Ville Helin kirjoitti ensimmäiset koodirivinsä jo 80-luvulla

Nora Nirhamo | 2023/05/22

Tutustu monitaiturikehittäjäämme Villeen, millaisista projekteista hänen työura koostuu sekä minkälaiset teknologiat ja ohjelmointikielet hänellä on hallussaan!

Senior Software Developer Ville Helin on pitkän linjan ammattilainen ohjelmistoalalla. Kun vapaa-ajallakin innokkaasti koodaavan Villen kokemus lasketaan mukaan, on koodin kirjoittamista takana jo vuosikymmeniä.

Vapaa-ajan harrastuksena alkaneesta ohjelmoinnista tuli lopulta vuonna 1998 oikea työ, kun hän sai ensimmäisen alan työpaikkansa.

Mikä Villen motivaatiota ohjelmointia kohtaan on pitänyt yllä kaikki nämä vuodet?

– Se että pääsen tekemään softaa, jota ihmiset käyttävät ja joka koetaan hyödylliseksi.

Kieliosaamista harrastuksista ja töistä

Ensimmäiset koodirivinsä Ville kirjoitti Commodore 64:llä. Tällöin koodaus oli vielä kevyt harrastus, jonka myötä omaksi ja kavereiden iloksi valmistui tekstiseikkailuja.

Kipinä pelien koodaamiseen oli kuitenkin syttynyt ja vuonna 1992 kiinnostus ohjelmointia kohtaan heräsi toden teolla. Ensimmäistä projektia Ville alkoi koodaamaan Amiga MC68000-assemblerilla.

Ohjelmointikieliosaaminen on vuosien aikana karttunut. Tänä päivänä Ville käyttää työssään pääasiassa Unity- ja C#-ohjelmointikieliä. Osaamista on vuosien aikana kertynyt myös muista teknologioista ja ohjelmointikielistä: hyvin hallussa ovat niin MC68000 assembler, C, C#, Unity kuin J2ME (Java Mobile Edition). Näiden lisäksi osaamista laajentaa myös vapaa-ajan harrastuneisuus.

– Harrastepuolella käytän ActionScript3/Flash:iä vanhojen flash-pelien päivittämisessä ja ANSI C89/90 makro-assembleriä harrasteprojektissa. Toki esimerkiksi Unity- ja C#-kieliä tulee hyödynnettyä myös vapaa-ajalla koodatessa.

Kattava työkokemus peliteollisuudesta

Villen työkokemuksessa näkyy erityisesti mielenkiinto pelejä kohtaan. Tämän lisäksi hän on työskennellyt niin laivanrakennusteollisuudessa, IT-alalla kuin tutkimuksenkin parissa.

Ville on panostanut vahvasti myös harrasteprojekteihin. Harrasteprojekteista pitkäikäisin on vuonna 1998 aloitettu WLA DX -projekti. Kyseessä on alustariippumaton kääntäjä, joka kääntää konekielistä koodia prosessorin ymmärtämään binäärimuotoon. Ville työsti projektia vuosia yksin, mutta siirrettyään projektin GitHubiin, on hän saanut siihen apukäsiä.

Toinen merkittävimmistä vapaa-ajan projekteista on vuosien 1996–1999 aikana koodattu Wzonka-Lad, Nintendo Game Boy -emulaattori, joka on tänä päivänä avointa lähdekoodia.

– Molemmissa projekteissa aika lailla kaikki on ollut vastuullani, niin ohjelmiston suunnittelu kuin kehitys ja asiakasrajapinnassa toimiminen.

Wzonka-Ladin lisäksi pelimaailman harrasteprojekti on myös Perfect Balance Collection -peli. Muutaman kuukauden työajan vienyt peli on suunniteltu niin iOSille, Androidille, Linuxille, Windowsille kuin macOSille. Projekti oli nopea, sillä uutta projektissa oli vain koodi.

– Uudelleenkoodasin Unityllä ja C#:lla aiemmin C/C++:lla koodaamani Perfect Balance Collectionin, jonka tein iOS:lle vuosia aiemmin. Koodasin ja suunnittelin kokoelman pelit itse. Kokoelma sisältää entisen pelifirmani ttursas Oy:n viisi Perfect Balance -peliä. Vastuullani oli lähes kaikki projektiin liittyvä. Audioon, kenttäsuunnitteluun ja graafisiin osiin sain apua kaveriltani.

Villen kädenjälki näkyy lisäksi muun muassa seuraavissa peleissä: War Diary: Burma, Need for Speed: Carbon 2D ja Candles of the Dead.

War Diaryn Burma on Rovio Mobilelle kehitetty mobiilipeli, jossa Villen vastuulla oli pelin koodaus, sisältäen muun muassa AI:n ja triggerisysteemin. Noin puoli vuotta kestäneessä projektissa työskenteli lisäksi apukoodaaja, graafikko ja designeri.

– Kehitin samalla yritykselle uusiokäytettävää koodia muissa peleissä hyödynnettäväksi, kuten nopeaa scrollaava backbufferia, A* AI ja triggerisysteemiä.

Rovio Mobilelle, EA:n alihankintana Ville oli koodamassa myös Need for Speed: Carbon 2D -mobiilipeliä. J2ME-peliprojekti kesti kaikkiaan puoli vuotta. Pelin keskeisten osa-alueiden koodaamisesta vastanneen Villen vastuulla oli myös yrityksen ensimmäinen 2D-autopeli ja pelimoottori.

– Näitä käytettiin myöhemmin sitten muissa vastaavissa peleissä. Toimin projektin vastaavana ohjelmoijana ja vastuullani oli myös osa porttauksesta muihin laitteisiin.

C#- ja Unity-ohjelmointikielillä koodattu Candles of the Dead on kokonaisuudessaan Villen koodaama.

– Lisäksi suunnittelin pelin pitkälti itse ja vastasin kaikesta muusta paitsi audiotuotannosta.

Työkokemusta Ville on kerryttänyt myös pelialan ulkopuolelta. Hän on muun muassa ollut mukana tekemässä 3D-karttoja kahdessa Teknillisen korkeakoulun projektissa.

– Nämä olivat EU-rahotteisia projekteja ja vastuullani oli kaikki ohjelmistoon liittyvä niin clientti- kuin serveripäässä. Jälkimmäisessä, isommassa projektissa oli mukana myös graafikko ja apukoodaaja, joka porttasi clientin Symbianille sekä projektipäällikkö.

Softabilityllä Ville on ollut mukana muun muassa vuoden kestäneessä projektissa, jossa tehtiin interaktiivista 3D-tuote-esittelyä The Baker Company Inc.:lle. Projektitiimiin kuului Villen lisäksi designer, 3D-graafikko ja alkutaipaleella mukana ollut toinen koodaaja.

– Alun jälkeen koodasin kaiken projektin vaatiman koodin. Vastuullani oli myös muun muassa valaistuksen laskeminen 3D-skeneen.

Nopea oppija haluaa tehdä hyödyllistä koodia

Pitkä kokemus koodauksen parissa näkyy.

– Kun teen tuttuja asioita, saan yleensä koodit nopeasti kasaan. Lisäksi otan uudet asiat helposti haltuun.

Ville pitää tärkeänä motivaatiotekijänä sitä, että on päässyt vuosien saatossa työskentelemään sellaisten ohjelmistojen parissa, joiden käytön ihmiset kokevat hyödylliseksi.

– Turhan työn tekeminen ei motivoi. On ikävää käyttää vuosi tai kaksi jonkin softan, kuten pelin tekemiseen, jota kukaan ei sitten lopulta edes käytä.

Villen kohdalla on helppo todeta, että reilu neljäkymmentä vuotta sitten syttynyt kipinä ohjelmistoalaa kohtaan palaa yhä.

Haluatko sinäkin rakentaa merkityksellisen työuran ohjelmistokehittäjänä? Tutustu avoimiin työpaikkoihimme ja tuleviin työkavereihisi.

Avainsanat:

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

A person with glasses looking at a laptop and another screen with code on them.

Miksi yritysten ei tulisi tinkiä ohjelmiston testauksesta vaikeassakaan tilanteessa?

Mauri Jokela | 2024/04/24

Ohjelmiston testaus ennen julkaisua on liiketoiminnan kannalta kriittistä. Ailahtelevassa markkinassa on viime aikoina näkynyt kuitenkin trendi, jossa osa yrityksistä tinkii ohjelmiston testauksesta ennen julkaisua ja ottaa siten valtavan taloudellisen riskin, jos ohjelmisto ei toimikaan toivotusti.

Lue postaus

Selecting embedded operating systems can be a pickle – Why FreeRTOS should be your go-to option

Toni Akkala | 2024/02/20

There is a plethora of embedded operating systems software developers can choose from when starting a new project from scratch. In this blog post, I will review some aspects to consider when selecting such an operating system. I will also describe the features of one that I think suits many different systems.

Lue postaus

Alexander Gudzovskiyn innokkuus ohjelmistoalaa ja uuden oppimista kohtaan on säilynyt

Nora Nirhamo | 2023/12/04

Alexanderilla on takanaan jo vuosia ohjelmistoalalla, mutta innokkuus ohjelmistoalaa kohtaan on säilynyt. Tutustu Alexanderin urapolkuun, kieliosaamiseen, aiempiin projekteihin sekä siihen mikä häntä työssään motivoi.

Lue postaus

Pitkän työuran tehneen Jan Tillanderin kipinä ohjelmistoalaa kohtaan palaa yhä

Nora Nirhamo | 2023/11/03

Meillä työskentelee reilu määrä osaavia tekijöitä, joilla on motivaatiota ja halua kehittyä työssään. Kysyimme asiakkaallamme konsulttina työskentelevältä Senior Software Architect Jan Tillanderilta, millaista on työskennellä konsulttina riveissämme. Tutustu Janin tarinaan ja osaamiseen!

Lue postaus

KONE – Luotettavissa ja osaavissa käsissä

Nora Nirhamo | 2023/10/27

Softabilityn ja KONE:en välinen yli vuosikymmenen kestänyt yhteistyö perustuu luottamukseen, avoimuuteen ja korkeaan laatuun. Softabilityn konsultteja työskentelee KONE:ella erilaisissa projekteissa, erityisesti hissejä liikuttavan ohjelmiston parissa. KONE:en Product Owner Alessio Calcagno korostaa konsulttien osaamisen korkeaa laatua ja heidän vahvaa toimialatuntemustaan teollisuuden laitevalmistuksessa.

Lue postaus

Dnyaneshwar Suryawanshi “Ilman haasteita työ kävisi tylsäksi”

Nora Nirhamo | 2023/09/07

Dnyaneshwar on uransa aikana työskennellyt useissa eri projekteissa, joissa hän on päässyt oppimaan taitavilta tiimikavereiltaan, kehittänyt esiintymistaitoaan ja tutustunut testiautomaatioon. Tutustu Dnyaneshwarin uratarinaan ja siihen, millaisissa projekteissa hän on ollut mukana.

Lue postaus

Tuemme avustustyötä Ukrainassa

Nora Nirhamo | 2023/07/03

Osana yhteiskuntavastuutamme lahjoitimme tänäkin vuonna 2 % liikevaihdostamme Suomen Punaisen Ristin avustustyöhön Ukrainassa.

Lue postaus

Marko Meinander on pitkän linjan ohjelmistokehittäjä

Nora Nirhamo | 2023/05/26

Mitä Marko pitää konsulttina työskentelystä ja millaisia projekteja hänen työpöydällään on vuosien saatossa ollut? Tutustu tällä hetkellä sädehoitoon suunnitellun ohjelmiston parissa työskentelevän pitkän linjan kehittäjämme uratarinaan.

Lue postaus
A person with glasses looking at a laptop and another screen with code on them.

Markus Särkiniemi: “Työssä on kiva kohdata uusia haasteita”

Nora Nirhamo | 2023/04/20

Miten X Factor, kävelytyylit ja koneoppiminen liittyvät toisiinsa? Tutustu pitkän linjan senior softakehittäjämme Markuksen uratarinaan ja ota selvää!

Lue postaus