit 6 lisätyn todellisuuden AR-toiminnallisuudet toimivat käytännössä kaikissa Applen iPhoneissa ja iPadeissä, joissa on iOS 11 ja jotka ovat valmistettu vuoden 2015 jälkeen. Uusimman ARKitin tietyt ominaisuudet vaativat lisäksi A12 tai A12X Bionic chippiä, Apple Neural Engineä, ja TrueDepth kameraa.

Lue lisää ARKitistä ja sen ominaisuuksista: https://developer.apple.com/augmented-reality/arkit/